چهارشنبه, ۲۲ اسفند(۱۲) ۱۴۰۳ / Wed, 12 Mar(3) 2025 /
           
فرصت امروز
بررسی دلایل محبوبیت و تکنیک های کارآفرینی در عرصه پادکست

پادکست ها چطور دل مخاطب را به دست آورده اند؟

19 ساعت پیش ( 1403/12/21 )

فرض کنید در مترو نشست هاید و فرد کنارتان هدفون بر گوش گذاشته و با دقت به صدای گوینده یک پادکست گوش می دهد. این فرد درست مانند مسافری است که دل به یک سفر طولانی زده و از زمان خود به بهترین نحو ممکن استفاده می کند. این صحنه دیگر در زندگی روزمره بسیاری از افراد تبدیل به امری عادی شده و استفاده از پادکست نشان دهنده تمایل مردم به استفاده از زمان های مرده خود برای آموزش، کسب مهارت و سرگرمی است. امروزه دیگر پادکست تنها یک سرگرمی نیست، بلکه یک سبک زندگی است!

پادکست ها چند سالی هست که تنها برای سرگرمی های کوتاه طراحی نشده اند و در بسیاری از زمینه های جدی و کاربردی مانند موضوعات علمی، تحلیل اخبار، خودسازی و حتی مشاوره هم مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته و دیگر خبری از موضوعات تکراری یا کلیشه ای نیست. پادکست های امروزی تنوع بی نظیری در موضوعات پیدا کرده و قادر هستند تا با سلیقه های مختلف همسو شوند. این نوع رسانه دیگر مختص یک قشر و یا یک گروه خاص از مردم نبوده و با تولید محتوای جذاب توانسته به خوبی برای همه گروه های سنی جذاب و سرگرم کننده باشد.

این روزها افراد در هر زمان و مکانی از پادکست ها استفاده کرده و اوقات فراغت خود را با بهره مندی از آنها می گذرانند و می توان ادعا کرد پادکست ها انقلابی در عرصه دسترسی به محتوا به شمار می روند. از یک جلسه علمی گرفته تا گفت وگوی دوستانه، همه و همه از پتانسیل موجود در پادکست ها به خوبی بهره می برند. در دنیای پرتلاطم و شلوغ امروز، انسان ها به دنبال راهی هستند تا بتوانند هم زمان هم یاد بگیرند و هم سرگرم شوند و پادکست ها دقیقا همین نیاز را برآورده می کنند. پادکست یعنی دسترسی همزمان به اطلاعات و تفریح.

با این اوصاف دیگر پادکست یک رسانه ساده و صرفا سرگرم کننده نیست و باید این پدیده نوظهور و محبوب را بیشتر شناخت. پادکست ها با تمام جذابیت و کاربردی که دارند هم یک روش یادگیری جدید بوده و هم می توانند ابزاری قدرتمند در جهت کسب و کار به حساب بیایند. پس زمان آن رسیده تا با بررسی دقیق این رسانه محبوب با ابعاد و پتانسیل های آن آشنا شویم. خب هرچه باید کارآفرینان از هیچ فرصتی برای کسب درآمد نمی گذرند، مگر نه؟

چرا پادکست ها محبوبند؟

چرا پادکست ها محبوبند

پادکست ها، با ارائه ویژگی ها و مزایای منحصربه فرد خود، توانسته اند به سرعت در میان مخاطبان محبوبیت پیدا کنند. ما در این بخش سعی می کنیم با بررسی برخی از مهمترین دلایل مورد نظر رمز و راز این محبوبیت را کشف کنیم. پس با ما همراه باشید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم. 

مطلب مرتبط: معمای ساخت پادکست و مهارت های آن

دسترسی آسان و رایگان

دسترسی آسان و رایگان

یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت پادکست ها دسترسی آسان و رایگان به طیف گسترده ای از محتوا است که در همه جا و برای همه به راحتی در دسترس می باشد. افراد می توانند به سادگی و با استفاده از گوشی های هوشمند یا کامپیوترهای خود، به هزاران پادکست در زمینه های مختلف دسترسی پیدا کرده و از آنها لذت ببرند. کافی است اسم موضوع مورد علاقه تان را در یک پلتفرم جست وجو کنید تا ده ها پادکست را متناسب با نیاز و سلیقه تان ببینید. برای استفاده از پادکست نیازی به طی کردن مسیر سخت و پیچیده ای وجود ندارد. همه چیز به سادگی یک جست و جو است؛ ماجرا جالب شد، نه؟

بسیاری از پادکست ها به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارند و همین امر دسترسی به این رسانه جذاب را برای همگان امکان پذیر کرده است. در حال حاضر مردم می خواهند هم سرگرم شده و در کنار سرگرمی بتوانند محتواهای کاربردی و مفیدی نیز به دست بیاورند. 

پادکست ها از همین قابلیت به خوبی برای جذب مخاطبان شان استفاده می کنند و در بین تمام رسانه های مدرن خود را متمایز می نمایند. بسیاری از مردم در پی یادگیری و افزایش اطلاعات و آگاهی های خود می باشند و در پادکست این فرصت برای آنها به شکل رایگان فراهم شده است. این ویژگی خاص، پادکست ها را به رسانه ای محبوب و همه گیر تبدیل کرده است و طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جذب کرده است. افرادی از اقصی نقاط دنیا به دنبال روش هایی برای گذراندن زمان مرده شان می گردند و چه وسیله ای بهتر از پادکست وجود دارد. این امکان همه جایی برای استفاده از محتوای دلخواه در زندگی پرسرعت امروز بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود.

در نتیجه پادکست ها نه تنها رایگان و ارزان هستند، بلکه به سهولت در دسترس قرار می گیرند و تمام افراد بدون توجه به امکانات شان می توانند در دنیای هیجان انگیز آن به سیر و سلوک پرداخته و به اطلاعات و مطالب گوناگون گوش فرا دهند. سادگی و دسترسی آسان همواره یک برگ برنده در دنیای پرشتاب مدرن است.

انعطاف پذیری و همگامی با سبک زندگی

انعطاف پذیری و همگامی با سبک زندگی

پادکست ها به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و همگامی با سبک زندگی پرمشغله افراد توانسته اند به رسانه ای محبوب تبدیل شوند. بخش بزرگی از افرادی که پادکست گوش می دهند، در عین حال کار روزمره شان را هم دنبال می کنند. این یعنی پادکست ها بخشی از روتین روزانه و کاری مردم شده اند که اتفاقا خیلی هم دست و پاگیر نیستند. شما به آسانی می توانید هنگام رفتن به سر کار، ورزش، آشپزی یا در هر زمان و مکان دیگری به پادکست های مورد علاقه تان گوش داده و از زمان تان به بهترین نحو استفاده نمایید. با داشتن پادکست همزمان دو کار را انجام خواهید داد. در واقع بهره وری در زمان کاری به خوبی نشان داده می شود.

مطلب مرتبط: پادکست مارکتینگ (Podcast Marketing)؛ ایده هایی برای ایجاد تمایز

این رسانه نوظهور مانند یک دوست صمیمی و معلم توانمند در کنار شماست و هر لحظه مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار می دهد. امکان انتخاب موضوع، زمان و مکان گوش دادن، پادکست ها را به رسانه ای ایده آل برای افرادی با سبک زندگی های متفاوت تبدیل کرده است. ایجاد حس انتخاب به افراد حس قدرتمند بودن می دهد و به نظر آنها احترام گذاشته اید و پادکست از همین رو مورد اقبال واقع شده است. پادکست یعنی انتخاب شما در برابر هزاران موضوع.

شما در این عصر مدرن هر جا که بخواهید و هر زمانی که دوست داشته باشید قادر به دریافت اطلاعات از پادکست خواهید بود. هم برای یادگیری مناسب است و هم به عنوان سرگرمی. شما برای ایجاد یک سبک زندگی هوشمند، می توانید از ابزارهایی نظیر پادکست ها بهره برده و بیشترین استفاده را از وقت گرانبهای خود ببرید. وقت طلا است و پادکست یعنی استفاده مفید از وقت طلا. بنابراین پادکست ها توانسته اند خود را با سبک زندگی افراد امروزی هماهنگ نموده و بدون کمترین اختلال در فعالیت های روزمره مردم بخش مهمی از زندگی روزمره آنها گردند. شما هر روز به طور ناخودآگاه با پادکست به تعامل خواهید پرداخت. از کنار مزایای آن به راحتی نگذرید.

تنوع محتوایی گسترده

تنوع محتوایی گسترده

آیا تا حالا برای تان پیش آمده کانال های تلویزیون را یکی پس از دیگری به امید یافتن یک برنامه درست و حسابی مرور کنید، اما دست آخر هیچ برنامه خوبی گیرتان نیاید؟ خب این دقیقا همان حسی است که دنیای پادکست سال هاست از بین برده است. 

یکی دیگر از دلایل اصلی محبوبیت پادکست ها تنوع بسیار گسترده موضوعات و سبک های مختلف تولید محتوا است که این رسانه را برای هر نوع سلیقه و نیازی سازگار کرده است و همه می توانند بنا بر نیاز خود در بین انبوهی از گزینه ها به انتخاب بپردازند. برای هر موضوع و یا مسئله ای قطعا پادکست مناسبی وجود دارد و هیچ گاه در انتخاب محتوای دلخواه خود دچار مشکل نخواهید شد. پادکست به دنیای بی کرانی از اطلاعات، تفریح و سرگرمی تبدیل شده است.

از داستان های جنایی گرفته تا مصاحبه با افراد مشهور، پادکست های آموزشی، پادکست های روان شناسی، اخبار و تحلیل های روز و پادکست های کمدی، هزاران گزینه متفاوت در اختیار شما خواهد بود تا از بین آنها دست به انتخاب بزنید و در میان گزینه های گوناگون شما هیچ گاه سردرگم نخواهید شد بلکه خودتان هم با دیدن این گستره از حق انتخاب، لذت خواهید برد. این یعنی همگام بودن با روحیات مردم و نشان دادن این مسئله که پادکست در تمام زمینه های مورد علاقه مردم کاربرد دارد.

این تنوع محتوایی به شما کمک می کند تا در هر لحظه براساس علاقه تان به پادکست دلخواه خود گوش بدهید و از این رسانه تعاملی نهایت استفاده را نمایید و برای خود تفریح و آموزش را در هم بیامیزید و بر دانش خود بیفزایید. با وجود گستره زیاد گزینه ها پادکست تبدیل به رسانه ای شخصی برای هر سلیقه منحصر به فرد می شود.

مطلب مرتبط: درآمدزایی از پادکست؛ از افسانه تا واقعیت!

کیفیت بالای محتوا

کیفیت بالای محتوا

پادکست ها اغلب با محتوای عمیق، آموزنده و با کیفیت در مقایسه با سایر رسانه ها ارائه می شوند و برای آنها زمان بیشتری صرف شده است. به علاوه، افرادی خبره در زمینه تولید این محتوا شرکت دارند و همین امر نیز باعث ایجاد حس خوب و اعتماد به مخاطبان خواهد بود. 

محتوای با کیفیت همان کلید طلایی رسیدن به اعتماد مخاطب است و از این طریق می توانید برای مدت ها او را در کنار برند خود نگه دارید. با استفاده از تولید محتوا به شیوه ای موثر و خلاق می توانید نامی معتبر برای خود دست و پا کنید.

در بسیاری از پادکست ها متخصصان و کارشناسان حوزه های مختلف به طور مفصل و با دقت به بررسی موضوعات مختلف پرداخته و تمام جوانب امر را در گفت وگوهای خود بررسی می کنند و مخاطب حس خوبی در درک مطالب خواهد داشت و دیگر نیازی ندارد برای یافتن پاسخ پرسش های خود راه های گوناگونی را بپیماید. تولیدکننده پادکست این حس اطمینان را در شما ایجاد می نماید که هرچه لازم بوده را برای فهم یک مطلب در اختیار شما گذاشته است و این همان کلید اصلی جذب مخاطب است. با دادن این احساس به مشتری ها خودتان را از بقیه متمایز خواهید کرد.

برخلاف بسیاری از رسانه ها که بیشتر تمرکز خود را روی محتواهای کوتاه و زرد قرار داده اند، پادکست ها این فرصت را فراهم می کنند تا شما همزمان بتوانید به طور مفصل به توضیح مطالب بپردازید و هم در کنار انتقال دانش، پیام های جذابی را هم برای جذب مشتری و مخاطب بیشتر تولید کنید و این تلفیق می تواند تاثیرگذاری و محبوبیت پادکست را به خوبی توضیح دهد. مردم امروز تشنه دریافت محتواهای مفید و غنی می باشند. پس لازم است که خودتان را با آن همسو کنید.

علاوه بر این، استفاده از زبان گفتاری و صمیمانه در پادکست ها، باعث ایجاد حس نزدیکی و همدلی بیشتری با مخاطب شده و شنوندگان ارتباط صمیمانه تر و دوستانه تری با سازندگان پادکست برقرار کرده و به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا برای شنوندگان خود مثل یک دوست مهربان عمل کنند و به ایجاد یک ارتباط دوستانه بپردازند. همواره این صمیمیت و همدلی است که در بلندمدت برای شما مخاطبان دائمی را به ارمغان خواهد آورد. صمیمیت بزرگ ترین مولفه برای دستیابی به قلب مخاطب هاست. در نهایت، پادکست ها این فرصت را برای شما مهیا می سازند که از محتواهای مفیدی برخوردار شده و هر آنچه لازم است برای کسب آگاهی بیشتر را با کمک افراد متخصص بیاموزید. این عمق و کیفیت بالای محتواها است که باعث تمایز پادکست ها در میان رسانه های گوناگون می شود. هیچ وقت از آموزش غافل نباشید که ابزار قدرتمند شدن شما در هر کاری می باشد.

چطور وارد دنیای پادکست شویم؟

چطور وارد دنیای پادکست شویم؟

حالا به بخش هیجان انگیز ماجرا رسیدیم. این درست همان جایی است که شما باید دست به کار شده و وضعیت را به سود خودتان تغییر دهید. خب کارآفرینان همیشه به دنبال سود بیشتر هستند، مگر نه؟ ما در ادامه سعی می کنیم برخی از توصیه های کلیدی برای کسب سود بیشتر در دنیای پادکست را با شما در میان بگذاریم. پس در این بخش هم با ما همراه باشید تا راه و چاه را پیدا کنید. 

مطلب مرتبط: تکنیک های پادکست مارکتینگ: نقشه گنج بازاریابی دیجیتال

تولید پادکست های آموزشی و مهارتی

تولید پادکست های آموزشی و مهارتی

یکی از پرطرفدارترین انواع پادکست، گونه های آموزشی و مهارتی هستند. در واقع مخاطبان پادکست آموزشی با هدف کسب دانش بیشتر در مورد موضوعی خاص اقدام به دنبال کردن آن پادکست می کنند و هدف آنها آموزش و ارتقای دانش شان در زمینه ای مشخص است و شما به خوبی می توانید با آگاهی از این نکته برای مخاطب خود پادکستی درجه یک ارائه نمایید. برای تولید محتوای آموزنده و حرفه ای لازم است از منابع علمی و دقیق بهره مند بشوید و با دانش و تخصصی که دارید در خدمت علاقه مندان باشید.

پادکست های آموزشی و مهارتی می توانند به مخاطب کمک کنند تا در زمینه های مختلفی مانند زبان، فناوری، هنر، کسب وکار یا حتی روان شناسی مهارت های جدیدی را کسب کنند و برای زندگی خود قدم مثبتی را بردارند و از آموخته های خود در مسیر درستی استفاده نمایند و همین نکته این نوع از پادکست را تا به این حد جذاب ساخته است. هم آموزش دهنده هستند و هم می توانند مشوقی برای اقدامات مهم در زندگی هر فردی باشند. این وجه از پادکست ها برای جذب مخاطب های علاقه مند به یادگیری بسیار کارآمد و موثر می باشد.

شما با تولید محتوای باکیفیت، ارائه مطالب به صورت ساده و روان و استفاده از متخصصان حوزه های مختلف می توانید مخاطبان بیشتری را به پادکست خود جذب کرده و کم کم به یکی از ستاره های محبوب این رسانه تبدیل شوید و اسم و برندتان را بر سر زبان ها بیندازید. 

پادکست های آموزشی نه فقط وسیله تفریح، بلکه رسانه های مفید و اثرگذار نیز هستند. برای ایجاد یک پادکست آموزشی موثر سعی کنید تا مطالب تان را تا حد امکان ساده تر کرده و با مثال های عینی و کاربردی گره بزنید و موضوعات را از پیچیدگی و ابهام درآورده و برای همه قابل فهم نمایید. بهترین اساتید همواره کسانی هستند که پیچیده ترین مطالب را در ساده ترین شکل خود به مخاطبان شان ارائه می دهند. هدف شما نیز در این راه باید مشابه هدف یک معلم آگاه باشد.

تولید پادکست های گفت وگومحور

تولید پادکست های گفت وگو محور

پادکست های گفت وگومحور و مصاحبه ای نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند. بسیاری از افراد عاشق گوش دادن به صحبت های صمیمانه افراد مختلف می باشند و گفت وگوها را بهترین روش برای ایجاد فضایی خودمانی و جذاب می دانند. از مصاحبه با افراد موفق گرفته تا بحث های چالشی بین چهره های مهم جامعه، همه اینها سوژه های جذابی برای علاقه مندان به پادکست به شمار می آیند. پادکست گفت وگومحور یعنی صمیمیتی رو در رو که مورد علاقه همگان است.

مطلب مرتبط: راهنمای طراحی پادکست: هر آنچه برای شروع کار لازم دارید!

با دعوت از مهمانان مختلف با تخصص ها و دیدگاه های متفاوت می توانید مباحث گوناگونی را مورد بررسی قرار داده و تنوع بالایی را برای مخاطبان خود ایجاد کنید. وقتی شما از یک چهره محبوب در پادکست خود دعوت می کنید به طور غیرمستقیم به مخاطبان تان می گویید که برای تان ارزشمند بوده و تمام تلاش تان این است که محتوای درجه یکی را به آنها ارائه بدهید. از تمام این ظرفیت ها در پادکست برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده کنید.

پادکست های گفت وگومحور همچنین به شما امکان می دهد تا با بهره گیری از تجربیات و دانش مهمانان تان هم به موضوع های متنوعی اشاره نموده و هم دیدگاه های مختلف را در این میان پوشش داده و از تجربیات و خاطرات زندگی افراد تاثیرگذار به صورت جذاب استفاده نمایید. 

پادکست شما می تواند نه تنها رسانه سرگرمی بلکه بستری برای گفت وگو درباره موضوعات مهم روز و ارائه دیدگاه های مختلف به آن باشد و به این ترتیب هم وجه آموزشی و هم جنبه‎ سرگرم کنندگی آن بیشتر خواهد شد. شما در نقش میزبان رویداد مهمی ظاهر شده اید که باید در هر لحظه بتوانید آن را به شکلی خوب مدیریت نمایید.

سعی کنید مصاحبه های تان را با پرسیدن سوالات چالشی تر پیش برده و در فضایی آرام به تبادل نظر بپردازید و کاری کنید تا شنونده نه فقط درگیر صحبت های مهمان بلکه مشتاق به شنیدن تمام گفت وگو و مطالب مطرح شده باشد. تلاش شما در تهیه یک گفت وگوی پویا و صمیمانه نه تنها برند شما را مطرح خواهد ساخت بلکه شنوندگان تان را برای شنیدن محتواهای بعدی مشتاق تر می سازد و این دقیقا همان هدف شما از پادکست گفت وگومحور می باشد.

تولید پادکست های روایی و نمایشی

تولید پادکست های روایی و نمایشی

پادکست های روایی و نمایشی به دلیل جذابیت داستانی و عناصر نمایشی همواره در میان مخاطب طرفداران خاص خود را داشته اند. شما با این گونه از پادکست ها از قوه تخیل و حس های درونی افراد استفاده کرده و تاثیری ژرف در آنها ایجاد می کنید. داستان ها و قصه ها بهترین ابزار برای رسوخ کردن در قلب انسان ها هستند. شما می توانید با بهره گیری از عنصر قصه، هم به زیبایی صحبت کنید هم به خوبی به هدف تان در برندسازی دست پیدا نمایید. با ایجاد یک قصه خوب تمام قلب ها را می توانید به دست بیاورید.

این پادکست ها با استفاده از صداگذاری، موسیقی و جلوه های صوتی خاص، فضایی سینمایی و درگیرکننده را برای شنوندگان ایجاد کرده و به طور کل با ساختار پادکست های دیگر فرق دارند و همین تفاوت هاست که باعث جذب مخاطبان به این نوع از پادکست ها می شود و طرفداران آن از هر قشر و سلیقه ای هستند. شما برای جلب رضایت همه این سلیقه ها مجبور به ایجاد طرح های نوآورانه تری هستید. باید خلاق تر از همیشه عمل کرده و پیام تان را از زوایای متفاوتی ارائه بدهید.

پادکست های نمایشی فرصتی برای بیان داستان های جذاب، ترسناک، عاشقانه، یا هیجان انگیز فراهم می کنند. شما هم می توانید قصه گو شوید هم تولیدکننده پیام های اثربخش و این بستگی به رویکرد و انتخاب شخصی خودتان دارد که از چه روشی برای دستیابی به اهداف تان در پادکست می خواهید بهره ببرید. این ابزار با قابلیت های بی نظیری که دارد فرصت خوبی را در اختیارتان می گذارد تا مهارت های خلاقانه خود را بیشتر از قبل محک بزنید. در دل قصه، هزاران مفهوم برای گفتن نهفته است.

باید همواره تلاش کنید با تولید پادکست های روایی و نمایشی خلاقانه که از عناصر تاثیرگذار مانند موسیقی، صدای رسا و موضوعات مرتبط با مخاطبان شما بهره مند شده باشد، بتوانید مخاطب خود را در دنیایی دیگر غرق کنید. تا با جان و دل به حرف های شما گوش کرده و در عین لذت بردن به مفهوم واقعی صحبت های شما هم فکر کنند. هدف پادکست در عین ایجاد یک اثر هنری سرگرم کردن مخاطب به طور همزمان و البته اثرگذاری بیشتر بر آنهاست. شما قرار است شنوندگان تان را جادو کنید.

تولید پادکست های تخصصی

تولید پادکست های تخصصی

شما لازم نیست همیشه سراغ حوزه های عادی بروید تا نظر مخاطب را جلب کنید. گاهی اوقات برخی حوزه های خاص نیز مخاطب پر و پاقرص خودش را دارد. این مسئله درباره حوزه هایی مثل صنعت خودرو یا حتی گوشی های هوشمند به خوبی قابل مشاهده است. این روزها بسیاری از مردم در سراسر دنیا حاضر به صرف هزینه های گزاف در این حوزه ها هستند. به همین خاطر ضروری است از توان تولید محتوا در این رابطه نهایت استفاده را ببرید. 

توصیه ما در این بخش بی نهایت ساده است. اولین کاری که باید انجام دهید، تلاش برای یافتن حوزه ای خاص و تا حد امکان بکر است. اینطوری فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. یادتان باشد، رقابت بیش از اندازه فقط شما را خسته خواهد کرد. پس الکی دنبال حوزه های کلیشه ای نروید. این مسئله می تواند در بلندمدت اوضاع شما را حسابی بهم ریخته کند. 

بعد از اینکه حوزه های خاص را پیدا کردید، باید نیم نگاهی به استفاده از کارشناس های حرفه ای هم داشته باشید. خب مخاطب شما که دنبال حرف های تکراری نیست. بنابراین باید توان لازم برای همکاری با کارشناس های خبره را داشته باشید. مثلا اگر دنبال استفاده از موضوع ماشین های اسپرت هستید، بد نیست با چند تا ماشین باز حرفه ای نیز همکاری کنید. اینطوری کیفیت پادکست تان به طور حیرت انگیزی افزایش پیدا خواهد کرد. این نکته شاید ساده به نظر برسد، اما به شما برای تعامل درست و حسابی با مخاطب کمک می کند.

مطلب مرتبط: بهترین ابزارها برای تولید پادکست

یادتان باشد، شما می توانید پادکست های تخصصی را به طور پولی نیز در اختیار مخاطب قرار دهید. اینطوری بدون نیاز به اسپانسر شروع به درآمدزایی خواهید کرد. خب مگر یک کارآفرین به غیر از این نکته دیگری به چه چیزی نیاز دارد؟

منابع:

https://www.thepodcasthost.com

https://www.innobellamedia.uk

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XtL4xmOb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقصه صوتیخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکسirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیمشاوره منابع انسانیتخت خوابماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5قیمت طلای آبشدهنرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیکوچینگ فراکوچتعمیر اینورترکناف سقف کناف سقف کاذبخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلدفترچه یادداشت تبلیغاتیواردات از چیناکستریم VXخرید از چینخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهویزای استارتاپ فنلاندکابینت و کمد دیواری اقساطیپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیبایی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه