فواید مطالعه بر کسی پوشیده نیست. کتاب ما را وادار میكند كه از مغز خود استفاده كنیم. هنگام مطالعه ما بیشتر فكر کرده و باهوشتر عمل میکنیم. مطالعه و كتاب خواندن به روشنشدن موضوعات پیچیده كمك میكند. كتاب اطلاعاتی را فراهم میكند كه خیلی اوقات از سایر منابع عمیقتر است. كتاب میتواند افق دید ما را نسبت به مناطق زیادی گسترش دهد. برای ایجاد یك رقابت سالم و داشتن فروش مناسب و جذب مشتریان بالقوه و شناسایی مشتریان احتمالی، در محیطی كه كالا یا خدماتمان را عرضه میكنیم باید دست به مطالعه، بررسی و تحقیقات بزنیم و برای اتخاذ تصمیم، گزارش اطلاعاتی را جمعآوری، تجزیه و تحلیل كنیم كه به این جریان مطالعات بازاریابی میگویند یا به عبارتی مطالعات بازاریابی هرگونه تلاش در بررسی و مطالعه گروههای مصرفكننده و در عین حال مطالعه وضعیت و موقعیت رقباست.
عدهای آن را تفسیر اطلاعات جمعآوری شده از بازار، بهخصوص در مورد كالا یا خدماتی كه عرضه میشود، میدانند. در هر کسبوکار برای اجرای یك مجموعه مطالعات بازاریابی موفق لازم است منابع و روشها و استراتژیها شناخته و به كار گرفته شود. با مطالعه مقالات، کتابها و مطالب مفید بازاریابی میتوان به این نتیجه رسید که یکی از شایستگیهای فروشندگان و صاحبان حرفهای و موفق کسبوکار، ایجاد شوق و انگیزه در مشتری و تحریک هیجانی آنهاست. صاحبان هر کسبوکار اگر نسبت به خود و محصول خود اطمینان کامل پیدا کرده و نیازها و خواستههای مشتریان خود را شناسایی کنند و با انعطاف کافی آماده ارائه راهکار به مشتریان باشند، قادر خواهند بود در آنها انگیزه خرید نیز ایجاد کنند.
شركتها، تولیدكنندهها یا فروشندگان و بازاریابها باید در برنامه بازاریابی خود مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی را كاملا مدنظر داشته باشند. با مطالعه و کسب آگاهی باید دقیقا بدانیم كه نیاز و خواسته واقعی مردم یا بازار هدفمان چیست و اینكه مردم برای پاسخگویی به این نیازها یا خواستههایشان تا چه میزان و چه سطحی حاضرند مبلغی را برای تهیه خدمات یا محصولات بپردازند. نیازها و خواستههای مردم با گذشت و مرور زمان تغییر میكند، همانطور كه فناوری در حال تغییر و تحول و توسعه مداوم است. به همین دلیل، یكی از وظایف مهم افراد یا گروههای فعال در زمینه مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی این است كه این تغییر و تحولات در نیازها و خواستههای مردم و عملكرد رقبا را زیر نظر داشته باشند و مجموعه دادهها را برای تحلیل و بررسیهای بیشتر و تبدیل آنها به اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیمگیریهای مدیران ثبت كنند.
بارها شنیدهایم كه فردی با خواندن یك كتاب زندگیاش عوض شده است. این حقیقتی انكارناپذیر است كه كتاب روی انسان تاثیرات متفاوتی میگذارد و گاهی موجب تغییر زندگی انسان میشود و مطالعه کتب بازاریابی از این قانون مستثنا نیست. وقتی ما با آگاهی و علاقه كتاب را بهعنوان منابع اطلاعات مطالعه میكنیم، ممكن است چیزهایی بیاموزیم كه اصلا به دنبال آنها نبودهایم. حتی ممكن است مسائل اقتصادی را با خواندن كتابهای رمان بیاموزیم. به طور كلی این غیرممكن نیست كه مسائل خارج از موضوع كتاب را در یك كتاب بیابیم.