شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

فرایند جبران خدمت در سامانه روابط کار چیست؟

فرایند جبران خدمت در سامانه روابط کار چیست؟

جبران خدمات در سامانه کار شاید تا حالا به گوشتان نخورده است اما بارها پیش از اینکه در شرکتی مشغول به کار شوید، به آن فکر کردید.

به معنای ساد ه تر سیستم جبران خدمات شامل همه پرداخت های نقدی و غیرنقدی سیستم حقوق و دستمزد، انگیزش و پاداش و بیمه و سلامت است که در ازای خدمات فرد از طرف سازمان به او تعلق می گیرد.

شما وقتی وارد یک سازمان می شوید، بر اساس مهارت ها و توانایی های خود از شرکت انتظاراتی دارید که به اصطلاح به آن فرایند جبران خدمات در سامانه روابط کار می گویند.

دو نوع اصلی جبران خدمت وجود دارد:

  • جبران خدمت (مالی)
  • جبران خدمت غیرمستقیم (مالی و غیر مالی)

هرکسی که در ایجاد یک طرح پاداش کارکنان و ساختار پرداخت مشارکت دارد، ابتدا باید انواع مختلف پاداش را درک کند. وظیفه سازمان است که برنامه جبران خدمت را برای همه نامزدها و کارمندان توضیح دهد. این امر به ویژه در طول فرآیند استخدام و بررسی عملکرد و حقوق اهمیت دارد. با بسیاری از گزینه های مختلف موجود در دو نوع اصلی جبران خدمت، کارمندان به راحتی می توانند گیج شوند.

جبران خدمت مستقیم به ۴ قسمت تقسیم می شود:

  • دستمزد ساعتی اغلب به کارگران غیر ماهر، نیمه ماهر، موقت، پاره وقت یا قراردادی در ازای وقت و نیروی کار آنها تعلق می گیرد.
  • مشاغلی که برخی از کارمندان در آن دستمزد ساعتی دریافت میکنند شامل خرده فروشی، مهمان نوازی و صنایع ساختمانی است.
  • کارمندانی که دستمزد ساعتی دریافت میکنند معمولاً می توانند اضافه کاری دریافت کنند. این دستمزد شامل ساعات اضافی کار خارج از قرارداد تعیین شده آنها می شود.
  • هنگام تعیین دستمزد کارمندان خود، باید با قانون حداقل دستمزد محلی مطابقت داشته باشید.

حقوق و دستمزد

اولین و پایه ترین جبران خدماتی که یک سازمان برای کارمندان خود در نظر می گیرد، دستمزد و حقوق است. یکی از معیارهای تعیین مقدار حقوق و دستمزد افراد «زمان» است.

نوع دستمزد دیگری هم وجود دارد به نام «دستمزدهای واقعی»؛ به همان پولی می گویند که شرکت ها در ازای کار مشخصی برای کارمندان خود در نظر می گیرند. در مرحله آخر مدیر باید تصمیم بگیرد که به همه افراد دستمزدی متفاوت پرداخت کند یا دستمزدی در یک سطح.

حقوق سالانه معمولاً به اکثر کارمندان تمام وقت یا کارمندان ماهر و کسانی که پست های مدیریتی را پر می کنند، ارائه می شود. حقوق اغلب نشان می دهد که سازمان برای آینده بلندمدت روی این کارمند سرمایه گذاری کرده است. نمونه هایی از کارمندانی که حقوق دریافت می کنند عبارتند از معلمان، حسابداران، پزشکان و مدیران خرده فروشی و مهمانداری.

جبران خدمات تشویقی چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

به مزایایی که برای عملکرد بهتر برخی از کارمندان در نظر می گیرند، جبران خدمات تشویقی می گویند. برای مثال شرکتی در نظر بگیرید که برای یک فصل برنامه ریزی کرده اند و هر یک از افراد وظایفی را باید انجام دهند. در صورتی که کارمندان وظایف خود را با کیفیت بالا یا کمتر از زمان در نظر گرفته شده، انجام دهند به آن ها تشویقی تعلق می گیرد.

نکته قابل توجه برای تشویقی رعایت عدالت است تا روحیه افراد تقویت شود. این کار از طرف کارفرما اجباری نیست، بلکه به عنوان مشوقی انگیزه بخش برای کارمندان عمل می کند.

درک انواع مختلف پاداش برای ایجاد یک بسته پاداش جذاب برای کارکنان فعلی شما بسیار مهم است. این نه تنها به شما کمک می کند تا استعدادهای برتر خود را حفظ کنید، بلکه به شما کمک می کند تا استعدادهای جدید را به سازمان خود جذب کنید - تا زمانی که خود را از رقبای خود متمایز کنید.

به صورت کلی جبران خدمت هر کارمندی برای هر شرکتی ثابت و متغیر است، یکی از مؤلفه های جبران خدمت متغیر، استخدام افراد ریسک پذیری است که پاداش بیشتری را انتظار دارند؛ برعکس، طرح جبران خدمت ثابت با حقوق بالا، کارمندان محافظه کاری را جذب می کند که برای امنیت و ثبات موقعیت خود ارزش قائل هستند. برای استفاده از خدمات سامانه روابط کار لازم است در این سامانه ثبت نام و فرایند احراز هویت سامانه وزارت کار را به انجام برسانید.

یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران این فرایند را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره به انجام می رساند. احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت کاربران صرافی های رمز ارز از جمله همکاری های مهم دیگر یوآیدی می باشند.

انواع مختلف پاداش کارکنان چیست؟

برنامه های جبران خسارت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، مزایای بهداشتی اغلب بخش بزرگی از بسته پاداش و مزایای یک کارمند را تشکیل می دهد. در حالی که در بخش هایی از اروپا، مرخصی والدین، مراقبت از کودکان و هزینه های ناهار رایج تر است.

کمیسیون

کمیسیون شکل متداولی از پاداش است که به کارکنان در نقش های فروش ارائه می شود. معمولاً بر اساس یک سهمیه یا هدف از پیش تعیین شده خواهد بود. هر چه سهمیه بالاتر باشد، کمیسیون بالاتر خواهد بود. نرخ کمیسیون اغلب بر اساس عوامل مختلف مشخص شده، از جمله درآمد و حاشیه سود است. برخی از کارمندان فقط با پورسانت کار می کنند یا با پورسانت حقوق دریافت می کنند. شرکت ها اغلب بر اساس نتایج کسب وکار پایان سال یا فردی که به اهداف تعیین شده خود می رسند، به کارمندان پاداش می دهند. گاهی اوقات، تصمیم گیری در اختیار مدیر است.

پاداش ها را می توان به صورت سالانه، فصلی و یا حتی پس از اتمام هر پروژه پرداخت کرد. هم پورسانت و هم پاداش ها، همراه با نرخ قطعه، تقسیم سود، گزینه های سهام و تفاوت های شیفت، تحت پرداخت تشویقی قرار می گیرند.

با این حال، پاداش ها را می توان بدون اینکه کارمندی هدف خاصی را برآورده کند نیز پرداخت کرد. برای مثال، اگر کسب وکار سال خوبی را پشت سر گذاشته باشد و تصمیم بگیرد به همه پاداش دهد. در این مورد، پاداش به عنوان دستمزد متغیر طبقه بندی می شود. انعام نیز شکل رایجی از جبران خسارت در صنایع مبتنی بر مردم، به ویژه مهمان نوازی است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1omtKoep
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه