کارکرد روابط عمومی در هر سازمانی در وهله نخست متاثر از ماموریتهای اصلی آن سازمان است و از این رو بقای شرکتهای سرمایهگذاری بهعنوان واسطهگر مالی سرمایههای مردم و سهامداران، بیشک وابسته به میزان اعتماد آنها و برنامههای آتی آن است که مخاطبان اصلی شرکتهای سرمایهگذاری که با نام سهامدار یا سپردهگذار مطرح میشود، تامین شود که این شرکتها با جذب سرمایه حداکثری مردم میتوانند منابع مالی موردنیاز برای شركتهای تولیدی و صنعتی را فراهم کرده و به اصطلاح در آنها سرمایهگذاری كنند.
در چنین سازمانهایی که ایجاد اعتماد و رضایتمندی سهامداران آنکه بهعنوان مخاطبان اصلی سازمان یاد میشود، اهمیت فراوان پیدا میکند، نقش روابط عمومیها برای ایجاد و برقراری ارتباط، اعتماد، انجام مسئولیت اجتماعی، ارزش آفرینی و فراهم کردن محیطی برای مشارکت تعیینکننده سهامداران، غیرقابل انکار است.
با توجه به اینکه مقوله ارتباطات و روابط عمومی در اوضاع و احوال کنونی کشور (دوران پساتحریم) از اهمیت ویژه برخوردار است، شرکتهای سرمایهگذار برای اینکه بتوانند نقش ارزنده دررسیدن به اهداف ایدهآل اقتصاد و توسعه پایدار کشور ایفا کنند، میباید به سمت بهرهگیری از کارشناسان و متخصصان ارتباطات در پستهای کلیدی روابط عمومی حرکت کنند تا بتوانند قابلیت نفوذ بر افکار عمومی و استفاده مناسب از رسانههای ارتباط جمعی و تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی کشور به ارائه راهحلهای ارتباطی جهت جذب حداکثری سرمایه از سوی سهامداران خود بهره بگیرند.
روابط عمومی در این بین با ارائه تاکتیکهای ارتباطی و رسانهای با انجام عملیاتهای تحقیقاتی و برنامهریزی شده میتواند نسبت به تسریع تحقق اهداف شرکتهای سرمایهگذاری در به ثمر رسیدن انتظارات سهامداران درخصوص بازده مورد انتظار و پرداخت سود در زمان مناسب، کسب بالاترین بازده ممکن و بهکارگیری تمام توان و استعداد به منظور بهبود ارزش داراییهای در اختیار این شرکتها، انتخاب بهینه قلمرو فعالیتهای اقتصادی از میان فرصتهای جذاب در کشور، خلق ارزش و ثروت در چارچوب بازدهی نقدی و ارزش افزوده حاصل از سرمایهگذاری (باتکیه بر ایجاد زنجیره ارزش)، فراهم آوردن زمینه سودآوری بلندمدت و پایدار برای سهامداران، بهکارگیری رویکردهای دانش بنیان مبتنی بر بینالمللی شدن و توانمندسازی و توسعه سرمایههای انسانی قدمهای موثری بردارد.
هدف روابط عمومی کسب تفاهم و پشتیبانی از طریق ایجاد احساس مشترک میان سهامداران با سازمان و بالعکس تعریف شده است و نتیجه آن ایجاد ارتباطی تعاملی و دوسویه، مشارکتی و هماهنگ است که بهطور بالقوه به ایجاد این تعامل کمک میکند. روابطعمومی نوین در سازمانها به تدریج به جایگاه واقعی خود بهعنوان محور اصلی تولید و انتقال پیامهای سازمان به جامعه ذینفعان دست یافته است. یکی از زمینههایی که از حدود یک دهه پیش تاکنون به تقویت این جایگاه یاری رسانده است رویکرد راهبردی به مقوله ارتباطات است که کارگزاران این حوزه را به افزایش توانمندی لازم جهت ارتقای اثربخشی و کارآمدی فرآیند انتقال پیامهای سازمان به مخاطبان نزدیکتر کرده است.
شرکتهای سرمایهگذاری بهعنوان موثرترین موتور محرکه اقتصاد کشور و تقویتکننده صنایع مولد با طیف وسیعی از ذینفعان از جمله دولتها مواجهند و در سوی مقابل با گستره قابل توجهی از خواستههای سهامداران خود سروکاردارند که میتواند با بهکارگیری برنامههای راهبردی روابطعمومی به همراه طرح نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت آن و با بهرهگیری منسجم و یکپارچه از ابزارهای ارتباطی و رسانه به انتقال موثر و هدفمند پیامهای سازمان به مخاطبان پرداخته و آنها را همراه خود کند.
ظهور فناوریهای نوین مشارکتی، رسانههای اجتماعی مشارکتی و در کنار آن ظهور جامعه خلاق، باعث رشد روابط عمومی نوین و در پس آن خلق روابط عمومی پژوهشگرا و تحلیلگرا برای تسریع و اثربخشی پیامها در ترمینال ارتباطات سازمان و مخاطبان آن شده است. هرچند در این شرکتها ماهیت این ارتباط، افزایش ثروت و سرمایه سهامداران در چارچوب قانون تجارت ایران نهفته است اما ایفای مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی در راستای منافع ملی و همسو با جهتگیری برنامه توسعه اقتصادی کشور میتواند در ارزشآفرینی برندینگ این سازمان در افزایش سهم بازار و متعاقبا افزایش سودآوری سرمایه سهامداران مثبت و مثمر ثمر باشد.
درحوزه مدیریت، روابط عمومی و بخش طرح و برنامه در شرکتهای سرمایهگذاری میتوانند یک رابطه تعاملی ایجاد کرده و به ترسیم جایگاه و نقش روابط عمومی در زمینه تصمیمگیری کلان سازمانی و انتقال صحیح این تصمیمات به مخاطبان داخل و بیرون سازمان و رصد اجرای دقیق این تصمیمات قدم بردارند.
* کارشناس روابط عمومی و مشاور رسانه ای