به مقوله تازه کار بودن می توان از دو زاویه مختلف نگاه کرد. نخست آنهایی که برای نخستین بار یک شغل جدید را آغاز کرده و دیگری آنهایی که نخستین شغل خود را تجربه می کنند. در این مقاله تمرکز ما بر روی افراد مورد دوم است. اگرچه مواردی که قصد معرفی آنها را داریم، ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که منظور ما ابدا این نیست که شما باید از همان روز اول، عملکردی بینقص داشته و به مانند فردی که 10 سال سابقه کاری دارد، رفتار کنید. با این حال عدم رعایت برخی از موارد، شرایط کار را بسیار سخت کرده و باعث می شود که تاثیر اولیه لازم را بر روی همکاران خود نداشته باشید. در این رابطه طی تحقیقات گسترده، پنج مورد از بیشترین اشتباهات تازه کارها را انتخاب کرده ایم که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.
1-سهل انگاری
از همان روز اول نشان دهید که یک کارمند خوب هستید. این امر با رعایت قوانین امکانپذیر خواهد بود. برای مثال در روز مصاحبه، به نوع پوشش کارمندان نگاهی انداخته و تلاش کنید که ظاهری یکسان داشته باشید. همچنین این امر که به موقع در شرکت حاضر شوید، بسیار مهم خواهد بود. نکته ای که در این بخش نباید فراموش کنید این است که زودتر از وقت معمول در شرکت حاضر شدن نیز ابدا خوب نخواهد بود. این امر باعث می شود تا فشار بر روی سایر همکاران اضافه شده و انتظارات بالا برود. تحت این شرایط از همان روز اول، به فردی منفور تبدیل خواهید شد.
همچنین تلاش کنید تا تجهیزات لازم را از قبل تهیه کنید تا از همان روز اول، عملکرد مناسبی را داشته باشید. در این رابطه از کمک گرفتن از سایر همکاران واهمه ای نداشته و نشان دهید که ابدا فردی مغرور نیستید. این مسئله که کارمند شرکت خواهان پیشرفت باشد، بدون شک برای هر مدیری مهم و ارزشمند خواهد بود.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در هنگام شروع یک کسب و کار
2-نگرش بد
بدون شک روزهای نخست، برای یک کارمند جدید سخت خواهد بود. علت این امر به این خاطر است که شما هنوز به وظایف خود عادت نکرده اید، با این حال پس از مدتی همه چیز مناسب خواهد شد. در این رابطه فراموش نکنید که تحت فشار، نباید از خود رفتار بدی را نشان دهید. برای مثال یک درگیری از همان روزهای اول با یکی از کارمندان شرکت، جو را بر علیه شما خواهد کرد. در این رابطه فراموش نکنید که شما باید عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار داده و سریعا به دنبال رفع اشتباهات موجود باشید. در غیر این صورت در نظر سایر کارمندان، فردی شایسته تلقی نخواهید شد و هیچ فردی تمایل پیدا نمی کند که ارتباط خود را با شما نزدیک تر کرده و همکاری لازم را داشته باشد. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که باید نگرش بد را از خود دور کرده و به آینده خود کاملا امیدوار باشید. درواقع بدون انگیزه، شما برای مدتی طولانی در شرکت باقی نخواهید ماند.
3-عدم توجه
این امر بسیار طبیعی است که مدیر شرکت، یکی از همکاران را مسئول بررسی وضعیت و عملکرد شما کند. تحت این شرایط اگر نسبت به کار خود، بیتوجه باشید و تلاش نکنید، بدون شک حضوری کوتاهمدت را تجربه خواهید کرد. در این رابطه ضروری است تا در حالت ظاهر و رفتارهای خود، رضایت از کار را نشان دهید. برای مثال میز کاری را به دلخواه خود تغییر داده و از وضعیت شکایت نداشته باشید. درواقع هیچ چیز بدتر از کارمندی نخواهد بود که از همان روزهای اول، شروع به شکایت کردن کند. همچنین این امر که رفتارهای کنجکاوانه داشته باشید، در این رابطه کاملا مهم خواهد بود.
4-عدم تیمگرایی
اگرچه هر فردی تمایل دارد که کارها را به تنهایی انجام دهد، با این حال در شرکت هیچ چیز مهم تر از کار تیم نخواهد بود. به همین خاطر از همان روز اول، به رفتار کارمندان توجه داشته و از آنها بخواهید که شما را نسبت به نحوه انجام کارها راهنمایی کنند تا عملکرد لازم را در تیم داشته باشید، با این حال فراموش نکنید که سوالات متعدد شما در حین انجام کار، بدون شک همکاران را اذیت خواهد کرد. به همین خاطر توصیه می شود که آنها را در جایی یادداشت کرده و در زمان استراحت، اقدام به مطرح کردن آنها کنید.
در این رابطه سوالات را نیز پخش کنید تا فشار صرفا بر روی یک کارمند نباشد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که سوال کردن از افراد، باعث می شود تا آنها حس خوبی را نسبت به خود داشته باشند. این امر به بهبود روابط شما کمک شایانی را خواهد کرد. در نهایت با تحلیل نحوه واکنش افراد، می توانید گزینه های خود را برای دوستی انتخاب کنید. درواقع اگرچه در شرکت اولویت این است که با تمامی افراد رفتار خوبی را داشته باشید، با این حال این امر نیز طبیعی است که نمی توان با همه آنها صمیمی شد.
مطلب مرتبط: رایج ترین اشتباهاتی که تاثیر اولیه را نابود خواهد کرد
5-عدم ارتباط
برای ارتباط داشتن با همکاران خود به دنبال بهانه ای نباشید. درواقع شما تنها به ساعت کاری محدود نبوده و می توانید جهت بهبود روابط خود موقعیتسازی کنید. برای مثال دعوت به یک ورزش نظیر بیلیارد، تماشای مسابقه فوتبال و هر اقدامی که مورد علاقه شما محسوب می شود، می تواند در این رابطه تاثیرگذار باشد. به همین خاطر از نزدیک شدن به همکاران و بهبود رابطه خود، واهمه ای نداشته باشید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که محل کار، خانه دوم هر فردی محسوب می شود. به همین خاطر ضروری است که روابط محکمی را داشته باشید. این امر در انجام کارها نیز به شما کمک بسیاری خواهد کرد. برای مثال در شرایط بحرانی، اگر همکاران شما دوستان صمیمی تان باشند، کمک های لازم را انجام داده و این امر امنیت لازم را برای شما ایجاد خواهد کرد.
به عنوان نکته پایانی همواره به خاطر داشته باشید که ارتباط شما باید کاملا دوطرفه باشد. در غیر این صورت پایدار نخواهد بود.