با ایجاد استارت آپ ها در بخش فروش محصولات کشاورزی، خدمات بهتری به مشتریان ارائه می شود اما تاکنون توفیقی در شکل گیری آن در این حوزه نداشته ایم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور به شمار می رود که از نظر ایجاد اشتغال و تأمین امنیت غذایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
بر این اساس ایجاد استارت آپ ها و استفاده از فناوری های نوین در بخش فروش محصولات کشاورزی و دامپروری با حذف واسطه ها و دلالان در شبکه توزیع می تواند خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهد که تاکنون توفیقی در شکل گیری آن در حوزه کشاورزی نداشته ایم.
البته ناگفته نماند که وزیر جهاد کشاورزی با معاون فناوری رئیس جمهور و وزارت ارتباطات همکاری هایی در این زمینه آغاز کردند، چرا که ایجاد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره واقعیتی غیرقابل انکار در جهان است.
عنایت الله بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت ایجاد زنجیره محصولات کشاورزی اظهار کرد: در شرایط کنونی، مابه التفاوت قیمت محصول از تولیدکننده تا بازار حداقل 2 تا 3هزار تومان است که با ایجاد زنجیره و حذف واسطه ها و دلالان از شبکه توزیع، محصولات کشاورزی و پروتئینی با قیمت های ارزان تری به دست مصرف کننده می رسد.
وی افزود: استفاده از استارت آپ ها و فناوری های نوین در عرصه محصولات کشاورزی و دامداری از جمله مواردی است که در جهت کنترل شبکه بازار باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد.
بیابانی با اشاره به اینکه نوسان قیمت کالاها ناشی از یک زنجیره انحصارگر در بازار است، گفت: ایجاد زنجیره تولید عرضه محصولات کشاورزی در جهت توزیع کالا با نرخ های ارزان تر مستلزم به کارگیری سازوکارهای مناسب و عزم ملی است.
قائم مقام خانه کشاورز ادامه داد: با توجه به آنکه غرفه های میدان میوه و تره بار در سطح شهر اقدام به عرضه محصولات مختلف کشاورزی با قیمت های کمتر از بازار می کنند، از این رو برای دسترسی تمامی آحاد جامعه بدیهی است که تعداد این غرفه ها باید در سطح شهر افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه عزم ملی تنها راهکار مقابله با گران فروشی است، بیان کرد: با وجود اختلاف فاحش قیمت از مزرعه تا سفره انتظار می رود که دولت با سرمایه گذاری لازم در ایجاد زنجیره های مختلف، دست دلالان در عرضه محصولات را کوتاه کند.