رئیس اتاق ایران در نشست شورای رؤسای اتاق های سراسر کشور از رویه های غیرضروری در فضای کسب و کار انتقاد و بر ضرورت الکترونیکی شدن صدور مجوزها تأکید کرد.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: بزرگ ترین مشکل محیط کسب وکار ما رویه ها و کسب مجوزهای غیرضروری است. حتی این موضوع بیشتر از مشکلات مالی، فضای کسب وکار در کشور را دچار آشفتگی می کند.
به گفته غلامحسین شافعی، فعالان اقتصادی برای هر قدمی که برمی دارند باید گواهی و مجوز بگیرند و همین رویه های غیرضروری گاهی افراد را از انجام امور منصرف می کند. اگر الکترونیکی کردن امور به خوبی پیش برود و به نتیجه برسد، فضای کسب وکار رونق می گیرد.
شافعی همچنین با اشاره به برنامه اتاق ایران برای احداث پنج دفتر تجاری در نقاط مختلف دنیا گفت: ما به دنبال این هستیم تا دفاتر بازاریابی در نقاط مختلف دنیا ایجاد کنیم؛ در حال حاضر هم در حال بررسی و شناسایی مکان های مناسب برای تأسیس این دفاتر هستیم و به کمک و نظر اتاق های استانی برای انتخاب این کشورها نیاز داریم.
رئیس اتاق ایران همچنین با تأکید بر سیاست های اتاق برای حمایت از استارت آپ ها به ویژه در اتاق های استانی گفت: در نشست اخیر با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در اتاق ایران، بر ارتباط هر چه بیشتر اتاق و این معاونت تأکید شد.
بر همین اساس اتاق های استانی هم باید ارتباط خود را با دفاتر این سازمان در استان ها افزایش دهند. شافعی افزود: سیاست اتاق ایران حمایت از کسب وکارهای نوین است.
رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای اینکه ایجاد پایانه های صادراتی در نقاط مرزی به اتاق ها واگذار شود با وزارت امور اقتصادی و دارایی مذاکراتی داشته ایم و از همه رؤسای اتاق ها می خواهم که این مورد را بررسی و نظرات خود را ارائه کنند. در بخشی از نشست شورای رؤسا، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران توضیحاتی در مورد طرح استعلام الکترونیکی بدهی مفاصا حساب تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی عنوان کرد.
محمدمهدی کاشف افزود: با راه اندازی سامانه استعلام الکترونیکی مفاصا حساب تامین اجتماعی، سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به سازمان تامین اجتماعی متصل شده است. به این ترتیب فردی که می خواهد کارت بازرگانی بگیرد نیازی به مراجعه حضوری به سازمان تامین اجتماعی ندارد و زمان و انرژی کمتری از فعالان اقتصادی گرفته می شود.
به گفته کاشف، واحد فاوای اتاق ایران به دنبال این است که در نهایت هیچ فرآیند کاغذی برای صدور کارت نباشد تا امور سریع تر و با شفافیت بیشتر پیش برود و امکان نظارت کامل بر فرآیندها باشد.
کاشف افزود: بعد از تامین اجتماعی، مذاکره با گمرک و سازمان امور مالیاتی هم دنبال می شود تا امور مربوط به این سازمان ها نیز به طور الکترونیکی انجام شود.