یکشنبه, ۱۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 30 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز

در قسمت قبل، کلیاتی را در حوزه برندسازی صادراتی اشاره نمودم و از این قسمت می خواهم به صورت عملی، وارد حوزه تکنیک و نکات اجرایی تر بشوم. صاحبان کسب وکارهای کوچک و خانگی و به‎خصوص تولیدکنندگان عزیز کشورم، مخاطب این سلسله یادداشت ها هستند و امیدوارم مفید باشد.

هر محصولی که داشته باشید، برندسازی مهمترین جنبه آن است؛ چون به این وسیله، نزد مشتریان اعتبار و جایگاه خواهید داشت و آنان محصول شما را خریداری و جریان فروش مستمرتان را تضمین می کنند. وقتی گزینه های متعدد در این بازار پررقابت وجود دارد، باید با ابزاری به مشتریان بالقوه بگویید چه انتظاری از شما داشته باشند و چه ارزشی به آنها می دهید تا پول شان را برای خرید محصول شما هزینه کنند. لوگوی شما، بنیان و پایه برند شماست؛ سایت اینترنتی، بسته بندی، ابزارهای تبلیغاتی و ... که مکمل و یکپارچه با لوگو باید باشند، همگی منتقل کننده مفهوم برند شما به محیط بیرونی کسب وکارتان هستند. در شبکه های اجتماعی متنوع امروزی، لوگو اهمیت ویژه ای پیدا کرده: به عنوان یک تولیدکننده و صاحب یک کسب و کار، چقدر به پتانسیل شبکه های اجتماعی برای جذب خریداران خارجی توجه دارید و آگاه هستید؟ اصلا استراتژی برای تولید محتوای مستمر در این حوزه بسیار گسترده دارید؟

برندسازی صادراتی

شناخت برند از روی شاخص های بصری (لوگو و رنگ) را شناخت برند می نامند. حالا به اتفاق یک قدم جلوتر برویم:

هنگامی که مشتری نه تنها برند شما را می شناسد؛ بلکه می داند چه نوع محصولی را می فروشید؛ با چه قیمتی، اصول و ارزش های شما و چه نوع تجربه خریدی را ارائه می دهید. این آگاهی از برند شماست.

برای اینکه یک برند قابل اعتماد باشید، نیازی نیست که یک شرکت بزرگ باشید. بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط، نه تنها در بازارهای خانگی خود، بلکه در سطح جهانی توانسته اند به نام هایی معتبر و معروف تبدیل شوند. این موضوع حتی برای صادرکنندگان نیز صادق است. بسیاری از صادرکنندگان در حال حاضر نه تنها در مورد گسترش بیشتر در بازارهای خارج از کشور، بلکه در مورد ایجاد هویت برند بین المللی نیز جدی هستند.

پس چالش های حضور در بازار خارجی می تواند قابل توجه باشد و ماجرا به همین سادگی نیست! که اگر ساده بود، ما الآن در حوزه صادرات دغدغه های متعدد و به ویژه از دست دادن برخی بازارهای سنتی خود را نداشتیم. هیچ راه میانبر و بدون زحمتی برای هیچ دستاوردی ماندگار وجود ندارد و برندسازی محصول صادراتی نیز از این گزاره مستثنی نیست.

1. بازار را پیدا کنید

گام نخست برندسازی صادراتی، پیدا کردن بازار محصول مدنظر ماست. این بازار اصلا نیازی نیست که بزرگ باشد. مهم، وجود نیاز برای محصول است؛ یک نیاز برآورده نشده؛ یعنی تقاضایی که وجود دارد و رقیب نمی تواند به راحتی آن را برآورده کند. برخی سؤالات کاربردی برای پیدا کردن این بازار:

- آیا تقاضا ثابت است یا در حال رشد؟

- آیا با فروشی که در این قیمت دارم، سود می کنم؟

- رقبای اصلی من چه کسانی هستند؟ چگونه از آنها متمایز شوم؟

- آیا در صادرات به آن کشور با موانع تجاری مواجه خواهم شد؟

- آیا این کشور آب و هوای مناسبی برای تجارت دارد؟

مطلب مرتبط: برندسازی صادراتی (قسمت اول)

2. تحویل کالا:

آیا می توانید به شکل مستمر، کالاها را در چارچوب قوانین و مقررات آن بازار شناسایی شده عرضه کنید؟ آیا محصولات شما با استانداردهای محلی در زمینه ایمنی، بهداشت، محیط زیست و ... مطابقت دارد؟ توجه داشته باشید فقط وارد بازاری شوید که می دانید می توانید به آن محصول تحویل دهید و بفروشید.

3. تطابق: 

تطبیق را دست کم نگیرید. این پارامتر بسیار مهم می تواند شامل تغییر نام محصول، لوگو و یا رنگ شما باشد تا با تفاوت های فرهنگی بازار شناسایی شده سازگار شود یا از ایجاد توهین حتی به صورت تصادفی جلوگیری شود. برند فرانسوی پنیر Kiri در ایران تغییر نام داد و کیبی شد؛ زیرا نام اصلی در فارسی معنایی موهون داشت. همانطور که می بینید، درک تفاوت های فرهنگی کلیدی است. از مشاور متخصص در حوزه برندسازی صادراتی کمک بگیرید تا مطمئن شوید محتواهای فرآیند برندینگ شما در ترجمه مدفون نمی شود.

4. ثابت ‎قدم بودن:

در حالی که ممکن است نیاز به پذیرش تغییر در زمینه های خاصی داشته باشید، مطمئن شوید که هویت اصلی و اصول شما ثابت می ماند تا مشتریان صادراتی شما بدون توجه به اینکه در کجا هستید، هنگام خرید محصول از شما دقیقا بدانند که چه انتظاری دارند.

5. توجه به بسته بندی:

مهم نیست محصول شما چقدر خوب است؛ چون ممکن است با بسته بندی معیوب شکست بخورد. دریابید که آیا کشور موردنظر شما شرایط بسته بندی را دارد یا خیر. به عنوان مثال، آیا آنها اطلاعات تغذیه ای اضافی را روی بسته بندی مواد غذایی می خواهند؟ آیا اطلاعات باید به زبان محلی باشد؟ و ... سؤالاتی از این دست.

6. محافظت از نام تجاری:

برای حفظ دارایی ناملموس و پراهمیت خود یعنی برندی که در خارج از کشور دارید، اقدامات حقوقی و فرآیندهای ثبت آن را انجام دهید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BD7m2u2M
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه