چرخه عمر محصول، تأثیر بسزایی در چگونگی فرآیند برندسازی صادراتی شما دارد؛ چراکه توانایی پیش بینی مسیر محصول جدید بسیار ارزشمند است. چرخه عمر محصول یک مفهوم است که مسیر یک محصول را از ابتدای تولید تا زوال، به چهار مرحله مشخص تقسیم می کند. مراحل چرخه عمر محصول عبارتند از:
1. معرفی: این مرحله زمانی است که محصول برای اولین بار به بازار عرضه می شود؛
2. رشد: این مرحله زمانی اتفاق می افتد که محصول به سرعت در حال فروش است و تقاضا برای آن در حال افزایش است؛
3. بلوغ: این مرحله زمانی است که فروش حفظ می شود و تقاضا برای محصول در اوج است؛
4. کاهش: این مرحله زمانی اتفاق می افتد که تقاضا برای محصول شروع به کاهش می کند.
در مراحل چرخه عمر محصول، قبل از معرفی یک محصول، مرحله تحقیق و توسعه وجود دارد که در آن توسعه دهندگان قصد دارند بازار هدف را شناسایی، رفتار رقبا را تجزیه و تحلیل و مارکتینگ پلن را یکپارچه کنند. این مرحله معمولا در چرخه عمر محصولات رسمی قرار نمی گیرد، اما بخش مهمی از روند کلی دوره عمر محصول است.
مطلب مرتبط: برندسازی صادراتی (قسمت اول)
از جزییات چرخه عمر صرف نظر می کنم و تحقیق و بررسی بیشتر درخصوص آن را به مخاطب واگذار می نمایم؛ تنها بر این نکته تأکید می کنم که دقت داشته باشید اگر در درک جزییات چرخه عمر محصول ابهامی داشتید، به تجویز خودسرانه برای ادامه فرآیند برندسازی نپردازید و از کارشناس و مشاور متخصص و مورداعتماد، کمک بگیرید. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که در مرحله بلوغ محصول، بیشترین فرصت و حاشیه سود قرار دارد و صادرات نیز از همین قسمت، می تواند جهشی را فراهم سازد.
آمیخته محصول، مفهوم دیگری است که باید به آن دقت داشته باشید و عبارت است از مجموعه محصولات تولیدی که برای فروش عرضه می شود. بنابراین باید یکایک محصولات قابل فروش شناسایی و برای عملیات برندسازی، اولویت ها مشخص شود:
اگر ندانید از محصولات شما کدام یک قرار است تبدیل به برندی متمایز در بازار صادراتی تبدیل شود، چطور می توانید هزینه ها و زمان را برای این امر مدیریت کنید تا بیشترین بهره وری را تجربه نمایید؟
خط محصول نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. خطوط محصول، مفهومی در بازاریابی است که به گروهی از محصولات مرتبط تحت برندی خاص اطلاق می شود. خطوط محصول برای شرکت هایی ضروری است که می خواهند با طیف وسیعی از محصولاتی که نیاز های مشتریان را برآورده می کنند ارتباط برقرار کنند. با آغاز آشنایی بیشتر مصرف کنندگان با برند، صاحب برند می تواند محصولات جدیدی را تولید و امتحان کند. شرکت ها می توانند چندین خط محصولی را تحت یک برند اداره کنند و گاهی نیز از چندین برند استفاده می کنند. شرکت ها می توانند خط محصول جدیدی را منتشر کنند یا یک خط محصول موجود را گسترش دهند. برخی اوقات برند ها خط محصول شان را گسترش می دهند، زیرا اعتماد مشتریان شان را به دست آورده اند و می خواهند برای افزایش سود از آن استفاده کنند؛ شرکت ها با تحقیق درباره محصولات جدیدی که برای برند منطقی باشد و پیاده سازی آنها، خطوط محصول برند را افزایش می دهند و به کانال درآمد جدیدی دست می یابند؛ همچنین ممکن است به طور کامل خطوط محصول جدیدی را برای به دست آوردن مشتریان جدید در بخش جدیدی از بازار و افزایش سهم شان در آن راه اندازی کنند.
افزودن محصولات جدید به خطوط محصول، روشی محبوب برای مدیران خط محصول است که برای افزایش پیشنهادهای برند به مشتریان شان از آن استفاده می کنند. هنگامی که خطوط محصول گسترش می یابند، محصولات جدیدی به خطوط محصول اضافه می شوند.
چرا افزودن محصولات جدید به خطوط محصول در فرآیند برندسازی صادراتی اهمیت دارد؟
کاهش ریسک: انتشار محصولی جدید، برای برندی از پیش شناخته شده، ریسک کمتری در بازارهای بین المللی به همراه دارد. شما گروهی از نمایندگان حقوقی یا افراد حقیقی را برای فروش محصولات خود دارید که محیط مطلوبی را برای عرضه به مشتری خارجی، مهیا می کنند.
وفاداری: وفاداری برگ برنده ای برای خط محصول جدید است، زیرا مشتریان صادراتی، اغلب از شرکت هایی خرید می کنند که پیش از این هم از آنها خرید کرده اند.
تبلیغ برند کنونی: استفاده از برندی که در حال حاضر دارید، به گسترش خطوط محصول کمک می کند؛ زیرا به مشتریان خارجی کمک می کند که با برند جدیدی آشنا شوند. در فراخوان تجاری و یا نمایشگاه ها، ممکن است محصول دیگری نیز از شناخته شدن کلی برند سود ببرد.
افزایش سهم برند در بازار: معرفی محصولی جدید تحت برند کنونی، علاوه بر میزان مشتریان آن، سهم شرکت را در بازارهای صادراتی افزایش می دهد.
مطلب مرتبط: برندسازی صادراتی (قسمت دوم)
نسخه های متعدد از محصول: انتشار چندین نسخه از یک محصول استراتژی ای است که کاهش ریسک را در پی دارد، زیرا به مشتریان امکان می دهد که پس از آشنایی با محصول پایه، با امکانات بیشتری در همان محصول آشنا شوند.