بازاریاب ها در طول روز با دغدغه های زیادی دست و پنجه نرم می کنند. انتظارات مشتریان از یکسو و مدیران ارشد شرکت از سوی دیگر کار را برای هر بازاریابی سخت می کند. به همین خاطر گاهی اوقات یادشان می رود باید در زمان های مشخصی محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا سایت برند منتشر سازند.
بی شک فراموشکاری ویژگی مشترک در میان تمام انسان هاست. خب فرق اساسی ما با ربات ها در همین نکته نهفته است. پس اصلا لازم نیست به خودتان سخت گرفته یا فکر کنید با یک فراموشی ساده دیگر کارتان به آخر خط رسیده است. البته در این میان مدیران برندها چنین طرز فکری ندارند. آنها خیال می کنند یک بازاریاب باید مثل ساعت دقیق بوده و حتی یک لحظه نیز دچار سردرگمی نشود. اگر نظر ما را بخواهید، این دسته از مدیران مهمترین دشمن بازاریابی در دنیا هستند.
از آنجایی که چاره ای به غیر از توجه به خواسته های سازمانی و ایجاد حداقلی از نظم در فرآیند بازاریابی نیست، اما در این مقاله یک راهکار اساسی برای تان سوا کرده ایم. طراحی تقویم محتوا به شما کمک می کند تا کارتان را خیلی ساده و دقیق تر جلو ببرید. در این میان دیگر خبری از فراموش کاری های رایج نخواهد بود. به علاوه، شما می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را تنظیم کرده و نگران هیچ چیز هم نباشید. پس چرا هنوز دست به کار نشده اید؟ همین حالا شال و کلاه کنید تا با هم فرآیند طراحی جدول محتوا را یاد بگیریم.
قبل از اینکه با عجله سراغ بقیه مقاله برویم. باید کمی درباره ماهیت این جدول با شما حرف بزنیم. خب تقویم یا جدول محتوا در حقیقت برای ساده سازی فرآیند تولید و انتشار محتوا مورد توجه قرار گرفته است. این فرآیند به شما کمک می کند تا کارتان را هرچه دقیق تر جلو برده و نگران هیچ چیز هم نباشید. فراموش نکنید، دقت و زمان بندی درست برای موفقیت امری ضروری است. پس اگر آن را پشت گوش بیندازید، هیچ شانسی برای موفقیت نخواهید داشت.
هر استراتژی در این دنیا باید مزایای خاص خودش را داشته باشد. وگرنه بسیاری از بازاریاب ها یا حتی کارآفرینان آن را مورد بی توجهی قرار خواهند داد. ما در روزنامه فرصت امروز مهمترین مزیت تقویم محتوا را نظم دهی به فرآیند تولید محتوا می دانیم. البته تمام ماجرا به این نکته خلاصه نمی شود. پس برای اینکه درک بهتری از کاربرد این استراتژی پیدا کنید، بد نیست برخی از مهمترین نکات در رابطه با آن را مورد واکاوی قرار دهیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا انگیزه بیشتری برای استفاده از این تکنیک پیدا کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با تقویم محتوایی
شاید فکر کنید در این بخش باید از مزایای حیرت انگیزی برای بهبود کار یا وضعیت بازاریابی یک برند صحبت کنیم. خب در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه هیچ استراتژی یگانه ای در دنیا نیست که یک شبه وضعیت بازاریابی برندها را زیر و رو کند. پس اجازه دهید با یک نگاه واقع بینانه سراغ مزایای این استراتژی برویم.
چند بار تا حالا برای تان پیش آمده مخاطب تان را فقط به خاطر بی نظمی در تولید و انتشار محتوا از دست بدهید؟ بی شک هر برندی در این دنیا دست کم یک بار این تجربه وحشتناک را پشت سر گذاشته است. درست به همین خاطر از یک جایی به بعد باید جلوی این چرخه معیوب گرفته شود. خب شما که نمی توانید دائما مخاطب از دست داده و عین خیال تان هم نباشد.
تقویم محتوا به شما کمک می کند همیشه سر موقع دست به تولید و سپس انتشار محتوا بزنید. ماجرا در این میان دقیقا مثل تقویم های معمولی است که آدم ها را یاد قرار و مدارهای شان می اندازد. با این تفاوت که چنین تقویم هایی معمولا به طور دیجیتال برای بازاریاب ها طراحی می شود.
حفظ تداوم در بازاریابی
بازاریابی کاری نیست که یک روز از سر ذوق در آن کلی کار کنید و چند هفته ناپدید شوید. بسیاری از بازاریاب های تازه کار به دلیل اینکه اشتباه در زمینه درک این حوزه به سادگی هرچه تمام تر تمام موقعیت های شغلی شان را از دست می دهند. بعد هم از همه جا رانده شده و فرصتی برای بازگشت به صنعت بازاریابی و تبلیغات نخواهند داشت.
اگر نظر ما را بخواهید، تداوم مهمترین رمز موفقیت در دنیای کسب و کار صدالبته بازاریابی است. همانطور که یک بازیگر خوب به خاطر سال های سال فعالیت هنری باثباتش به شهرت می رسد، شما هم به عنوان بازاریاب باید در زمینه تولید محتوای درست و حسابی کمی ثبات از خودتان نشان دهید. قبول دارم این کار ساده ای نیست. به همین خاطر توصیه ما استفاده از تقویم محتواست. اینطوری یک زمان بندی و مدیریت درست را چاشنی کارتان خواهید کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
کاربران در شبکه های اجتماعی میانه خوبی با برندهایی که براساس یک زمان بندی مشخص دست به تولید محتوا می زنند، دارند. به همین خاطر شما باید سعی کنید زمان بندی شسته و رفته ای تحویل شان دهید. این امر حتی به مذاق الگوریتم شبکه های اجتماعی نیز خوش خواهد آمد. بنابراین شما با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم انتظارات مشتریان را برآورده کرده اید، هم دیگر لازم نیست نگران الگوریتم پلتفرم های اجتماعی باشید.
ارزیابی بی دردسر عملکرد
بازاریابی بدون ارزیابی مداوم عملکرد همیشه یک چیزی کم دارد. شاید شما یک دهه به طور پشت سرهم برای مخاطب تان محتوا تولید کنید، اما بدون ارزیابی و نگاه انتقادی به عملکردتان هیچ وقت فرصت پیشرفت نخواهید داشت. خب از کجا معلوم محتوای شما اصلا باب میل مخاطب نباشد. به علاوه، شاید همیشه یک قدم از ترندها عقب هستید. این اشتباهات طبیعی است، اما اگر آنها را به حال خودشان رها کنید، حسابی به دردسر خواهید افتاد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم باید پیش از اینکه کارتان به جاهای باریک بکشد، ارزیابی عملکرد را بخشی از فعالیت تان سازید.
مطلب مرتبط: تقویم محتوا: 4 ابزار کاربردی + دانلود نمونه رایگان
تقویم محتوا به شما کمک می کند زمان بندی تولید محتوا و نوع آن را به طور دقیق ثبت کنید. از این مرحله به بعد دیگر نیازی به بررسی وضعیت بازاریابی برند با هزار و یک مشکل نخواهد بود. در عوض می توانید به ساده ترین شکل ممکن به کمک داده های مندرج در تقویم تان زیر و بم ماجرا را دربیاورید. خب مگر یک بازاریاب به غیر از ارزیابی ساده و بی دردسر عملکرد تیمش دیگر چه چیزی برای موفقیت لازم دارد؟
راه و چاه طراحی تقویم محتوا
حالا که حسابی روی استراتژی طراحی تقویم محتوا مانور دادیم، دیگر باید سراغ شیوه طراحی و اجرای آن برویم. خب شما که تا اینجا نیامده اید که فقط با برخی از مزایای این استراتژی آشنا شوید. ما در ادامه سعی می کنیم بهترین تکنیک ها برای طراحی بی دردسر یک تقویم محتوای عالی را به شما یاد دهیم.
ارزیابی وضعیت کلی پست های برند
اولین قدم شما در راه طراحی تقویم محتوا با یک نوع نگاه انتقادی شروع می شود. البته اینجا قرار نیست تمام دستاوردهای بازاریابی تان را زیر سوال ببرید. در عوض بد نیست کمی دقیق تر ماجرا را بررسی کرده و به سراغ گونه شناسی محتوای برندتان بروید. در واقع شما باید به این سوال جواب دهید که معمولا چه نوع محتواهایی تولید و در دسترس مخاطب قرار می دهید.
یادتان باشد، شما باید تصویر روشنی از ماهیت و کیفیت محتوایی که به طور معمول تولید می کنید، به دست بیاورید. این امر در ادامه برای طراحی تقویم محتوا کمک تان خواهد کرد. سوال اصلی در این میان شیوه درک ماهیت محتواست. خب برای این کار شما لازم دارید تا تبدیل به یک کاربر عادی شوید. پس از چشم انداز آنها محتواهای قبلی برندتان در شبکه های اجتماعی را مرور کنید. قول میدهم با این روش کلی اطلاعات تازه و از همه مهمتر چشم انداز تازه پیدا کنید.
وقتی یک نگاه مشتری مدار به محتوای تان انداختید، باید دست به کار شده و مشاهدات را ثبت کنید. مثلا اینکه محتوای تان چقدر در قالب فرمت ویدئو و چقدر متن یا حتی صوت قرار دارد، نکته خوبی خواهد بود. به علاوه، نکاتی مثل زمان انتشار محتوا را نیز در نظر بگیرید. خب شاید شما به طور ناخودآگاه در زمان های مشخصی مثل صبح یا عصر اغلب محتوای تان را منتشر می کنید. این اطلاعات بعدا برای ارزیابی و صدالبته آپدیت استراتژی تان به درد خواهد خورد.
معمولا بازاریاب ها دوست دارند دائما خودشان را با بهترین برندها یا بازاریاب های دنیا مقایسه کنند. خب اگر شما هم دست به چنین کاری بزنید، احتمالا خیلی زود از ادامه مسیر ناامید خواهید شد؛ چراکه وضعیت فعلی برندهای بزرگ همان چیزی است که شما بعد از چند ماه تازه قرار است بدان نزدیک شوید. پس اصلا نباید خودتان را در موقعیت سختی قرار دهید. در عوض به این فکر کنید که چطور می توانید یک پله هم که شده وضعیت تولید و انتشار محتوای تان را بهبود بخشید. بی شک این امر دلگرمی بهتری خواهد بود. به علاوه، انگیزه ای برای کار بیشتر نیز فراهم می کند.
مطلب مرتبط: طراحی و راه اندازی تقویم بازاریابی برای کسب و کارها
انتخاب کانال های بازاریابی و تم محتوا
نکته دومی که باید بدان توجه کنید، کانال های بازاریابی است که قصد انتشار محتوا در قالب آنها را دارید. خب بسیاری از برندها برای اثرگذاری بر روی مخاطب دست به انتخاب شبکه های اجتماعی متنوعی می زنند. با این حال در طول زمان یادشان می رود روی برخی از آنها حساب کرده یا حتی تحویل شان بگیرند. به همین خاطر پس از مدت زمانی کوتاه کارشان در حوزه بازاریابی فقط روی یک پلتفرم خاص محدود می شود.
ما در روزنامه فرصت امروز تقویم محتوا را راهکاری مناسب برای رعایت تناسب میان تمام شبکه های اجتماعی می دانیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته باشد. به علاوه، می توانید همیشه روی دریافت نظرات و بازخوردهای مخاطب از منابع متنوع نیز حساب کنید.
مهمترین کاری که در این میان باید انجام دهید، انتخاب پلتفرم هایی است که قصد استفاده از آنها را دارید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا روند اثرگذاری بر روی مخاطب را به شیوه ای منطقی تر دنبال کنید. خب شما که قرار نیست در تمام شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. توصیه ما انتخاب سه تا پنج گزینه نهایی است. اینطوری وقت و هزینه لازم برای تولید محتوا را خواهید داشت.
پس از اینکه پلتفرم های مورد نظر را انتخاب کردید، باید آن را با شرایط فعلی برندتان نیز انطباق دهید. آیا شما در پلتفرم های بیشتری در مقایسه با گزینه های مورد بحث فعالیت دارید؟ خب در این صورت باید تجدیدنظر اساسی در کارتان صورت دهید. این امر می تواند شانس تان برای بازاریابی را تا حد زیادی کاهش دهد؛ چراکه هرچه تعداد پلتفرم ها بیشتر شود، به موازات آن کیفیت محتوا نیز سقوط آزاد بدی را تجربه خواهد کرد.
پس از اینکه مرحله بالا را پشت سر گذاشتید، باید تم محتوای تان را نیز مشخص سازید. خب آیا شما دوست دارید بیشتر بر مدار شوخی و سرگرمی با مخاطب تان ارتباط داشته باشید؟ شاید هم ترجیح می دهید خیلی راحت تر با مخاطب تان در زمینه رسمی و جدی ارتباط برقرار کنید. خب در هر صورت باید طوری رفتار کنید که تم محتوای تان از همان اول روشن باشد.
بی شک گاهی اوقات تم های ترکیبی نیز مورد توجه بازاریاب ها قرار می گیرد. با این حال تم اصلی شما باید برای مخاطب قابل شناسایی و درک باشد. پس به جای اینکه دائما رنگ عوض کرده و نوع محتوای تان را تغییر دهید، تم اصلی را در تقویم محتوا مشخص سازید. این امر نظم بی نهایت خوبی به فرآیند تولید محتوا از سوی شما خواهد داد. به علاوه، برای مخاطب نیز محتوای قابل پیش بینی و درک خواهد شد. ماجرا تازه به بخش جالبش رسید، نه؟
یادتان باشد، مخاطب همیشه غافلگیری را دوست ندارد. کاربران در شبکه های اجتماعی دوست دارند تا حدودی برندها برای شان قابل پیش بینی باشند. پس اگر شما رفتاری کاملا غیرقابل پیش بینی داشته باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
برنامه ریزی برای تولید و انتشار محتوا
نکته ای که در اینجا باید مدنظر قرار دهید، برنامه ریزی برای تولید محتواست. خب بسیاری از بازاریاب ها دائما برای تولید محتوا وقت کم می آورند. این امر موجب صرف نظر از کیفیت کار و تلاش صرف برای سرهم بندی کمپین می شود. خروجی نهایی نیز نارضایتی گسترده کاربران خواهد بود. خب شما که نمی توانید با محتوایی بی نهایت بد انتظار واکنش های حیرت انگیز از سوی مخاطب تان را داشته باشید.
مطلب مرتبط: بهترین تقویم های بازاریابی در شبکه های اجتماعی کدامند؟
مسئله کلیدی در این بخش طراحی زمان بندی درست و مناسب برای تولید محتواست. اینطوری شما دقیقا می دانید در چه روزهایی از هفته باید دست به کار تولید محتوا شوید.
اگر یادتان باشد، در بخش های قبل درباره تنوع فرمت های محتوای بازاریابی صحبت کردیم. خب اینجا شما باید وضعیت تنوع محتوایی برندتان را در نظر قرار دهید. البته به شرط اینکه سلیقه مخاطب را نیز بررسی کرده و این تنوع را با آن هماهنگ سازید.
انتشار محتوا کاری نیست که وقت خیلی زیادی از شما بگیرد. تنها نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی است مثلا اگر قصد بارگذاری ویدئو در یوتیوب را دارید، می توانید پیش دستی کرده و چند روز قبل تر ویدئو را در یوتیوب آپلود کنید. سپس با تعریف زمان بندی مشخص برای ویدئو به سادگی سر زمان مورد نظرتان ویدئو به طور کاملا خودکار بارگذاری خواهد شد. ماجرا جالب شد، نه؟
خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند تک تک کارهای مربوط به بارگذاری محتوا را باید خودشان شخصا انجام دهند. خب این مسئله نه تنها کاربرد خاصی ندارد، بلکه وقت تان را نیز هدر می دهد. بد نیست کمی هم که شده با شرایط تازه در دنیای کسب و کار آشنا شوید.
همکاری با کارمندان و کار تیمی
کار تیمی در رابطه با تقویم محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید در تقویم تان مرحله ورود هر بخش از شرکت به فرآیند تولید محتوا را نشان دهید. این امر می تواند دردسرهای زیادی برای تان داشته باشد، اما در عین حال اوضاع تان را نیز بهبود می بخشد. خب محتوایی که از دل همکاری بخش های مختلف شرکت بیرون بیاید، همیشه اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب دارد. پس بد نیست در تقویم تان جایی برای این همکاری باز کنید. این امر از شلختگی در زمینه همکاری یا حتی از زیر کار درفتن جلوگیری خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را تغییر دهید.
خیلی از کارآفرینان خیال می کنند تمام کارها را باید خودشان انجام دهند. این در حالی است که دنیای امروز بدون همکاری معنایی ندارد. اگر قرار است تقویم محتوا مورد استفاده از تیم بازاریابی و بقیه دپارتمان های مرتبط باشد، شما باید همکاری خوبی با تمام بخش ها برای پیشبرد قضیه داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد مشکلات مربوط به طراحی و اجرای تقویم محتوا را کاهش دهید.
خیلی وقت ها اعضای یک تیم کاری از استراتژی که در فرآیند طراحی یا اجرای آن دخیل نبوده اند، استقبال نمی کنند. این امری طبیعی و حتی رایج محسوب می شود. پس شما چاره ای به غیر از درگیر کردن تیم های دیگر در فرآیند کارتان ندارید. شاید این امر کمی سخت یا حتی کسل کننده به نظر برسد، اما شما باید هر طور شده آن را رعایت نمایید.
نکته دیگری که درباره تقویم محتوا باید مد نظر داشته باشید، توجیه تمام اعضای تیم بازاریابی برای آپدیت این تقویم است. خب شما که قرار نیست در قالب این استراتژی ایده های خودتان را به دیگران تحمیل کنید. پس همه باید در پیشبرد طرح مشارکت فعال داشته باشند. این امر در نهایت می توانید به سود شما تمام شده و موقعیت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب با محتوای درجه یک به ارمغان بیاورد.
ارزیابی مداوم وضعیت
هر استراتژی برای اینکه مثل ساعت دقیق کار کند نیاز به ارزیابی و بررسی مداوم دارد. اگر فکر کرده اید پس از طراحی تقویم اولیه دیگر کارتان تمام شده، دیر یا زود قصه برندتان در بازار نیز به پایان خواهد رسید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز اهمیت بسیار زیادی به بحث آپدیت مداوم و ارزیابی وضعیت می دهیم.
ماموریت شما در این بخش نظارت بر روند استفاده از تقویم محتواست. این امر می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کرده و شانس تان در بازار را نیز بهبود بخشد. یادتان نرود، قرار نیست در این بخش با خودتان تعارف داشته باشید. پس اگر حس می کنید یک جای کار ایراد دارد، باید فورا آن را با دیگران در میان بگذارید. فقط در این صورت شانسی برای بهبود وضعیت و اجرای درست استراتژی خواهید داشت.
گاهی اوقات تصور و ذهنیت تمام اعضای تیم بازاریابی نسبت به سلیقه مخاطب اشتباه است. خب در این صورت حتی تقویم محتوا نیز کمک زیادی به شما نخواهد کرد. پس بد نیست گاهی اوقات نیم نگاهی هم به الگوی فعالیت تیم تان داشته باشید. در واقع اینجا باید تصور تیم تان از محتوای خوب را با آنچه مخاطب در واقعیت مد نظر دارد، هماهنگ سازید. بی شک گاهی اوقات این امر به این سادگی روی نمی دهد. پس باید سعی کنید قبل از اینکه با محتوای پرتعداد کلا مخاطب را ناامید کنید، تغییری در ماهیت محتوا ایجاد کنید. این امر می تواند هزینه زیادی برای تان به همراه داشته و حتی وقت قابل ملاحظه ای نیز از بخش مدیریت بگیرد. پس بد نیست از همین امروز به فکر آن باشید.
سخن پایانی
بازاریابی در دنیای امروز سختی های خاص خودش را دارد. کمتر بازاریابی نسبت به فرآیند تولید محتوا و انتشار آن حس خوبی دارد. خب دلیل این امر مشغله های مختلفی است که روز هر بازاریابی را پر می کند. در این میان تولید محتوا درست سر وقت کار دشواری به نظر می رسد. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا فکر نمی کنم حتی یک بازاریاب هم در دنیا به این سادگی ها محتوایش را سر وقت آماده کند؛ البته مگر آنهایی که آشنایی کاملی با تقویم محتوا دارند.
مطلب مرتبط: کار با تقویم به سبک حرفه ای ها
حالا شما هم مثل بازاریاب های حرفه ای درک درستی از تقویم محتوا و کاربردهای آن در حوزه مارکتینگ دارید. از اینجا به بعد باید کمی تمرین و تکرار را در دستور کار قرار دهید. این امر می تواند در بلندمدت از کسب و کار شما یک برند موفق ساخته و کارتان را نیز به طور قابل ملاحظه ای ساده نماید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. نکته جالب ماجرا اینکه شما در این مسیر اصلا تنها نیستید. تاکید بر روی کار تیمی بدین معناست که اجرای استراتژی تقویم محتوا نیازمند همراهی تمام اعضای تیم بازاریابی است.
منابع: