از ایجاد اختلاف نظر در محیط کار نمی توان اجتناب نکرد؛ مهم این است که بعد از دعوا اوضاع را کنترل کنید و اجازه ندهید دلخوری ها ماندگار شوند.
به گزارش زومیت،در همه ی محیط های کاری و به خصوص زمانی که کار به صورت تیمی انجام می شود، میان اعضا اختلاف نظر به وجود می آید. گاهی اوقات زمانی که فشار کار بالا باشد، یک اختلاف کوچک منجر به دعوا می شود. در چنین شرایطی بهترین کار این است که بعد از گذشت چند دقیقه شرایط را آرام کنید. معمولا یک معذرت خواهی رسمی جواب نمی دهد و هر اتفاق کوچکی می تواند شرایط را بدتر از قبل کند. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، بهتر است مسئله را به طور کامل باز کنید و با همکارتان حرف بزنید. شاید کمی سخت به نظر برسد، اما کدورت ها را به طور کامل از بین می برد. ۳ روش زیر در انجام این کار به شما کمک می کنند.
۱- به مدت چند دقیقه از محیط دور شوید
اگر امکانش را دارید، از محیط کار بیرون بروید و کمی هوای تازه بخورید. سعی کنید خودتان را آرام کنید و شرایط محیط را در ذهن خود مرور کنید. بهترین راه این است که بعد از دعوا خودتان را کاملا تخلیه کنید. به عنوان مثال یک ایمیل بنویسید و همه ی حرف هایی را که در ذهنتان دارید، به فرد مورد نظر بگویید. انسان معمولا بعد از مرور حرف های خود متوجه می شود که ناعادلانه برخورد کرده است و از ارسال ایمیل پشیمان می شود. نوشتن یک نامه یا ایمیل به شما کمک می کند که همه ی حرف های خود را یکجا ببینید. همچنین متوجه شوید که تند برخورد کرده اید و نیازی به تکرار کردن بعضی جملات نیست. حتی شاید به خودتان بیایید و احساس کنید که کمی زیاده روی کرده اید. حال که آرام شده اید و درک بهتری از شرایط پیدا کرده اید، راحت تر می توانید وارد مراحل بعدی شوید.
۲- اشتباهات خود را بپذیرید
حتی اگر احساس می کنید کاملا حق با شما است، بازهم کمی زمان بگذارید و شرایط پیش آمده را تحلیل کنید. به این فکر کنید که چه اتفاقی افتاده است و شما چگونه برخورد کرده اید. حتی اگر احساس می کنید همکارتان مقصر است، بازهم به واکنش خودتان فکر کنید. بنابراین قبل از صحبت دوباره با همکارتان، نقش خود را در دعوا مشخص کنید. سپس یک جلسه با همکارتان بگذارید و اشتباهاتی را که انجام داده اید، بپذیرید.
اعتراف کردن به اشتباه کار آسانی نیست. مخصوصا زمانی که بدانید تنها هدفتان این بوده است که پروژه را به سمت جلو هدایت کنید. اما گفتن کلمه ی «متأسفم» از ته دل به همه ی اعضای تیم نشان می دهد که شما توانایی مدیریت و رهبری یک تیم را دارید. راه های زیادی برای معذرت خواهی کردن وجود دارد و شما می توانید هرکدام را که راحت تر هستید، انتخاب کنید. معذرت خواهی کردن میزان اثربخشی مکالمه را به شدت بالا می برد.
۳- به صحبت های طرف مقابل گوش دهید
اجازه بدهید همکارتان نیز نظرش را بیان کند و بگوید چه احساسی دارد. بعد از اتمام صحبت های خود سکوت کندی و به حرف همکارتان گوش بسپارید. اگر به طرف مقابلتان اجازه ی صحبت کردن ندهید، حتی صادقانه ترین معذرت خواهی هم فایده ای نخواهد داشت. اینکه سعی کنید مکالمه را خودتان به پایان برسانید، تأثیر بدی بر طرف مقابل می گذارد. فراموش نکنید که همکارتان نیز باید احساساتش را بابت این جریان بیان کند. این موضوع هم به نفع شما و هم به نفع دیگر اعضای تیم خواهد بود. مطمئنا بعد از این گفتگو، روابط دوستانه ای میان شما شکل نخواهد گرفت، اما حداقل هر دوی شما به درک بهتری از منظور طرف مقابل خواهید رسید.
اینکه بعد از دعوا همه چیز را نادیده بگیرید و وانمود کنید که اتفاق خاصی نیفتاده است، ساده ترین راه حل است. اما گاهی اوقات گذر زمان هم نمی تواند رفتار شما را از ذهن دیگران پاک کند. مطمئنا گفتگوی بعد از دعوا سخت ترین مکالمه ی عمرتان است؛ اما تأثیر مثبتی روی شما خواهد گذاشت. نشان دادن یک رفتار حرفه ای به شما کمک می کند که تجربه ی خوبی به دست آورید و در آینده رابطه ی بهتری با همکارانتان برقرار کنید.