نگران نباشید؛ استارت آپ شما در نهایت راه اندازی می شود و رویایتان به حقیقت می پیوندد. این کاملاً طبیعی است که شما بسیار هیجان زده باشید. در ابتدای کار ممکن است تنها یک یا دو مشتری داشته باشید، اما موضوع مهم اینجاست: «چگونه با همین تعداد کم می توانید نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده و کسب و کارتان را رونق دهید؟» در این مسیر تیم فروش شما نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد؛ پس بهتر است افراد مورد نظرتان را عاقلانه استخدام کنید.
همچنین شما به یک جریان مداوم و راهبر قدرتمند برای افزایش فروش خود نیاز دارید که باز هم باید در تیم فروش خود به دنبال آن باشید.به گزارش نوپانا، یک فرمول ساده که شاید بسیاری از صاحبان کم تجربه کسب و کار از آن پیروی می کنند این است که اگر X تومان در بازاریابی هزینه کنید در عوض Y تومان سود خواهید کرد، درحالی که این تصور به هیچ عنوان درست و عقلانی نیست؛ به خصوص در زمانی که شما هیچ گونه سرمایه خصوصی قابل توجهی برای آزمایش شیوه های مختلف بازاریابی در اختیار ندارید و چه بسا با پیروی از این فرمول با دردسرهای زیادی مواجه شوید.
شروع هر استار ت آپی قطعاً با صرف هزینه های زیادی همراه است؛ از سوی دیگر بروز یک پیامد ناگوار می تواند در زمان کوتاهی کسب و کارتان را فلج کند، چراکه شما مطمئن نیستید کجا و چقدر بودجه برای سرمایه گذاری و بازاریابی نیاز دارید؛ از این رو شاید تمایل به انجام هیچ کاری نداشته و در انتظار رخ دادن اتفاقات خوب باشید! «بازاریابی برای من بسیار مهم است.
«Torsh» نام شرکت نرم افزاری من است که پلتفرم آنلاین «TALENT» را برای توسعه و آموزش حرفه ای معلمان تولید کرده است و در روند استخدام برای بازاریابی مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون شش سال است که این استارت آپ را راه اندازی کرده ایم.» این جملات، گلچینی از سخنان کسی است که با بودجه کم توانسته است کسب وکاری موفق را راه اندازی و مدیریت کند. در شروع راه ممکن است بودجه کافی برای استخدام تمام وقت یک فرد یا سرمایه گذاری در طرح های مختلف بازاریابی نداشته باشید. در این موقعیت، بهترین انتخاب چیست؟
در این مطلب، پنج روش مطمئن برای افزایش فروش با بودجه های بسیار کم را معرفی می کنیم:
به کارگیری اندیشه ها و پیام های واقعی در نام تجاری، با هدف ثبات آنها
برای خود وقت بگذارید. در نظر بگیرید چه کسی هستید و چه کسانی مشتری شما هستند؟ می خواهید در نام تجاری خود چه چیزی را به نمایش بگذارید و پیام تبلیغاتی شما باید حاوی چه مطالبی باشد؟ این نقشه راه بازاریابی بسیار ساده را در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید. در کنار آماده شدن برای راه اندازی یک کسب وکار، بهتر است کمی مکث کنید و با صرف وقت کافی، روی نام برند خود و پیام آن تمرکز کنید؛ اگر استارت آپ خود را راه اندازی کرده اید باز هم می توانید از این شیوه کمک بگیرید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.
هرگز قدرت کلمات را نادیده نگیرید
بنیان گذار Torsh می گوید: «من افتخار می کنم که بگویم مشتری های فعلی ما یکی از منابع اصلی رشد کسب وکار ما هستند. ما یک محصول عالی داریم؛ اما این فقط یک سوی پازل موفقیت است. ما همچنین تیم خوبی را در اختیار داریم و هر دو گروه فروش و مدیریت مشتری به سختی کار می کنند تا نظر مشتریان را جلب و آنها را خوشحال کنند.»
او ادامه می دهد: «ما در واقع به مشتریان مان گوش می دهیم و هنگامی که آنها ایده ها یا پیشنهادات خود را برای بهبود پلتفرم مان ارائه می دهند، این بازخوردهای مفید و قابل اجرا را به طور مستقیم به تیم توسعه منتقل می کنیم. در مقابل وقتی مشتریان شاهد پیاده سازی ایده های خود و بهبود عملکرد پلتفرم ما هستند و آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کنند یعنی توانسته ایم بهترین شیوه بازاریابی را به کار بگیریم.»فراموش نکنید بازگویی این ایده ها هیچ هزینه ای ندارد اما نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. همیشه به یاد داشته باشید که چگونه باید پس از امضای قرارداد به مشتریان خود توجه کرده و از برقراری رابطه ای مثبت با آنها نتایج شگفت آوری به دست آورید.
در زمان طراحی، سئوی وب سایت تان را فراموش نکنید
ویلیامز می گوید: «هنگامی که اولین نسخه وب سایت ما طراحی و ساخته شد، هیچ جای خاصی در نتایج جست وجوگرها نداشتیم. زمانی که مردم نام شرکت را در یک موتور جست وجو وارد می کنند، سایت شرکت برای آنها نمایش داده می شود؛ حال اگر آنها چیزی شبیه به «ابزاری برای توسعه حرفه ای شغل معلمان» را جست وجو کنند آیا باز هم سایت شرکت ما در صفحه اول گوگل قرار دارد؟ متأسفانه در اوایل کار شاهد چنین چیزی نبودیم. ما مجبور شدیم یک کارشناس سئو استخدام کنیم تا با بازرسی کامل سایت به نتیجه مورد نظرمان برسیم. اما اگر در ابتدا نقش مهم و تأثیرگذار SEO را در نظر گرفته بودیم، بسیاری از این کارهای اضافی انجام نمی شد. »
توجه داشته باشید که اگر سایت شما شگفت انگیز و کاربر پسند باشد اما مشتریان بالقوه آن را مشاهده نکنند، در واقع بی فایده است.
به رسانه های اجتماعی توجه کنید
گاهی برخی از شرکت ها صفحات اجتماعی خود را به دست افراد ناآگاه و کم تجربه می سپارند و هیچ گونه نظارتی روی نحوه انتشار پست ها ندارند. این کار بسیار اشتباه است. رسانه های اجتماعی نیاز به هماهنگی و تمرکز دارند. اطمینان حاصل کنید که آنچه در سراسر کانال ها ارسال شده است با برند شما مطابقت دارد و متونی که برای تبلیغات برند نوشته می شوند کاملاً حرفه ای هستند. حتماً برای شما هم پیش آمده است که از صفحه تبلیغاتی یک شرکت در شبکه های اجتماعی بازدید کنید اما با مشاهده متن های ناقص یا گنگ، در دریافت خدمات از آن شرکت مردد شوید.
اگر مشتری شاهد اشتباهات، نوشته های ناقص و نامفهوم و. . . باشد مطمئناً برای دریافت خدمات از شرکت شما تردید خواهد کرد. این در حالی است که شما سخت مشغول تبلیغات هستید؛ غافل از آن که زحمات شما با یک کم کاری به باد می رود. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید به طور مرتب رسانه های اجتماعی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که نشان تجاری شما به درستی معرفی می شود.
فرصت های تبلیغ شرکت خود را از دست ندهید
در نظر داشته باشید که شما در میان کارمندان خود فردی را که توانایی بالقوه ای در برقراری ارتباط مؤثر با مردم داشته باشد ندارید؛ پس باید خودتان دست به کار شوید. فرصت های پیش آمده برای مصاحبه با نشریات مختلف را از دست ندهید و سعی کنید واقع بینانه، خود و شرکت تان را در زمینه های مختلف فعال معرفی کنید. به طور دائم شبکه سازی کنید و از شرکت در فعالیت های بشردوستانه غافل نشوید.
ویلیامز می گوید: «به رغم زندگی کاری فوق العاده شلوغ و با وجود همسر و سه فرزند جوان، هرگز فرصت هایی را که برای تبلیغ و معرفی شرکت برای من پیش آمده بود رد نکردم. »
او ادامه می دهد: «به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ از من برای شرکت در مسابقه ایده برتر که در خصوص راهکارهای افزایش بازار سرمایه گذاران فعالیت می کند، دعوت شد. آماده سازی برای این مسابقه بسیار وقت گیر بود، اما در آن زمان احساس می کردم انجام این کار مهم تر از رسیدگی به کسب و کار است.»