بازاریابی همیشه فرآیندی در نظر گرفته می شود که باید بودجه های کلان در آن داشت وگرنه نه خبری از محتوای باکیفیت خواهد بود، نه حتی مخاطب به برند شما روی خوش نشان خواهند داد. درست به همین خاطر این روزها اغلب کسب و کارها به طور تصاعدی بودجه بازاریابی شان را افزایش می دهند. با این امید که در کورس رقابت با بقیه شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشند.
بی شک برخی از کسب و کارهای بزرگ مثل سامسونگ یا سونی همیشه بودجه های چند میلیون دلاری برای بازاریابی و تبلیغات دم دست شان هست، اما ماجرا درباره بقیه برندها به کلی فرق دارد. کسب و کار کوچکی را در نظر بگیرید که تازه کارش را شروع کرده و بودجه کافی ندارد. بی شک رقابت با کمپین های پرزرق و برق برای چنین برندی بی نهایت سخت و غیرقابل تحمل خواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کاهش هزینه های بازاریابی نه یک امر غیرواقعی، بلکه رویکردی کاملا عملی است. نکته جالب اینکه بسیاری از کسب و کارهای بزرگ هم کم کم به سوی این استراتژی جهت گیری می کنند. خب هرچه آدم پول کمتری در بازاریابی و تبلیغات خرج کند، بودجه اش برای توسعه کسب و کار بیشتر خواهد بود، مگر نه؟
مطلب مرتبط: کاهش هزینه بازاریابی با موفقیت در بازار ایده
نکته مهم درباره کاهش هزینه های بازاریابی توجه به اصول کار است. شما نمی توانید همین طور بی مقدمه به جان هزینه های بازاریابی افتاده و با خوش خیالی همه آنها را کنار بگذارید. در عوض بد نیست کمی هم که شده اصولی فکر کنید. اینطوری فرصت بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. ما در این مقاله قصد داریم اصول کاهش هزینه بازاریابی را به شما یاد دهیم. در این میان به جای استفاده از شعارهای بی سر و ته، یک راست سراغ اصولی رفته ایم که امتحان شان را پس داده اند.
شروع کار با گزینه های ساده
برخی از هزینه ها در دنیای بازاریابی کاملا اضافی محسوب می شود. شاید برخی از تیم های بازاریابی با بودجه های کاملا زیاد سراغ این کارها بروند، اما شما لازم نیست حتما از روی دست آنها کپی برداری کنید. مثلا استفاده از دو یا سه کارشناس تحلیل بازار را در نظر بگیرید؛ وقتی شما تازه اول راه هستید، می توانید خیلی راحت تر کارتان را جلو برده و اصلا هم نگران ماجرا نباشید. این امر به شما این فرصت را می دهد تا خیلی راحت تر هزینه ها را مدیریت کنید.
یادتان باشد، کسب و کارهای کوچک که محدودیت مالی هم دارند، معمولا در زمینه مدیریت افراد پرتعداد به مشکل می خورند. پس هرچه تیم شما کوچک تر باشد، در نهایت راحت تر آن را مدیریت خواهید کرد. این نکت های است که خیلی وقت ها مورد بی توجهی کارآفرینان قرار گرفته و حسابی برای شان دردسرساز می شود.
یکی دیگر از گزینه های ساده ای که باید همیشه مد نظرتان باشد، کنار گذاشتن حضور در تمام شبکه های اجتماعی است. بی شک هر پلتفرمی در دنیا طرفدارهای خاص خودش را دارد، اما شما قرار نیست برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان دست به نوعی خودکشی بزنید. حضور در تمام شبکه های اجتماعی کاری است که یک تیم پرتعداد از بازاریاب های خبره نیاز دارد. بی شک شما در ابتدای راه اصلا توانایی اجرای چنین ایده ای را ندارید. پس بهتر است به جای اینکه الکی خودتان را درگیر ایده های بزرگ سازید، کارتان را خیلی ساده با دو یا سه پلتفرم حسابی محبوب پیگیری کنید.
توجه به کیفیت به جای کمیت
مهم نیست کسب و کار شما در طول سال چند تا کمپین بازاریابی روانه بازار کرده است. نکته کلیدی در این میان کیفیت و میزان اثرگذاری هر کمپین است. چه بسا برخی از برندها در طول سال ده ها کمپین طراحی کنند، اما در نهایت رقیبی که فقط با یک کمپین وارد بازار شده بود، دل مشتریان را ببرد. اینطور وقت ها احتمالا شما با تعجب فراوان عملکرد رقبای تان را زیر ذره بین خواهید برد. خب همه چیز که کمیت نیست!
احتمالا برای شما هم پیش آمده با کمپینی کاملا تهی رو به رو شوید که انگار فقط برای شانه خالی کردن بازاریاب ها طراحی شده است. بی شک چنین کمپین هایی هیچ تاثیرگذاری خاصی بر روی مخاطب نخواهد داشت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بهتر است اصلا این نوع کمپین ها را طراحی و روانه بازار نکنید؛ چراکه به غیر از آبروریزی برای تان عایدی دیگری به همراه نخواهد داشت.
ماموریت شما در این بخش کاملا روشن است. شما برای کاهش هزینه های بازاریابی باید تعداد کمپین های تان را نصف کنید. باور کنید یا نه، اغلب کمپین هایی که شما حسابی به آنها دل خوش کرده اید، هیچ نتیجه ای برای تان به همراه نخواهد داشت. در عوض بد نیست کمی از زمان تان را به مرور سلیقه مشتریان و تلاش برای طراحی یک کمپین حرفه ای تر اختصاص دهید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر جلو می رود.
مطالعه مخاطب به طور دقیق
تا حالا چند بار به طور دقیق سلیقه مخاطب تان را بررسی کرده اید؟ بی شک همه بازاریاب ها وقتی اول راه هستند، نگاهی اجمالی به سلیقه و رفتار مخاطب در بازار می اندازند، اما این پایان ماجرا نیست. چه کسی گفته مشتریان در طول زمان سلیقه و الگوی رفتارشان ثابت می ماند؟ همه ما در جوامعی زندگی می کنیم که همه بخش های آن درگیر تغییرات سریع هستند. بنابراین طبیعی است که الگوی رفتار و سلیقه مشتریان هم خیلی زود تغییر کند. در چنین شرایطی شما چاره ای به غیر از هماهنگی سریع با سلیقه مشتریان نخواهید داشت. وگرنه خیلی زود از جریان تغییرات دور مانده و برندتان در بازار گوشه گیر خواهد شد.
مطالعه مخاطب به شما این فرصت را می دهد تا جلوی اجرای کمپین های به درد نخور را بگیرید. این یک فرصت طلایی برای شما محسوب می شود که خیلی وقت ها اوضاع تان را حسابی به هم ریخته و کار را برای تان سخت می سازد. گاهی اوقات کار به جایی می رسد که حتی نیاز به آزمون آ/ب برای تشخیص ایده های بهتر هم نخواهید داشت. فکر می کنم همین دلیل برای مطالعه دقیق مخاطب کافی باشد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: کاهش هزینه های بازاریابی به 3 زبان
یادتان نرود، کسب و کار شما بدون مشتریان هیچ دوامی نخواهد داشت. به همین خاطر شما باید از هر فرصتی برای اثرگذاری بر روی آنها سود ببرید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر خواهد شد. به علاوه، از نظر هزینه های بازاریابی هم در شرایط بهتری قرار می گیرید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کمی هم که شده اوضاع تان را بهبود بخشید.
تغییر مداوم لیدها
برخی از بازاریاب ها علی رغم هزینه فراوان بر روی تولید محتوای بازاریابی همیشه از لیدهای تکراری استفاده می کنند. تا وقتی لید شما تکراری و کلیشه ای باشد، کمتر کسی جذب محتوای تان خواهد شد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یک ایده جذاب در این میان استفاده از لیدهای متفاوت در طول زمان است. اینطوری شما به موازات تولید محتوای جدید، لیدهای تازه نیز برای مخاطب رو خواهید کرد.
بازاریاب های کارکشته خیلی خوب می دانند برای موفقیت در دنیای مارکتینگ باید یک پکیج کامل داشته باشند. این امر به آنها کمک می کند تا همه جنبه های کار را مدنظر قرار داده و آنها را تک به تک رعایت کنید. طراحی لید جذاب یکی از این موارد است که باید همیشه پس ذهن تان باشد.
قبول دارم گاهی اوقات بازاریاب ها فرصت کافی برای طراحی لیدهای متنوع را ندارند. خب در این صورت شما باید از همکاران تان کمک گرفته و کمی هم که شده اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. فراموش نکنید، شما قرار نیست مثل قهرمان های دنیای مارول همه کارها را یک تنه انجام دهید. پس کمی هم که شده اوضاع را به سود خود تغییر دهید.
طبقه بندی اطلاعات بازاریابی
های حرفه ای همیشه با اطلاعات کامل روانه محل کار شده و طراحی کمپین را شروع می کنند. شاید شما هم چنین عادتی داشته باشید، اما در نهایت کمپین تان آنطور که باید و شاید موردپسند مخاطب قرار نگیرد. خب در این صورت ایراد کارتان بی برو برگشت طبقه بندی اطلاعات خواهد بود.
شما تا وقتی اطلاعات دم دست تان را براساس سطح نیاز خود طبقه بندی نکنید، شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت. این امر نه تنها شما را درگیر شرایط دشواری خواهد کرد، بلکه تمام زحماتتان را هم بر باد می دهد. پس بهتر است قبل از اینکه دست به سیاه و سفید بزنید، نسبت به طبقه بندی درست اطلاعات مطمئن شوید.
معیار ما در این بخش بی نهایت ساده است. شما باید همیشه امکان دسترسی به اطلاعات موردنیازتان برای طراحی کمپین را داشته باشید. اگر پیدا کردن این اطلاعات از شما وقت زیادی می برد، یعنی یک جای کارتان در زمینه گردآوری و ذخیره سازی اطلاعات مخاطب ایراد دارد.
یادتان باشد، این روزها استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای راحتی بازاریاب ها مهم است. مثلا شما می توانید فهرست ایمیل مشتریان تان را در قالب یک فایل اکسل ذخیره کرده و همیشه به راحت ترین شکل ممکن به همه یا بخشی از آن دسترسی داشته باشید. تازه در این صورت امکان جست وجو میان ایمیل ها نیز برای تان فراهم خواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها برای کاهش هزینه ها نیاز به کار دقیق و هدفمند دارند. پس باید کم کم آماده شوید تا با کار بی سر و ته خداحافظی کنید.
مطلب مرتبط: کاهش هزینه با مطالعه کتاب های بازاریابی
طراحی محتوای قابل بازیابی!
محتوای قابل بازاریابی به آن دسته از کمپین هایی گفته می شود که بعد از گذشت چند وقت دوباره قابلیت استفاده دارند. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را خیلی راحت تر جلو برده و بدون اینکه لازم به تولید دوباره یک محتوای کامل باشد، نمونه های قبلی را با کمی دستکاری دوباره بارگذاری کنید.
خیلی وقت ها بازاریاب ها حوصله تولید محتوای تازه را ندارند. اینطور وقت ها آدم به جای اینکه خودش دست به تقویت انگیزه خود بزند، دو دستی این روحیه را با خاک یکسان می کند. درست در چنین شرایطی دسترسی به محتوای قابل بازیابی ایده بی نهایت جذابی خواهد بود.
فرمول ما در این بخش ساده است. شما باید محتوای تان را طوری طراحی کنید که بعدا با کمی اطلاعات تازه فرصت اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان را داشته باشید. اینطوری کارتان خیلی بهتر پیش می رود.
وقتی درباره محتوای قابل بازیابی حرف می زنیم، نمی شود نسبت به محتوای تولیدی کاربران بی توجه بود. این دسته از محتوا بدون اینکه شما زحمتی برای آن بکشید، دم دست تان قرار می گیرد. بنابراین بد نیست از آن نهایت استفاده را برده و عملکرد حرفه ای در قبالش داشته باشید.
این روزها خیلی از بازاریاب ها برای اینکه کلاس کاری شان را حفظ کنند، خیلی به محتوای تولیدی کاربران توجه نشان نمی دهند. این در حالی است که برندهای بزرگی مثل اپل یا ایسوس همیشه روی این مدل محتوا حساب باز می کنند. پس بد نیست شما هم کمی در چنین دیدگاه های عجیب نسبت به محتوای تولیدی کاربران تجدیدنظر کنید. وگرنه کلی فرصت طلایی را یکی بعد از دیگری از دست خواهید داد.
استفاده از ظرفیت های رایگان شبکه های اجتماعی
منبع اصلی درآمد پلتفرم های اجتماعی از محل همکاری تبلیغاتی با کسب و کارهاست. اگر این گزینه نبود، هیچ توجیه اقتصادی برای ادامه فعالیت شبکه های اجتماعی در دنیا وجود نداشت. به همین خاطر پلتفرم های اجتماعی از هر نکت های که چشم پوشی کنند، تبلیغات تجاری را هیچ وقت کنار نخواهند گذاشت.
اگر شما همیشه امیدتان به همکاری تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی باشد، هیچ وقت نمی توانید صرفه جویی در بودجه تان را به طور مطلوب جلو ببرید؛ چراکه همیشه نیم نگاهی به شبکه های اجتماعی داشته و بودجه تان را براساس همکاری با آنها اولویت بندی خواهید کرد.
اگر نظر ما را بخواهید، یک راهکار جذاب در این میان تمرکز بر روی امکانات رایگان شبکه های اجتماعی است. بی شک اقداماتی مثل تولید محتوا یا تعامل با کاربران در پلتفرم های اجتماعی پولی نیست. به همین خاطر شما می توانید کارتان را خیلی راحت تر جلو برده و جلوی بروز خیلی از مشکلات مالی را بگیرید.
یادتان باشد، شما در بازار تنها نیستید. خیلی از برندهای دیگر نیز به دنبال صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از همین دست فرمان هستند. بنابراین در نهایت کیفیت محتوای تولیدی از سوی شماست که حرف آخر را خواهد زد. پس بد نیست قبل از اینکه محتوای تان را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، یکبار هم که شده آن را مرور نمایید.
مطلب مرتبط: کاهش هزینه های بازاریابی با بازاریابی تشویقی
سخن پایانی
کاهش هزینه های بازاریابی یک استراتژی کاملا عملی و واقعی است، البته به شرط اینکه اصول اجرای آن را بلد باشید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات در رابطه با این استراتژی را با شما در میان بگذاریم. حالا شما می توانید کارتان در زمینه کاهش هزینه های بازاریابی را شروع کرده و به راحتی در این میان کارتان را جلو ببرید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بودجه بیشتری برای بقیه بخش ها ذخیره کنید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول کاهش هزینه های بازاریابی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه دارید، کارشناس های ما همیشه آماده پاسخگویی به شما هستند.
منابع: