پادکست یکی از محبوب ترین فرمت های دیجیتال در سال های اخیر محسوب می شود. فرقی ندارد شما کجا هستید و ساعت چند است، در هر صورت امکان گوش دادن به پادکست مورد علاقه تان را خواهید داشت؛ چراکه تنها ابزار مورد نیاز شما برای این کار یک گوشی هوشمند و هندزفری خوب است. اینطوری ساعت ها برای خودتان مشغول می شوید و کلا از جریان زندگی جدا خواهید شد. شاید فکر کنید ساخت پادکست از آن دست کارهایی است که ماه ها از آدم وقت می گیرد. خب در این صورت باید ذهنیت شما را کاملا تغییر دهیم. ساخت پادکست کار پیچیده ای نیست و با کمی آموزش و تمرین می توان به آن پرداخت. با این حال، برای ساخت یک پادکست موفق، نیاز به برخی از مهارت های خاص است.
همانطور که یک بازیگر به مرور زمان مهارت های مختلف را یاد گرفته و بعد از سال ها موفق به شرکت در جشنواره های مختلف می شود، اوضاع برای طراحان پادکست نیز به همین ترتیب است. البته شما لازم نیست سال ها منتظر یادگیری مهارت های مورد نیازتان باشید. در عوض ما اینجا هستیم تا به ساده ترین شکل ممکن شما را به سوی یادگیری برخی از مهمترین مهارت ها در زمینه طراحی پادکست راهنمایی کنیم. کافی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا دیگر نیازی به صبر و انتظار برای موفقیت بیشتر نداشته باشید. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا کاغذ و قلم را آماده کنید تا برویم سراغ اصل مطلب.
مطلب مرتبط: راهنمای طراحی پادکست: هر آنچه برای شروع کار لازم دارید!
مهارت های فنی پایه ای ترین مهارت های مورد نیاز برای ساخت پادکست هستند. این مهارت شامل آشنایی با تجهیزات ضبط صدا، ابزارهای ویرایش صدا و انتشار پادکست می شوند. خب اگر شما این مهارت های پایه را بلد نباشید، اصلا کارتان جلو نمی رود. نکته جالب اینکه برخی از کارآفرینان فکر می کنند به محض اینکه کار با برخی از ابزارها را یاد گرفتند، دیگر پادکست شان باید همه جوره در بازار موفق شود. این دقیقا همان نکته ای است که ما کاملا با آن مخالف هستیم. خب این روزها کلی آدم در سراسر دنیا کار با انواع نرم افزارها را بلد هستند، اما هیچ اصراری برای بهترین بودن ندارند. در این میان مهارت شما فقط مقدمه ای برای ورودتان به صنعت پادکست خواهد بود.
اجازه دهید در این بخش کمی به بررسی مهارت های فنی بپردازیم. خب شما دقیقا باید کار با کدام ابزارها را یاد بگیرید؟ این سوالی است که ما در این بخش سعی می کنیم جوابی قانع کننده برای آن پیدا کنیم.
تجهیزات ضبط صدا
برای ضبط صدای با کیفیت، نیاز به تجهیزات مناسب دارید. این تجهیزات شامل میکروفون، کارت صدا، کابل و پایه میکروفون است. خب روی کاغذ این اسامی کمی آشنا به نظر می رسد، اما وقتی قرار باشد از آنها استفاده کنید، اوضاع به طور کامل فرق خواهد کرد. این در حالی است که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به آشنایی با شیوه کار هر کدام از ابزارهای بالا دارید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
توصیه ما در این بخش همکاری با یک فرد حرفه ای در زمینه کار با تجهیزات صوتی است. اینطوری شما در مدت زمانی کوتاه کار با تمام ابزارهای موردنظر را یاد می گیرید. اگر کمی وقت اضافه دارید، بد نیست سری به انواع ویدئوهای آموزشی در این رابطه بزنید. اینطوری خیلی راحت تر کارتان راه می افتد. آن هم بدون اینکه نیاز به نگرانی چندانی داشته باشید.
نرم افزارهای ویرایش صدا
برای ویرایش و پردازش صدای ضبط شده، نیاز به نرم افزارهای ویرایش صدا دارید. این نرم افزارها به شما امکان می دهد تا صدا را برش دهید، صداهای اضافی را حذف کنید، افکت های صوتی را اضافه کنید و اصلاحات موردنظرتان را پیاده نمایید.
یادتان باشد، این روزها کلی ابزار مختلف در زمینه ویرایش صدا دم دست من و شما قرار دارد. بنابراین اصلا نباید در کارتان عجله به خرج دهید. در عوض کمی از وقت تان را به بررسی گزینه های مختلف اختصاص دهید. اینطوری به ساده ترین شکل ممکن امکان اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید یافت.
متاسفانه برخی از کارآفرینان فکر می کنند همه ابزارهای ویرایش صدا شبیه به هم هستند. به همین خاطر فورا اولین گزینه پیش روی شان را انتخاب کرده و کارشان را شروع می کنند. این در حالی است که چنین انتخاب های عجله ای همیشه کار دست شما خواهد داد. پس به جای اینکه خودتان را الکی درگیر چنین انتخاب هایی کنید، بد نیست کمی خودتان را به دردسر انداخته و ابزارهای گوناگون را با هم مقایسه کنید.
اشتباه نکنید، شما قرار نیست در این بخش مقایسه ای عجیب و غریب از انواع ابزارها داشته باشید. در عوض همین که به سایت های مختلف سر زده و نظرات کاربران درباره هر ابزار را مشاهده کنید، کافی خواهد بود. اینطوری امکان انتخاب براساس نیازتان را خواهید داشت. خب مگر یک کارآفرین چقدر وقت لازم دارد تا یک مقایسه کاربردی را انجام دهد؟
مطلب مرتبط: 4 دلیل ساخت پادکست
نرم افزارهای تبدیل فایل
این روزها پادکست ها به شکل های مختلفی در دسترس کاربران قرار می گیرد. گاهی اوقات پادکست ها به شیوه کلاسیک در قالب فرمت صوتی منتشر می شود. البته در این میان پادکست های ویدئویی هم حساب ویژه ای دارند. به طوری که خیلی از بازاریاب ها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف سراغ همکاری با پادکست های ویدئویی می روند تا فرصت نمایش محصول شان را هم پیدا کنند. با این حال شما باید حواس تان به ریز فعالیت تان در زمینه تولید پادکست باشد. انتخاب از میان فرصت صوتی و تصویری کاری نیست که شما به این سادگی انجام دهید.
اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست قبل از اینکه وارد میدان حساس انتخاب فرمت شوید، کمی با خودتان خلوت کنید. اندکی مطالعه بازار و حتی گفت وگو با کسانی که عاشق پادکست هستند، گزینه خوبی برای شما محسوب می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. قول می دهم در این میان فرصت بسیار خوبی برای انتخاب نهایی گیرتان می آید.
مهارت های ارتباطی
آیا تا حالا کارآفرینی را دیده اید که اصلا سرزبان نداشته باشد و در یک جمع به راحتی گوشه گیر شود؟ بی شک تصور اصلی ما از همه کارآفرینان شامل افرادی است که مهارت ویژه ای در زمینه برقراری ارتباط دارند. این نکته درباره تولید پادکست نیز به چشم می خورد. خب شما که همان اول کار نمی توانید یک مجری همه فن حریف برای کارتان استخدام کنید. پس احتمالا مجبور می شوید خودتان در نقش مجری اصلی پادکست وارد میدان شوید.
مهارت های ارتباطی یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای ساخت پادکست هستند. این مهارت ها به شما کمک می کند تا به صورت واضح و دقیق با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. به علاوه، اگر قرار بر دعوت از مهمان در پادکست باشد، مهارت ارتباطی شما اهمیت بسیار ویژه ای پیدا می کند. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر نمی توانید دور این مهارت را به سادگی خط بکشید.
یادتان باشد، مجری های خوب همیشه مخاطب شان را در یک چشم به هم زدن میخکوب می کنند بنابراین اگر دوست دارید بدل به یک مجری همه فن حریف شوید، باید فکری به حال مهارت های ارتباطی تان کنید.
ما در این بخش قصد داریم نگاهی به مهارت های ارتباطی بیندازیم. به زبان خودمانی، شما یاد می گیرید که چه مهارت هایی برای فعالیت بهینه در زمینه ارتباط با مخاطب تان باید داشته باشید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر شده و دیگر لازم نیست دائما نگران میزان اثرگذاری یا جذابیت پادکست تان باشید.
مهارت سخنرانی
سخنران های خوب معمولا کمتر به مشکل می خورند. آنها به خوبی توانایی اثرگذاری بر روی طرف مقابل و پیشبرد اهداف شان را دارند. البته شما اینجا درگیر یک مذاکره حساس نیستید. در عوض باید از مهارت سخنرانی برای بیان دقیق صحبت تان سود ببرید. اینطوری فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان یافته و دست کم مخاطب متوجه منظور شما در پادکست خواهد شد.
شما برای ساخت پادکست باید مهارت صحبت کردن به طور روان را داشته باشید. این مهارت شامل انتخاب کلمات صحیح، لحن مناسب و فن بیان می شود. بی شک هیچ کدام از این مهارت ها به طور خودکار در آدم پدید نمی آید بنابراین شاید بد نباشد قبل از شروع به کار در زمینه تولید پادکست، کمی به خودتان سخت گرفته و به مرور پادکست های موفق دنیا بپردازید.
مطلب مرتبط: تجهیزات موردنیاز برای شروع فعالیت در دنیای پادکست ها
مهارت نوشتاری
رمان های خوب همیشه بازار فروش عالی دارند. حتی در بدترین شرایط ممکن هم مردم علاقه زیادی به داستان های جذاب دارند. در این میان کسانی که رمان های خوبی آماده کنند، همیشه بدل به شخصیت های محبوبی می شوند. مهارت شما در این میان آماده سازی یک متن درجه یک برای پادکست تان خواهد بود. به طوری که هیچ جای پادکست تان بی برنامه نمانده و همیشه برای آن استراتژی ویژه ای داشته باشید.
برخی از کسانی که وارد صنعت پادکست می شوند، فکر می کنند همه بار محتوای پادکست باید روی دوش مهمان برنامه باشد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، احتمالا پادکست تان دوام زیادی نخواهد داشت؛ چراکه تقریبا همه در دنیای پادکست برعکس شما فکر می کنند بنابراین این شما هستید که باید سناریوی اصلی هر قسمت و موضوع آن را انتخاب نمایید. به علاوه، تعیین محورهای اصلی بحث و تلاش برای نگارش محتوا در این رابطه نیز برعهده شما خواهد بود. وگرنه پادکست تان سردرگمی عجیبی پیدا می کند.
برای تولید متنی پادکست، باید مهارت نوشتن خوبی داشته باشید. این مهارت شامل بیان ایده های خود به صورت واضح و مختصر می شود. بد نیست از همان امروز کارتان در این رابطه را شروع کنید. اینطوری به مرور زمان مهارت نوشتاری تان بهتر و بهتر می شود. یادتان نرود، هر وقت با مشکل رو به رو شدید، می توانید به ساده ترین شکل ممکن از دیگران درخواست کمک کنید. اینطوری خیلی زود مشکل تان حل خواهد شد.
گوش دادن به دیگران
مردم دوست دارند پادکست هایی را گوش دهند که توسعه دهندگانش گوش شنوایی برای حرف های آنها داشته باشند. متاسفانه خیلی از کارآفرینان در این حوزه به تک روی های عجیب و غریب اعتقاد دارند. به طوری که بعد از مدتی کوتاه پادکست آنها دیگر هیچ جوره براساس خواست و نظرات مخاطب جلو نمی رود. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید در این صورت شکست های سنگین پادکست اصلا دور از انتظار نخواهد بود، مگر نه؟
نکته دیگری که درباره گوش دادن وجود دارد، هنگام ضبط پادکست با مهمان ویژه نمایان می شود. وقتی شما قصد ضبط پادکست در قالب مصاحبه را دارید، باید یک جفت گوش شنوا هم داشته باشید. وگرنه پادکست کاملا مونولوگ شده و دیگر جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت. این نکته ای است که اغلب اوقات مورد بی توجهی قرار می گیرد بنابراین ضروری است خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب به طور ویژه آماده کنید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مهارت های خلاقانه
وقتی درباره مهارت های خلاقانه حرف می زنیم، منظورمان تا حد زیادی روشن است. اینکه شما خارج از چارچوب فکر کرده و عمل کنید، نکته ای نیست که به این سادگی محقق شود. مهارت های خلاقانه به شما کمک می کند تا پادکست های جذاب و نوآورانه تولید کنید. شاید فکر کنید ما در این بخش شوخی مان گرفته و قرار نیست هیچ مهارت خاصی را یاد بگیرید. خب در این صورت باید شما را با برخی از نکات اساسی در این رابطه آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا آخرین بخش مقاله مان را هم به راحتی هرچه تمام تر مرور کنیم.
مطلب مرتبط: چگونه پادکست جذابی داشته باشیم؟
داستان سرایی
پادکست ها می توانند به عنوان یک ابزار داستان سرایی استفاده شوند. برای ساخت پادکست های داستانی، باید مهارت داستان سرایی خوبی داشته باشید. متاسفانه برخی از کارآفرینان فکر می کنند همین که داستانی برای خودشان آماده کنند، دیگر هیچ مشکلی پیش روی شان نخواهد بود.
این یعنی هر داستانی با هر میزان از کیفیت باید حتما نظر مثبت مخاطب را جلب کند. خب این اولین اشتباهی است که کارآفرینان در مسیر موفقیت مرتکب می شوند.
هر داستانی باید ویژگی های خاصی داشته باشد. با این حال ساختار داستان سرایی کاملا مشابه است. مثلا شما باید همیشه از یک آغاز مناسب برای داستان تان استفاده کنید تا فرصت همراه کردن مخاطب را به دست بیاورید. در نهایت هم پایان بندی درست به ماندگاری داستان تان کمک خواهد کرد. پس اگر فکر کرده اید داستان شما بدون این نکات اثرگذاری خوبی بر روی مخاطب خواهد داشت، باید بگوییم سخت دراشتباهید.
تحقیق درباره موضوعات مختلف
هر پادکست درباره موضوع خاصی طراحی می شود. مثلا برخی از پادکست ها سراغ پرونده های جنایی رفته و ته توی آنها را درمی آورند. برخی دیگر هم درباره دنیای فوتبال یا فرمول یک دست به تولید محتوا می زنند. موضوع اصلی شما هرچه باشد، باید آمادگی لازم برای تحقیق درباره آن را داشته باشید. وگرنه پادکست تان از یکجا به بعد حسابی برای مخاطب تان تکراری خواهد شد. حالا در این میان هر چقدر هم که تلاش کنید، دیگر فایده ای نخواهد داشت؛ چراکه کمتر کسی به کارتان ایمان آورده و حاضر است برای آن وقت بگذارد.
تحقیق درباره یک موضوع همیشه کار ساده ای نیست. به ویژه اگر موضوع مورد نظر شما دست نخورده باشد. اینطوری باید سراغ منابع دست اول رفته و کارتان را از صفر شروع کنید. این کاری است که برای بسیاری از کارآفرینان حسابی گران تمام می شود؛ چراکه همان اول کار حوصله شان سر رفته و سراغ موضوعات دیگر می روند. اگر نظر ما را بخواهید، بحث های تازه ای که کمتر کسی به آنها توجه کرده، ایده جالبی برای طراحی پادکست محسوب می شود. این روزها هم به لطف فناوری هوش مصنوعی پژوهش درباره حوزه های مختلف بدل به نوعی سرگرمی شده است. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و کارتان را از همین امروز برای مطالعه و تحقیق شروع کنید. هرجا هم به مشکل خوردید، کافی است سراغ برخی از همکاران حرفه ای تان در زمینه تولید پادکست بروید تا کارتان به راحتی هرچه تمام تر درست شود.
تولید محتوای جذاب
شما برای مخاطبان باید پادکست های جذاب و سرگرم کننده تولید کنند. این مهارت شامل استفاده از صدا، موسیقی و سایر عناصر صوتی برای ایجاد فضای جذاب می شود. خب شما حتی اگر بهترین روند داستانی را هم داشته باشید، تا وقتی آن را با عناصر دیگر ترکیب نکنید هیچ محتوای جذابی تولید نخواهد شد. به همین خاطر باید همیشه خودتان را در موقعیت مناسب برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان قرار دهید. این نکته به شما کمک می کند تا بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و در نهایت کلی اپیزود جذاب از پادکست تان داشته باشید.
فراموش نکنید، پادکست های جذاب همیشه به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می کند. البته این به معنای عجله بی نهایت در زمینه تولید پادکست نیست. در عوض شما باید وقت کافی برای کار بر روی جنبه های مختلف پادکست را مدنظر داشته باشید. وگرنه کارتان بی نهایت عجله ای خواهد شد. به طوری که دیگر هیچ وقت نمی توانید وضعیت تان را بهبود بخشید.
مطلب مرتبط: هرآنچه برای شروع ضبط پادکست باید بدانیم
سخن پایانی
مهارت های موردنیاز برای ساخت پادکست به عواملی مانند موضوع پادکست، مخاطب هدف و انتظارات اصلی از ساخت پادکست بستگی دارد. ما در این مقاله به جای اینکه شما را با مجموعه ای از توصیه های خشک رو به رو کنیم، سراغ برخی از مهارت های اساسی و مورد نیاز برای طراحی پادکست رفتیم. حالا شما آمادگی لازم برای طراحی پادکست به بهترین شکل ممکن را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و پادکست رویاهای تان را طراحی کنید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول طراحی پادکست و مهارت های مورد نیاز برای آن کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده پاسخگویی و کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: