در هنگام شروع یک کسب و کار، معمولا افراد رفتارهایی را از خود نشان می دهند که باعث بروز مشکلات بسیاری می شود. این موارد را می توان تحت عنوان رایج ترین اشتباهات معرفی کرد. بدون شک اگر نسبت به آنها آگاهی داشته باشید، شانس موفقیت بالاتری را نیز خواهید داشت. در ادامه 7 مورد منتخب را بررسی خواهیم کرد.
1-ترس از شکست
واقعیت این است که هر فردی احتمال دارد که با شکست مواجه شود، با این حال این امر نباید منجر به ایجاد حس ترس باشد. در این راستا فراموش نکنید که در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، در صورتی که خود را محدود کنید، فرصت ها را به دیگران واگذار خواهید کرد. همچنین شکست ابدا موردی منفی نبوده و تنها نشانه آماده نبودن محسوب می شود. تحت این شرایط بدون شکست، شما هیچ گاه متوجه کمبودهای موجود نخواهید شد. به همین خاطر ضروری است تا بدون ترس از شکست اقدام کرده و در صورت مواجهه با این امر، سریعا به دنبال تحلیل دلایل و ادامه مسیر خود باشید.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در هنگام شروع یک کسب و کار
2-عدم توجه به برنامه تجاری
در این رابطه دو حالت وجود خواهد داشت، یا شما ابدا چنین برنامه ای را ایجاد نکرده اید و یا نسبت به آن بی توجه هستید. بدون شک هر دو این موارد کاملا مضر بوده و لازم است تا چنین طرحی را از همان ابتدای شروع کار خود، ایجاد نمایید. برطبق آن شما آینده شرکت را مشخص کرده و نحوه رسیدن به آن را شرح خواهید داد. تحت این شرایط اتخاذ استراتژی ها، با دقت عمل بالاتری همراه می شود. در این راستا فراموش نکنید که شما باید طرحی واقع بینانه را داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است بودجه شرکت را به قدری هدر دهید که دیگر امکان ادامه فعالیت، وجود نداشته باشد. در صورتی که در نحوه ایجاد این طرح با مشکلاتی مواجه هستید، توصیه می شود که مقالات مرتبط با آن را مطالعه کرده و چند نمونه را بررسی نمایید.
3-عدم ایجاد یکپارچگی
ممکن است شما برنامه ریزی خوبی را داشته باشید با این حال نتوانید تا بخش های مختلف را با یکدیگر هماهنگ سازید. تحت این شرایط ضروری است تا به خوبی فکر کرده و حتی جلساتی را برگزار نمایید. درواقع اگر نتوانید بخش های مختلف را به مانند پازل در کنار هم قرار دهید، نتیجه لازم را به دست نخواهید آورد. برای مثال اگر بخش تولید و واحد فروش با یکدیگر هماهنگی و یکپارچگی نداشته باشند، ابدا نتیجه خوبی را به دست نخواهید آورد.
4-عدم شناخت بازار و مشتری
اگرچه به نظر بیش از حد ساده به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که تعداد زیادی از برندها، ابدا به این دو بخش توجه نداشته و این امر باعث می شود تا نتوانند محصولی را تولید نمایند که درخشان ظاهر شود. در این راستا شما حتی ممکن است به ماهها مطالعه مداوم نیاز داشته باشید. برای شناخت بازار، تحلیل اقدامات انجام شده از سوی رقبا نیز بسیار مهم است. تحت این شرایط حتی ممکن است از اقدام در بازار مدنظر، خودداری نمایید. درواقع در یک حوزه بیش از حد شلوغ، شانس موفقیت بسیار کم خواهد بود. این امر در حالی است که در صورتی که آگاهی خوبی را داشته باشید، می توانید موارد جدید و کمبودها را شناسایی کرده و با انتخاب آنها، شانس موفقیت بسیار بالایی را داشته باشید.
5-اعتقاد به تک گرایی
بر طبق این مقوله، یک برند می خواهد که تمامی اقدامات را به تنهایی انجام دهد. این امر در حالی است که برای موفقیت شما باید تا حد امکان، اقدامات را تقسیم نمایید. در این رابطه به هر میزان که مشغله کاری خود را کاهش دهید، فرصت برای عمیق شدن نسبت به اقدامات مهم، مهیاتر خواهد بود. به همین خاطر نیز بسیاری از برندها اقداماتی نظیر بازاریابی را به شرکت های دیگر واگذار می کنند. در این راستا شما باید بتوانید اقدامات اصلی و فرعی را شناسایی کرده و به دنبال همکاری های متعدد باشید. تحت این شرایط شما حتی قدرت انجام اقدامات به مراتب بیشتر را به دست می آورید.
6-استخدام سریع
اگرچه در اختیار داشتن افراد زیاد و تشکیل هرچه سریع تر تیم شرکت در ظاهر امری کاملا سودمند محسوب می شود، با این حال واقعیت این است که تیم شما باید از بهترین ها تشکیل شده باشد. در غیر این صورت نتیجه ای را به دست نخواهید آورد. در این راستا توصیه می شود که زمانی را برای تخمین افراد قرار دهید. برای مثال 2 ماه فعالیت آزمایشی با حقوق روزمرد، می تواند راهکار بسیار خوبی باشد. تحت این شرایط شما می توانید نسبت به درست بودن استخدام های خود، اطمینان بالاتری را داشته باشید. در کنار این مسئله شما باید تمامی افراد را نسبت به فرهنگ کاری شرکت آگاه سازید تا از بروز مشکلات، جلوگیری شود.
7-عدم توجه به بودجه
یکی از اشتباهات بسیار رایج برندها این است که تصور می کنند که در ابتدای کار خود نباید از خرج کردن واهمه داشته باشند. درواقع تصور آنها این است که این هزینه ها، زمینه رشد بیشتر را مهیا کرده و در مذت زمانی کوتاه، تمامی آنها جبران خواهد شد. این امر در حالی است که شما باید از همان روز اول بودجه بندی مشخصی را داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا همواره به دنبال راهکارهای خلاقانه تری باشید و برطبق یکسری اصول رفتار نمایید، با این اقدام حتی اگر برخی از طرح ها با نتیجه لازم همراه نباشد، شما وارد یک بحران نخواهید شد.
مطلب مرتبط: 5 اشتباه رایج تازه کارها
در آخر مشورت گرفتن و مطالعه داستان برندهای موفق حوزه شما، کمک خواهد کرد تا شروعی با دردسرهای به مراتب کمتری را داشته باشید. در این راستا فراموش نکنید که بسیاری از کسب و کارها، در همان سال اول کنار می روند. به همین خاطر بسیار مهم است که شروعی قدرتمند و حرفه ای داشته باشید.