چهارشنبه, ۱۰ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 31 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرآنلاین؛در شرایطی که بیش از چند روز از افزایش قیمت چند محصول شرکت ایران خودرو می گذرد و در نامه رسمی این شرکت به سازمان بورس اعلام شده، اما وزارت صنعت حاضر به تأیید و تکذیب افزایش قیمت شرکت های خودرو سازی  نیست.

در روزهای اخیر ایران خودرو و سایپا در ابلاغیه ای از افزایش رسمی قیمت محصولات خود خبر دادند.مقایسه قیمت جدید ۶محصول ایران خودرو در مردادماه امسال با قیمت های تیرماه حاکی از آن است که این شرکت قیمت تولیداتش را بین ۳۸ تا ۵۲درصد افزایش داده و قیمت های ۴محصول سایپا نیز در مردادماه چند میلیونی افزایش یافته است. برخی مونتاژکاران چینی هم به موازات رشد قیمت خودرو های داخلی قیمت های خود را افزایش داده اند.

چرا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند؟

ماجرا از کجا آغاز شد؟

ماجرا از زمان برگزاری مجامع سالانه شرکت های ایران خودرو و سایپا در روز ۳۱تیرماه آغاز شد. در جریان برگزاری این مجامع، مدیران عامل هر دو شرکت به صورت همزمان از دریافت مجوز افزایش قیمت از وزارت صنعت خبر دادند؛ به این معنا که افزایش قیمت ها با هماهنگی وزارت صنعت اتفاق افتاده است. به موازات این سخنان سوم مردادماه شرکت ایران خودرو با ارسال نامه ای رسمی به سازمان بورس که در سامانه کدال نیز منتشر شده است قیمت جدید ۶محصول

خود را اعلام کرد.همه اینها به معنای آن است که افزایش قیمت شرکت های خودروسازی  با مجوز وزارت صنعت و به صورت رسمی اتفاق افتاده؛ موضوعی که وزارت صنعت حاضر به تأیید و تکذیب آن نیست.

آیا قیمت ها افزایش یافته است؟

موضوع افزایش قیمت محصولات شرکت های خودروسازی  ظرف چند روز گذشته بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت. این موضوع منجر به بروز شایعاتی شد مبنی بر اینکه به دستور رئیس جمهور افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا لغو شده است؛ موضوعی که هیچ نامه یا اثر مکتوبی درباره آن وجود ندارد.

احمد آقایی، معاون صنایع حمل ونقل وزارت صنعت نیز در این باره می گوید: ایران خودرو درخواست خود را مبنی بر افزایش قیمت محصولات در راستای اصلاح و به روزرسانی قیمت ها به وزارت صمت اعلام کرده  که این درخواست در حال بررسی  است و تشریفات قانونی آن باید انجام شود و در حقیقت هنوز مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را ندارد.

پاسخ عجیب سازمان حمایت

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت خودرو گفت: سازمان حمایت فقط محاسبه و نظر کارشناسی اش را اعلام می کند.

حسین فرهیدزاده در پاسخ به این پرسش که آیا نظر کارشناسی سازمان مشخص شده است یا خیر گفت: طبق قانون، سازمان حمایت نظر کارشناسی اش را به وزارت صنعت اعلام می کند نه به رسانه ها. درواقع ما بازوی کارشناسی هستیم. او با طرح این پرسش که چرا در شرایط فعلی فقط از قیمت خودرو سؤال می کنید و چرا از قیمت مرغ یا قیمت گاز مایع سؤال نمی کنید، ادامه داد: ما سازمان محاسب هستیم و روی قواعد کار می کنیم؛ بنابراین بعد از بررسی کارشناسی نظرمان را به وزارت صنعت ارائه کرده ایم و این وزارتخانه باید در این باره پاسخ دهد.

به دنبال اظهارات سازمان حمایت از مصرف کننده ماجرا را از وزارت صنعت پیگیری کردیم که نتیجه ای در بر نداشت، اما اظهارات کوتاه و جسته و گریخته مسئولان وزارت صنعت نشان می دهد که این وزارتخانه برخلاف نامه رسمی که در این باره به سازمان بورس ارسال شده حاضر به تأیید و تکذیب ماجرا نیست.

چرا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند؟

علت درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان هزینه تمام شده تولید است؛ چراکه به دلیل افزایش قیمت مواداولیه هزینه تمام شده تولید تناسبی با قیمت فروش ندارد. آمارها نیز نشان می دهد که به دلیل تناسب نداشتن هزینه های تولید و افزایش شدید قیمت مواد اولیه تولید دیگر در صنعت خودروسازی به صرفه نیست و منجر شده است جمع کل زیان شرکت های خودروسازی فقط در بهار امسال ۹۱۷۵ میلیارد تومان افزایش یابد و به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برسد.

این فقط زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو است و چنانچه زیان شرکت های زیر مجموعه این سه شرکت را هم محاسبه کنیم متوجه می شویم که زیان انباشته آنها در ابتدای امسال به مرز ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و اگر حجم بدهی این شرکت ها به قطعه سازان را هم محاسبه کنیم به عدد ۴۵۰ هزار میلیارد تومان که برابر با جمع کل زیان و بدهی خودرو سازان است می رسیم.

با این استدلال شرکت های خودروساز معتقدند درصورتی که مجوزهای افزایش نرخ صادر نشود این شرکت ها با بحران های مالی و حتی کارگری مواجه خواهند شد؛ موضوعی که دولت هم قادر به پرداخت خسارت های زیانبار آن نیست.
در واقع حجم کل بدهی ها و زیان های صنعت خودرو سازی به قدری بزرگ است که اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند حتی از دست دوم هم در آینده کاری بر نمی آید و این موضوع می تواند برای دولت چالش برانگیز باشد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UM0UOmPt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه