دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مدیرعامل بانک مسکن اواخر فروردین ماه امسال اعلام کرد این بانک وام ساخت خانه را افزایش خواهد داد؛ وامی که می تواند بخش قابل توجهی از هزینه های ساخت خانه را تقبل کند اما برای دریافت کامل آن رعایت پیش شرط هایی اجباری است. 

وام های ساخت مسکن چشم در راه رونق مانده اند

سقف تعیین شده وام ساخت به 150 میلیون تومان رسید اما فناوری های نوین شرط اصلی بهره مندی از آن شد تا انبوه سازانی بتوانند از آن استفاده کنند که صنعتی سازی را در دستور کار خود قرار داده اند.
با وجود آنکه این افزایش در شرایطی که دولت با تورم مقابله می کرد اقدامی مثبت به حساب می آمد اما همانطور که از پیش نیز قابل حدس بود، اثرگذاری وام ساخت نیاز به بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشور دارد. در شرایطی که برخی واحدها از چند سال قبل بدون هیچ مشتری باقی مانده اند و شرایط نامشخص بازار باعث شده انبوه سازان و بسازبفروش ها در بعضی طرح ها توقف در پروژه نیمه کاره را بر تکمیلش ترجیح دهند، صرف افزایش وام ساخت چندان کارگشا به نظر نمی رسد.

هرچند در طول ماه های گذشته نشانه های ابتدایی از رونق دوباره در بازار مسکن هویدا شده و با وجود تلاطم ها نگاه را نسبتا به آینده بازار مثبت کرده است اما تا زمانی که تحرک ها دائمی نشود عرضه کنندگان مسکن تردید خواهند داشت.

با وجود آنکه سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی حمایت همزمان از بازار عرضه و تقاضا بوده اما به نظر می رسد پیچیدگی های اقتصادی ایران در نظر گرفتن راه حل های جدی در این زمینه را با دشواری همراه کرده است. جایی که انبوه سازان برای استفاده از وام های ساخت نیاز به تحول در بازار تقاضا دارند و خریداران مسکن نیز با وجود تنوع طرح های تسهیلاتی در سال های گذشته هنوز نتوانسته اند چاره ای جدی برای قدرت خرید خود پیدا کنند؛ موضوعی که نشان می دهد هنوز اثرات دوره سخت رکود تورمی بر صنعت ساختمان ایران باقی مانده است.

تحرک در بازار وام ساخت را مؤثر می کند

رئیس انجمن انبوه سازان تهران معتقد است می توان روی اثر گذاری مثبت وام های ساخت حساب کرد اما این امر دو شرط تحرک در بازار و حمایت دولت از فناوری های نوین را به عنوان شرط های اصلی پیش روی خود می بیند.

حسن محتشم در گفت وگو با «فرصت امروز» تأکید کرد: آنچه امروز اصلی ترین مشکل بازار مسکن ایران به حساب می آید باقی ماندن رکود و به فروش نرفتن واحدهای مسکونی است. وقتی بازاری برای فروش های واحدهای جدید وجود ندارد، نمی توان انتظار داشت خانه سازان به سمت استفاده از تسهیلات جدید حرکت کنند.

به گفته وی در صورتی که بازار بار دیگر حرکات مثبت خود را آغاز کند، می توان انتظار داشت تسهیلات ساخت بخشی از بار موجود در عرضه را به دوش بکشد. در این بین گزینه انتقال بخشی از وام به متقاضیان نهایی نیز وجود دارد که باز در دل معاملات اثر بخش خواهد بود.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران درباره نقش فناوری های نوین در افزایش مبلغ وام ساخت نیز گفت: صنعت ساختمان ایران در قیاس با آنچه در کشورهای اروپایی و توسعه یافته اجرایی می شود، قدری عقب افتاده و برنامه ریزی برای رسیدن به آنها قطعا موضوعی مهم خواهد بود.

محتشم ادامه داد: برای رسیدن به این شاخص ها اما تنها افزایش وام کافی نیست. در حال حاضر تعداد واحدهای تولیدی داخلی که فناوری های روز را تولید می کنند محدود است و در واردات نیز در امور گمرکی نیاز به سیاست های دقیق وجود دارد. از این رو دولت باید به ورود فناوری های نوین به این عرصه کمک کند تا امکان استفاده از آنها به وجود بیاید.

سـلـمـان خـادم الـمله، کارشناس مسکن و معماری نیز در گفت وگو با «فرصت امروز» شرایط امروز اقتصادی کشور را موضوعی مهم در افزایش اثر گذاری وام ساخت توصیف کرد و گفت: کشور ما در طول سال های گذشته با معضل جدی رکود تورمی در تمام بخش ها مواجه بوده و هرچند اقدامات دولت در مبارزه با تورم مثبت بوده اما هنوز رکود بر جای خود باقی است و این امر در بازار مسکن نیز قابل رصد است.

به گفته وی، خروج از شرایط رکود اصلی ترین عامل در افزایش توان اثر گذاری وام ساخت خواهد بود زیرا در حال حاضر حاشیه سود بازار از سود تسهیلات پایین تر است و قطعا انبوه ساز با سنجش اینکه سود وام چند درصد بیش از چیزی است که از فروش واحد تمام شده به دست می آورد نسبت به استفاده از آن تردید می کند.

خادم المله ادامه داد: در صورتی که رکود کاهش یابد و حاشیه سودی معقول به بازار بازگردد، قطعا می توان از این وام بهره برد و در این بین امکان انتقال بخشی از تسهیلات به خریدار حمایت را دو طرفه می کند.

این کارشناس مسکن استفاده از فناوری های نوین در عرصه ساخت و ساز را نیز موضوعی دانست که به سود نهایی بستگی دارد. به اعتقاد وی اگر خانه سازان طوری حمایت شوند که استفاده از امکانات جدید را معقول کند قطعا این امر امکان اجرا خواهد یافت اما در غیر این صورت توقعی دشوار خواهد بود.

با وجود تمام امیدواری های به دست آمده هنوز بازار مسکن ایران برای خروج از رکود تردید دارد و این امر اثر خود را در تمام حوزه ها گذاشته است. هرچند کارشناسان وام جدید ساخت را مثبت ارزیابی می کنند اما کارایی آن منوط به خروج از دوران رکود است و این به معنای تمدید دوباره انتظار برای رسیدن روزهای خوب است.

ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bo40hgdp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه