بلاگری حوزه ای است که در طول سال های اخیر آدم های بی نهایت زیادی را به خود جلب کرده است. سالانه شمار زیادی از افراد به امید موفقیت و کسب سودهای کلان وارد دنیای تولید محتوا و بلاگری می شوند. اگرچه همین حالا هم کلی آدم شناخته شده به عنوان بلاگر در دنیا وجود دارد، اما باز هم این سوال مطرح است که آیا واقعا امکان درآمدزایی از این حوزه وجود دارد یا نه؟
گاهی اوقات آدم ها پشت سرهم وارد حوزه ای می شوند که اصلا گنجایش زیادی ندارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز بررسی دقیق ظرفیت های یک حوزه کاری را ضروری می دانیم، وگرنه مثل این است که بلیت مسابقه ای را بخرید که از یک هفته قبل ظرفیت ورزشگاهش کاملا پر شده است. خب در این صورت شما دست از پا درازتر باید به خانه برگردید، در حالی که پول بلیت را هم داده اید!
بلاگری از آن دست کارهایی است که استقلال عمل زیادی به افراد می دهد. با این حال خیلی ها هنوز درباره ماهیت دقیق آن اطلاعی ندارند. شاید در اولین نگاه بلاگری پیوند نزدیکی با وبلاگ داشته باشد. خب در این صورت درک ابتدایی شما از این مسئله کاملا درست است؛ چراکه وبلاگ نویسی اولین فرم بلاگری در دنیا محسوب می شود. خب زمانی نه چندان دور خبری از شبکه های اجتماعی به شکل امروزی نبود. به همین خاطر خیلی از مردم دنیا وبلاگ را به عنوان منبعی برای تعامل در نظر می گرفتند. از آن زمان تا حالا سر و شکل بلاگرها به طور کامل تغییر کرده است. درست به همین خاطر دیگر شما نمی توانید از بلاگری به عنوان حوزه ای تخصصی برای وبلاگ ها یاد کنید. این امر به معنای ضرورت توجه به حوزه های تازه خواهد بود.
ما در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه مسئله درآمدزایی از بلاگینگ یا بلاگری را با شما در میان بگذاریم. آیا واقعا از این راه امکان کسب سود وجود دارد؟ خب این تنها یکی از سوالاتی است که درباره این حوزه در سر جریان دارد. درست به همین خاطر ما در ادامه سعی می کنیم برخی از سوالات کلیدی در رابطه با این حوزه را مدنظر قرار دهیم. اگر شما هم دوست دارید وارد این حوزه شده یا دست کم اطلاعات تان درباره اش کامل شود، با ما همراه شوید.
ساده ترین جواب برای سوال بالا یک «بله» قرص و محکم است؛ چراکه این روزها امکان کسب درآمد از طریق بلاگری وجود دارد. البته در این میان راه های متنوعی برای کسب سود پیش روی من و شما قرار خواهد داشت. اولین مسئله در این میان سیستم پرداخت حق تبلیغات از سوی پلتفرم های اجتماعی بزرگ به کاربران است. به طوری که مثلا یوتیوب سهم خوبی از تبلیغات به تولید کنندگان محتوا یا همان بلاگرها می دهد. درست به همین خاطر از مدت ها قبل بسیاری از چهره های شناخته شده سراغ تولید محتوا در این شبکه اجتماعی رفته اند.
مطلب مرتبط: چرا بلاگری اقدامی ارزشمند است؟
نکته دیگری که در این میان قابل توجه است، یافتن اسپانسر برای تولید محتواست. خب بسیاری از برندهای بزرگ در دنیا برای آگاهی بهتر مشتریان از ماهیت کسب و کارشان حاضر به همکاری با برندهای مختلف هستند. این امر در حالی است که شما نمی توانید تعامل نزدیک با مخاطب تان در این میان را نادیده بگیرید. خب وقتی شما به عنوان بلاگر دامنه مخاطب خوبی دارید، برندها نیز به سوی همکاری با شما جلب خواهند شد. آن وقت شما می توانید پایه های یک همکاری خوب را بنیانگذاری کنید.
اسپانسرها معمولا تمایل به همکاری بلندمدت با برندها دارند. این امر موجب تمایل برندها برای تزریق پول به بلاگرها در ازای تولید محتوا می شود. البته باید حواس تان باشد به عنوان بلاگر فقط تبلیغ این و آن را نکنید؛ چراکه کاربران از شما انتظار تولید محتوای کاربردی و غیرتبلیغاتی نیز دارند. پس اگر به مرور زمان بدل به ماشین تبلیغات شوید، خیلی زود درآمدزایی به پایان خواهد رسید. این اتفاقی است که برای خیلی از بلاگرها در طول زمان روی می دهد. بنابراین باید از همین ابتدای کار حواس تان را جمع کنید.
عامل دیگری که در حوزه بلاگری به شما برای کسب درآمد کمک خواهد کرد، مسئله فروش محصولات است. خب بسیاری از بلاگرها در واقع تولیدکننده یک محصول خاص هستند. فکر می کنم شما هم کلی از بلاگرهای تولیدکننده انواع محصولات دستی را در شبکه های اجتماعی دیده باشید. خب این دسته از افراد برای بازاریابی و فروش محصولات شان وارد دنیای بلاگری می شوند. اگر شما هم محصول درست و حسابی دم دست دارید، می توانید به خوبی از آن برای درآمدزایی استفاده کنید. اینطوری عملا استقلال خوبی از دیگران خواهید داشت.
یادتان نباشد، محصول موردنظر شما باید پایگاه مناسبی در میان مشتریان داشته باشد. وگرنه تلاش های تان برای فروش محصولات از همان ابتدا با شکست همراه خواهد شد. آن وقت شما می مانید و کلی محصول که روی دست تان باد کرده است.
نتیجه مختصری که از این بخش باید گرفت، امکان پذیری کسب سود و درآمدزایی از طریق بلاگری است. البته کانال های درآمدزایی در این میان بی نهایت متنوع است. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای اثرگذاری ویژه بر روی مخاطب آماده کرده و به یک راهکار صرف دلخوش نکنید.
تنوع الگوهای بلاگری
این روزها کلی بلاگر در دنیا وجود دارد که اگر کمی دقیق وضعیت نمونه های موفق را بررسی کنیم، هیچ کدام از آنها به یکدیگر شبیه نیستند. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه وارد دنیای بلاگری شوند، کلی کلیشه دم دست قرار می دهند. این در حالی است که الگوهای بلاگری شاید به اندازه الگوهای کارآفرینی تنوع داشته باشد. یادتان نرود، در دنیای امروز هر برندی که خلاقیت بیشتری به خرج دهد، در نهایت موفقیت بیشتری نیز کسب می کند. درست به همین دلیل اگر حواس تان نباشد، چه بسا خیلی زود با مشکلات اساسی در زمینه تعامل با مخاطب تان رو به رو شوید. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا حوصله یک بلاگر کاملا کلیشه ای را ندارم. به همین خاطر ترجیح می دهم اصلا سراغ تعامل با چنین افرادی هم نروم.
اگر شما هنوز وارد دنیای بلاگری نشده اید، باید از همین ابتدای کار یک حوزه کاری خاص برای خودتان تعریف کنید. مثلا اگر سابقه کار در حوزه آرایش مو را دارید، بد نیست به عنوان یک بلاگر حرفه ای در این حوزه مشغول کار شوید. این امر به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک می کند.
برخی از افراد فکر می کنند بلاگری باید در واقع تولید محتوا در تمام حوزه ها محسوب شود. خب اگر شما همین امروز با کسی رو به رو شوید که از صنعت مد تا نکات پزشکی را مورد توجه قرار داده و حتی درباره اش اظهارنظر می کند، چه حسی خواهید داشت؟ بی شک اعتماد به چنین فردی بی نهایت سخت خواهد بود. درست به همین خاطر در دنیای کسب و کار معمولا به کسانی که همه چیزدان هستند، بها داده نمی شود. در عوض شما باید حوزه تخصصی برای خودتان تعیین کنید. اینطوری شانس بهتری برای تعامل با مخاطب هدف پیدا می کنید.
استفاده از تجربه های قبلی برای یافتن حوزه تخصصی امری ضروری محسوب می شود، اما شما لازم نیست خودتان را به این حوزه محدود کنید. یکی از ایده های خوب برای تعامل با مخاطب هدف مربوط به استفاده از دوره های آموزشی است. خب مثلا اگر شما به دنیای والیبال علاقه دارید، شرکت در برخی دوره های آموزشی درباره این ورزش به شما برای ورود به دنیای بلاگری با رویکرد تخصصی نسبت به آن کمک خواهد کرد.
یادتان باشد، شما در بازار هیچ وقت تنها نیستید. این یعنی کلی بلاگر دیگر نیز در دنیا رقیب شما محسوب می شوند. فرقی هم ندارد چقدر حوزه خاصی را پیدا کنید. در نهایت سطح رقابت به طوری بالا می رود که مجبور به تولید محتوای بهتر و بهتر شوید.
مطلب مرتبط: چگونه بلاگر موفقی باشیم
هیچ فرمول خاصی برای موفقیت نیست
اگر فکر کرده اید برای موفقیت در دنیای بلاگری فرمول های خاصی وجود دارد، سخت در اشتباه هستید. این کار دقیقا مثل موفقیت در بازیگری یا فوتبال است. ستاره های این دو حوزه معمولا فرمول خاصی را کشف نکرده اند. در عوض با استعداد ذاتی و همچنین تمرین های مداوم خودشان را به سطح بالایی رسانده اند. این دقیقا همان کاری است که شما هم باید به خوبی انجام دهید. یادتان باشد، هیچ کس از همان روز اول فردی بی نهایت حرفه ای نبوده است. بنابراین شما باید به خودتان برای موفقیت در این حوزه ایمان داشته باشید. اینطوری به مرور زمان فرصت های بیشتری برای تولید محتوا و بلاگری پیدا می کنید.
کمی آزمون و خطا هیچ وقت برای کارآفرینان بد نیست بنابراین شما هم باید این نکته را در کانون توجه قرار دهید. اینطوری شاید حوزه مناسب خودتان را به این سادگی پیدا نکنید، اما خیلی خوب حوزه هایی که کارتان نیست را شناسایی خواهید کرد. این مسئله به شما کمک می کند تا فرآیند تعامل با مخاطب را به شیوه ای بی نهایت بهتر دنبال کنید.
فراموش نکنید، امروزه بسیاری از کارآفرینان به دنبال فرصتی برای مطرح شدن در بازار هستند. بنابراین شما می توانید با استفاده از آزمون و خطا به خوبی در این حوزه بدل به فردی قابل ملاحظه شوید. تنها نکته کلیدی خط کشیدن دور فرمول هایی است که به اسم موفقیت در حوزه بلاگری به این و آن فروخته می شود. خب اگر واقعا فرمول خاصی در کار بود، الان همه باید از آن خبردار می شدند. این در حالی است که چنین فرمول یا حتی روندی در کار هیچ بلاگر موفقی به چشم نمی خورد.
گستردگی علایق کاربران
مردم به عنوان کاربران شبکه های اجتماعی سلیقه های بی نهایت متفاوتی دارند. این امر به شما کمک می کند تا فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب را با اعتماد به نفس بیشتری دنبال کنید. یادتان باشد، هر سلیقه ای در این دنیا قابل احترام است. درست به همین خاطر تولید محتوا برای آن نکته ای ویژه محسوب می شود.
بسیاری از بلاگرها دوست دارند سراغ حوزه های کلیشه ای یا اشباع شده بروند. این امری است که به آنها برای تعامل مناسب با مخاطب شان کمکی نکرده و اوضاع را به طور مداوم برای شان سخت تر می کند. یک ایده هوشمندانه در این میان تلاش برای ورود به حوزه هایی است که هنوز رقیب زیادی در آن برای تان وجود ندارد. اینطوری فرصت بسیار بهتری برای تعامل با مخاطب خواهید داشت.
خب وقتی شما به عنوان یک بلاگر نوآور کارتان را شروع می کنید، بهتر در کانون توچه قرار می گیرید. مثلا امروزه کلی پادکست درباره فوتبال به چشم می خورد. این در حالی است که سایر حوزه های ورزشی کمتر مورد توجه قرار دارد. آیا این به معنای طرفدارهای کمتر آن ورزش هاست؟ خب اگر معیار ما فوتبال باشد، شاید ادعای موردنظر درست از آب درآید. البته همین حالا هم ورزش هایی مثل بسکتبال و بیسبال طرفدارهای بی نهایت بیشتری در دنیا دارد. پس با این حساب بد نیست سراغ حوزه های تازه رفت. اینطوری مخاطب بهتری نیز گیرتان می آید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و به خوبی مخاطب را درگیر حوزه کاری تازه تان کنید. اینطوری فرصت بسیار مناسبی برای تعامل با مخاطب تان یافته و دیگر لازم نیست نگران چیزی باشید.
مطلب مرتبط: توصیه هایی برای علاقه مندان به بلاگری
بلاگری شغل تمام وقت نیست
خیلی از بلاگرها در سراسر دنیا کارهای اصلی برای خودشان داشته و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را به عنوان یک کار مکمل یا پاره وقت در نظر می گیرند. شاید برخی از کسانی که حسابی فالوور برای خودشان جذب کرده باشند، حالا دیگر قید کارهای قبلی شان را زده باشند، اما بازهم بلاگری تنها گزینه کاری شان نیست؛ چراکه اصولا تولید محتوا آنقدر از آدم وقت نمی گیرد. به همین خاطر شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن سراغ افراد دیگری در این میان رفته و کارتان را پیش ببرید.
فراموش نکنید، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند باید همه وقت شان را صرف یک کار مشخص کنند. این در حالی است که دنیای دیجیتال به طور قابل ملاحظه ای تمرکززدایی شده است. بنابراین اگر فکر می کنید باید همیشه چنین تلاش های متمرکزی را چاشنی کار کنید، سخت در اشتباه هستید.
حالا که بلاگری یک شغل تمام وقت نیست، بد نیست به آن به چشم یک فرصت مناسب برای تغییر شرایط نگاه کنید. خب شما کار اصلی تان را خواهید داشت و در این میان فرصت خوبی برای امتحان یک کار تازه یافته اید. فراموش نکنید، در بسیاری از حوزه های کاری شما از همان اول باید وقت و انرژی زیادی را کنار بگذارید. علاوه بر این، معمولا نیاز به بودجه های کلان نیز حس می شود. این در حالی است که بلاگری هیچ نیازی به این موارد ندارد، بنابراین شما می توانید از همان ابتدا با خیال راحت کارتان را شروع کرده و نگران هیچ چیز هم نباشید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بسیاری از کارآفرینان برای ورود به دنیای بلاگری فقط ترس های بی مورد دارند. این در حالی است که شما با اختصاص حتی دو ساعت از زمان تان در روز نیز می توانید به خوبی وارد این حوزه کاری شوید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و نگران هیچ چیز هم نباشید.
بی شک استفاده از توصیه های دیگران نقش مهمی در ورود بی دردسر به دنیای بلاگری دارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید از هر فرصتی در این میان به سود خود استفاده کنید. اینطوری دیگر مشکل خاصی از نقطه نظر تعامل با مخاطب تان نخواهید داشت. به علاوه، دیگر لازم نیست خیلی خودتان را حرص دهید؛ چراکه بلاگری نه شغل اصلی تان است، نه حتی برای آن نیاز به تک روی های عجیب دارید. در عوض ترکیب توصیه های کارشناس ها یا کسانی که در این حوزه چند پیراهن از شما بیشتر پاره کرده اند، به اندازه کافی مناسب خواهد بود.
بلاگری فرآیندی مستمر است
بلاگری کاری نیست که شما امروز واردش شوید و فردا به طور کامل قیدش را بزنید. بسیاری از افراد فکر می کنند بلاگری یک فرآیند ساده و بی نیاز از هرگونه تمرکز خاص است. خب هر کاری در این دنیا باید همراه با برخی ایده های جانبی باشد تا کار شما را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند. اگر شما نتوانید در دنیای امروز کارتان را بر مدار تلاش های مداوم سامان دهید، خیلی زود از گردونه رقابت حذف خواهید شد. از این منظر وضعیت شما به کارگردانی شبیه است که باید هر سال یک فیلم خوب بیرون دهد. وگرنه تماشاگران سراغ سایر کارگردانها و فیلم های روی پرده سینما خواهند رفت. بعد از مدتی هم دیگر کسی کارگردان قصه ما را به یاد نخواهد آورد. این در حالی است که شما می توانید به خوبی وضعیت تان در این حوزه را مدیریت کنید.
مطلب مرتبط: از بلاگر خوب به بلاگر عالی؛ توصیه هایی برای حرفه ای شدن!
اگر پیش از این بلاگری را یک فرآیند کوتاه مدت در نظر می گرفتید، باید در نوع نگاه تان به دنیای کسب و کار تجدیدنظر اساسی صورت دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا کارتان را به سادگی هرچه بیشتر دنبال نمایید. البته گاهی اوقات نیاز به استفاده از فرآیندهای تازه نیز حس می شود، بنابراین اصلا نباید کار خودتان را سخت کرده یا بیش از اندازه پیچیده سازید. کافی است در طول روز چند ساعتی را به تولید محتوا و بلاگری اختصاص دهید. اینطوری به بهترین شکل ممکن فرصت تعامل با مخاطب تان را پیدا خواهید کرد. از اینجا به بعد، همه چیز در گرو توانایی شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان خواهد بود.
خیلی از بلاگرها در ابتدای راه و پس از چند بار «نه» شنیدن از دیگران به کلی حوزه کاری شان را رها می کنند. این در حالی است که بلاگری فقط در طولانی مدت جواب می دهد. پس اگر فکر کرده اید به این سادگی شانس خلاص شدن از دست دیگران را دارید، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید؛ چراکه بلاگری اصلا اینطوری نیست. در عوض سعی و تلاش مستمر شماست که بعد از مدتی جواب خواهد داد.
سخن پایانی
بلاگری برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا یک حوزه پررمز و راز محسوب می شود. درست به همین خاطر گاهی اوقات نیاز به استفاده از اطلاعات دقیق در این حوزه به چشم می خورد. البته بسیاری از افراد همین حالا هم خودشان را بلاگر می دانند، اما تا وقتی این حوزه کاری با بازگشت سرمایه همراه نشود، به معنای واقعی کلمه بلاگینگ نیست.
هدف ما در این مقاله کمک به شما برای آشنایی با حوزه های مختلف بلاگری و همچنین درک مسئله درآمدزایی از این حوزه بود. حالا شما آمادگی لازم برای تصمیم گیری درباره ورود به این حوزه را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و نگران هیچ چیز هم نباشید. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کافی است با ما در ارتباط باشید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: