چهارشنبه, ۱۰ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 31 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار روز یکشنبه در ادامه روند کاهشی خود با 303 واحد افت به رقم 76 هزار و 387 واحد رسید. بازار سهام بازاری رکودی و منفی بود که با افزایش عرضه سهام در مقابل تقاضا مواجه شده بود. در این بازار همچون روزهای گذشته اغلب معامله‌گران با شناسایی تک‌سهم‌ها و با انگیزه کوتاه‌مدت‌نگری همچنان به نوسان‌گیری اقبال دارند. بازاری که با درجا زدن بزرگان بازار و نمادهای معاملاتی پیشرو، گروه‌های قندی را لیدر بلامنازع خود انتخاب کرده‌ است. یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن نمادهای گروه قندی، رشد قیمت جهانی شکر است.

گروه قندی لیدر جدید بازار سهام

در این میان نمادهای گروه غذایی نیز با توجه به نزدیکی ماه رمضان همچون سال‌های گذشته در آستانه این ماه با اقبال مواجه شد. در حال حاضر فصل مجامع شرکت‌ها در حال سپری شدن است و صورت‌های مالی نه چندان مثبت شرکت‌ها نیز بر ادامه روند متعادل و اصلاحی بازار تأثیر گذاشته است. چنانکه به نظر می‌رسد بار دیگر بازار سهام پرنوسان تهران راه نزولی و اصلاح قیمتی در پیش گرفته و بر فشار فروش ناشی از عرضه‌های سنگین توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بازار افزوده شده است. به‌طوری‌که روز گذشته حتی شاخص کل وزنی نیز وضعیت منفی به خود گرفت.

شرایط فوق نشان می‌دهد تا زمانی‌که یک محرک قوی در بازار سهام مانند اجرای کامل برجام و رفع تحریم‌ها و نیز برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به سوییفت و مراودات بین‌المللی ارز به وجود نیاید، شرایط بورس در همین وضعیت خواهد ماند.

توجه بازار معطوف به معاملات سایپا

در گروه خودرویی عمده توجهات به مبادلات سایپا معطوف بود که عرضه‌ها همچنان زیاد بودند و این سهم نتوانست رشد چندانی را تجربه کند. عمده گروه‌های دیگر بازار نیز کم فعالیت و تا حدی منفی ظاهر شدند. بانک حکمت ایرانیان و تأمین ماسه ریخته گری دو تک سهم مورد توجه بازار بودند. گروه قند و شکر نیز مثبت بود و مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشت. شرایط گروه صنعتی کاغذ پارس بدتر از روزهای قبل بود و شهد و سایپا آذین همچنان منفی بودند.

ذوب‌آهن اصفهان نیز شرایط متعادلی داشت ولی انرژی و نیروی کافی برای عبور موفق از کانال 300 تومانی را نداشت. در گروه فلزات اساسی شاهد معاملات منفی در بیشتر نمادها بودیم. فولاد مبارکه اصفهان هم معاملات را منفی به پایان رساند. از دیگر سو فولاد ارفع با تقاضا همراه شد. این نماد با رشد 4درصدی به قیمت 3594 ریال رسید و در آخر با صف خرید 4 میلیونی به کار خود پایان داد. معاملات گروه بانکی تقریباً متعادل و منفی دنبال شد. معاملات نمادهای این گروه همچنان در محدوده حمایتی آنها دنبال می‌شود و با وجود اینکه قیمت‌های سهام این گروه افت چندانی ندارد اما مشخص نیست از چه زمانی رشد خود را آغاز می‌کنند.

فشار فروش پس از بازدهی 20 درصدی

در گروه پالایشی، اکثر نمادها معاملاتی منفی را تجربه کردند. پالایش نفت لاوان در محدوده 5 درصد منفی به قیمت 1014 تومان رسید. سود سهام پالایشگاهی و افزایش قیمت آنها وابستگی زیادی به قیمت نفت دارد. در همین زمینه نفت برای سومین هفته متوالی رشد قیمت را تجربه کرد. رشد هفتگی قیمت نفت باعث شد تا قیمت این ماده خام در پنجشنبه گذشته از کانال 50 دلار عبور کند. هرچند این جهش به دلیل برخی پیش‌بینی‌ها در بازار و همچنین تقویت شاخص دلار دوام چندانی نداشت، اما تقویت قیمت نفت روندی بود که در تمام طول هفته گذشته ادامه داشت.

در حمل ونقلی‌ها، ریل پردازسیر پس از بازدهی حدود 20 درصد با فشار فروش از سوی سهامداران حقیقی مواجه شد و در همان ساعت اولیه بازار به صف فروش رسید و در نهایت در محدوده 4 درصد منفی به کار خود پایان داد و با حجم معامله 11 میلیونی در صدر گروه قرار گرفت. توسعه حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان در نخستین روز معاملاتی پس از عرضه اولیه با صف خرید سنگین بیش از 50 میلیون آغاز به کار کرد. حمل‌و‌نقل توکا به دنبال لغو آگهی مجمع فوق‌العاده صف فروش شد. مجمع فوق قرار بود چهارم تیرماه برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه برگزار شود.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AhvYDZ2O
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه