فعالیت به عنوان خرده فروشی آنلاین به هیچ وجه ساده نیست. امروزه چالش های زیادی پیش روی خرده فروشی های آنلاین قرار دارد. از افزایش انتظارات مشتریان گرفته تا مشکلات نمایش کیفیت محصولات به صورت غیرحضوری، همگی نیازمند خلاقیت و توجه بیشتری از سوی بازاریاب ها و صاحبان این کسب و کارهاست.
براساس گزارش موسسه کانتار در سال 2018 صنعت خرده فروشی آنلاین رشد 20درصدی را تجربه کرد. این امر به معنای 96درصد رشد بیشتر فروشگاه های آنلاین در مقایسه با سوپرمارکت های فیزیکی است. فقط در استرالیا در طول یک سال گذشته سه چهارم مردم تجربه خرید آنلاین را داشته اند. این امر به معنای افزایش اعتماد مشتریان به فروشگاه های آنلاین است. به هر حال وقتی خبری از ملاقات رو در رو نیست، باید ایده های مناسبی برای فعالیت در حوزه کسب و کار داشته باشیم.
براساس آمار رسمی انجمن خرده فروشی آنلاین استرالیا بهترین زمان از نظر مشتریان برای خرید آنلاین بعد از ظهر است. بر این اساس 32درصد از مشتریان استرالیایی بین ساعت 7 عصر تا 10 شب اقدام به خرید آنلاین می کنند. این درصد بین ساعت 2 تا 5 بعدازظهر 21درصد است. نکته جالب در این خصوص تمایل جهانی مشتریان به پیروی از این الگوست. به این ترتیب مشتریان در سراسر جهان انگیزه بیشتری برای خرید عصرگاهی دارند.
صرف نظر از زمان مورد علاقه مشتریان برای خرید، اهمیت خرید مطمئن و امن بسیار زیاد است. امروزه مشتریان نسبت به سرقت اطلاعات شان بسیار حساس هستند، با این حساب برند ما باید ایده ویژه ای برای حفاظت از اطلاعات مشتریان و مقابله با حملات سایبری داشته باشد. ویژگی اصلی دنیای خرده فروشی آنلاین هزینه گزاف بازیابی اعتماد مشتریان پس از بروز بحران های امنیتی و سرقت اطلاعات است. نمونه عینی این امر برند فیس بوک است. آنها پس از رسوایی درز اطلاعات شان هنوز هم در زمینه بازیابی اعتماد کاربران دچار مشکل هستند.
یکی دیگر از نکات مهم در زمینه مدیریت فروشگاه های آنلاین نحوه سرویس دهی به مشتریان است. امروزه خدمت رسانی ما باید 24 ساعته باشد. در غیر این صورت میزان نارضایتی مشتریان به شدت افزایش خواهد یافت. در این میان استفاده از خدمات هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب ما با خرج هزینه کمتر امکان سرویس دهی بیشتر به مشتریان را خواهیم داشت. شاید تا همین چند سال پیش استفاده از فناوری هوش مصنوعی دشوار به نظر می رسید، با این حال اکنون بهره گیری از آن بدل به ضرورتی اجتناب ناپذیر شده است. امروزه ما باید آماده استفاده از هر نوع فناوری تازه ای برای بهبود سطح کیفی فعالیت برندمان باشیم. در غیر این صورت به سرعت از دنیای کسب و کار حذف خواهیم شد. هدف اصلی در این مقاله بررسی چهار چالش بازاریابی اصلی خرده فروشی های آنلاین و مدیریت کسب و کار است. در انتخاب چالش ها مهم ترین شان مدنظر قرار گرفته است. به این ترتیب با پرداختن به آنها امکان موفقیت در حوزه کسب و کار فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: برندهای خرده فروشی و چالش تخفیف های مداوم
1. ضرورت استفاده از ابزارهای دارای هوش مصنوعی
حوزه خرده فروشی آنلاین حتی برای کوچکترین برندها نیز ضرورت ایجاد نمایی جهانی را ایجاب می کند. نکته مهم در اینجا تفاوت میان شیوه خرید آنلاین و آفلاین است. بی تردید بسیاری از ما به خرید آفلاین عادت داریم. به همین خاطر عادت به شیوه خرید آنلاین دشوار به نظر می رسد. خرده فروشی های آنلاین چار ه ای جز تقویت این دیدگاه در میان مشتریان ندارند. در غیر این صورت در عمل با ناتوانی در زمینه کسب سود مناسب مواجه خواهند شد. بی تردید بازاریابی برای فروشگاه های آنلاین شرایط خاصی دارد. به همین خاطر باید نهایت دقت را در اجرای کمپین های بازاریابی صرف کرد. فهم شیوه انتخاب محصولات، تصمیم گیری در مورد خرید و در نهایت ثبت سفارش از سوی مشتریان اهمیت ویژه ای برای طراحی کمپین های موفق دارد. به این ترتیب ما امکان نزدیکی بیشتر به مشتریان و در نتیجه تاثیرگذاری مطلوب بر روی آنها را خواهیم داشت.
گردآوری اطلاعات پیرامون مشتریان کار چندان ساده ای نیست. به ویژه اینکه در طول سال های اخیر حجم کاری شرکت ها نیز به شدت افزایش یافته است، بنابراین باید برنامه ای ویژه برای مدیریت این بخش از کسب و کار داشت. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی کمک شایانی به کارآفرینان در زمینه توسعه کسب و کار کرده است. به این ترتیب اکنون امکان استفاده از سیستم های یکپارچه و هوشمند برای گردآوری و تحلیل اطلاعات پیرامون مشتریان وجود دارد.
بسیای از فروشگاه های آنلاین در بازه های زمانی مشخص اقدام به برگزاری جشنواره های تخفیف سراسری می کنند. این امر با هدف ترغیب مشتریان به خرید بیشتر صورت می گیرد. به این ترتیب برندها فرصت بهره مندی از سود بیشتر در مقیاس وسیع را خواهند داشت. نکته مهم درخصوص برگزاری این کمپین ها فهم زمان مناسب برای انجام شان است. به راستی چه نکاتی موجب تصمیم گیری یک فروشگاه آنلاین مبنی بر برگزاری جشنواره تخفیف در زمانی خاص می شود؟ این امر در مورد خرده فروشی های بزرگ از طریق تحلیل هوشمند داده ها روی می دهد. این فرآیند شامل گردآوری داده های کاربردی پیرامون مشتریان و تبدیل آنها به اطلاعات کاربردی است. به این ترتیب برندها از میزان انگیزه و تمایل مشتریان برای خرید در هر مقطع زمانی مطلع می شوند.
به طور کلی، امروزه استفاده از سیستم های دارای هوش مصنوعی برای هر برندی ضروری است. رقابت در عرصه کسب و کار بدون توجه به این نکات تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. به هر حال تحلیل حجم وسیعی از داده ها از توانایی نیروی انسانی خارج است. به همین خاطر باید به فکر استفاده از نیروی کمکی نیز بود.
2. فقدان خریدهای متوالی
یکی از اهداف اصلی خرده فروشی ها تبدیل مشتریان مقطعی به مشتریان ثابت و وفادار است. امروزه سود اصلی برندها از سوی مشتریان وفادار به دست می آید. این امر به معنای ضرورت برنامه ریزی دقیق برای ترغیب مشتریان به سوی خرید متوالی است. نکته مهم در اینجا چرایی اهمیت خریدهای متوالی مشتریان است. پاسخ این امر در کاهش هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی برندها نهفته است. به این ترتیب خرده فروشی ما دیگر نیازی به صرف هزینه های گزاف برای به دست آوردن مشتری تازه نخواهد داشت. نکته مهم در اینجا نحوه ترغیب مشتریان به سوی خرید بیشتر است. متاسفانه پاسخگویی به این چالش چندان ساده نیست.
به عنوان راهکار نخست ایجاد باشگاه ویژه مشتریان را مدنظر داشته باشید. این باشگاه ویژه مشتریان ثابت فروشگاه خواهد بود. به این ترتیب آنها فرصت بهره مندی از خدمات مختلف در زمینه تخفیف های گسترده و مشاوره های دقیق را خواهند داشت. بی تردید این امور در فرآیند تصمیم گیری مشتریان برای خرید دوباره از فروشگاه ما تاثیر خواهد داشت. نکته مهم در اینجا ارائه تخفیف های ویژه برای مشتریان ثابت است. این امر نوعی احساس خاص بودن را در آنها تقویت می کند.
تکنیک دوم مربوط به بازاریابی ایمیلی است. در این فرآیند هدف اصلی جلب نظر مشتریان برندمان برای تکرار خرید است. پیشنهاد من ارائه خدمات متنوع و دقیق در زمینه بهره مندی مشتریان از نکات کلیدی در مورد هر محصول است. این امر تصمیم گیری مشتریان را بهینه خواهد کرد. وقتی مشتریان به منابع اطلاعاتی وسیعی دسترسی داشته باشند، احتمال تقویت انگیزه شان برای تکرار خرید افزایش خواهد یافت. ارائه اطلاعات کاربردی از طریق ایمیل گزینه بسیار مطلوبی است. امروزه اغلب مردم به طور مداوم ایمیل شان را چک می کنند. نکته مهم عدم ارسال شمار بیش از حد ایمیل در روز است. در غیر این صورت برند ما به لیست سیاه کاربران خواهد رفت.
3. چالش طراحی نامناسب سایت و تصاویر بی کیفیت
جلوه های بصری در خرید آنلاین مشتریان حرف اول را می زند. بی شک هیچ کس علاقه ای به خرید از خرده فروشی دارای سایت ناهماهنگ و شلخته ندارد. به همین خاطر اغلب فروشگاه های آنلاین دارای طراحی سایت زیبا و چشم نواز هستند. این امر تاثیر مستقیمی بر روی تصمیم گیری مشتریان برای خرید خواهد داشت. براساس پژوهش موسسه بازاریابی مارکتینگ سیگنالز بر روی مشتریان آمریکایی 61درصد از آنها مشاهده طراحی سایت نامناسب و تصاویر بی کیفیت را عامل اصلی صرف نظر از خرید آنلاین دانسته اند.
بی تردید اختصاص زمان مناسب برای طراحی قالب سایت جذاب بی فایده نخواهد بود. این امر بر جذابیت کلی خرده فروشی ما خواهد افزود. به علاوه در زمینه استفاده از تصاویر باکیفیت نیز باید به یک نکته حیاتی توجه داشت. در دنیای آنلاین شرایط خرده فروشی فیزیکی حکمفرما نیست. یک خرده فروشی آنلاین امکان نمایش واقعی محصول به مشتری را ندارند. به همین خاطر فرمت تصویر و ویدئو مهم ترین پل ارتباطی میان آنها خواهد بود. اگر تصویر محصولات ما بی کیفیت باشد، انگیزه مشتریان برای خرید کاهش چشمگیری می یابد. جالب اینکه شاید مشتریان از خرید محصول سایت ما صرف نظر کرده و همان محصول را از سایتی دیگر خریداری کنند. این امر به طور معمول به دلیل تصاویر بی کیفیت سایت ها روی می دهد. امروزه انگیزه مشتری برای خرید بستگی به میزان موفقیت ما در ترغیب وی دارد، بنابراین باید تمام تلاش مان را در این مسیر انجام دهیم. در غیر این صورت شانس مان برای کسب موفقیت به شدت کاهش خواهد یافت.
هر تصمیمی که برای طراحی جلوه های بصری سایت مان می گیریم، باید اولویت سلیقه مشتریان را در نظر داشته باشیم. در غیر این صورت ما با چالش های زیادی مواجه خواهیم شد. یکی از بدترین نکات در مورد سایت های فروش آنلاین اجازه تبلیغات به برندهای مختلف است. این امر موجب دلسردی مشتریان از ما خواهد شد. توصیه من در اینجا عدم همکاری تبلیغاتی یا انتخاب بسیار دقیق طرف قراردادمان است. در غیر این صورت شمار بازدیدکنندگان خرده فروشی ما به تدریج کاهش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: خرده فروشی های آینده چه شکلی خواهند بود؟
4. ناتوانی در زمینه برقراری ارتباط با مشتریان
فعالیت در صنعت خرده فروشی نیازمند سطح بالایی از توانایی ارتباطی است. این امر نه فقط در مورد مشتریان بلکه سهامدارها، شرکای تجاری و تولیدکنندگان مختلف محصولات نیز صادق است. در دنیای کسب و کار امور همیشه براساس برنامه ما پیش نمی رود. به همین خاطر باید اتفاق های خاص را جزئی از فرآیند کسب و کار دانست. این امر به ما در زمینه ایجاد انعطاف پذیری بیشتر در برنامه های مان کمک خواهد کرد.
در عصر ارتباطات نحوه تعامل ما با مشتریان اهمیت ویژه ای دارد. استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی در این زمینه گزینه کاملا منطقی محسوب می شود. به این ترتیب ما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه ای متفاوت را خواهیم داشت. به طور کلی هرچه ما در زمینه فاصله گیری از شیوه های سنتی تعامل با مشتریان موفق عمل کنیم، انگیزه مشتریان برای واکنش به فعالیت های ما بیشتر خواهد شد. نکته مهم در زمینه ارتباط با مشتریان تلاش برای جلب اعتماد آنهاست. بدون اعتماد مشتریان ما در هیچ فعالیت جانبی موفق نخواهیم بود.
جمع بندی
بدون تردید عرصه خرده فروشی آنلاین یکی از ترندهای جذاب در عرصه کسب و کار محسوب می شود. این عرصه رشد بسیار سریعی داشته است. به همین خاطر هجوم بسیاری از کارآفرینان به این حوزه جای تعجب ندارد. وقتی بسیاری از برندها در یک عرصه فعالیت دارند، رقابت شدید حکمفرما خواهد بود. به این ترتیب ما باید ایده های تازه ای برای جلب نظر مشتریان ارائه کنیم. توجه به راهکارهای این مقاله برای مقابله با برخی از چالش های پیش رو اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. به این ترتیب ما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه ای متفاوت را به دست می آوریم.