پرسش: کسبوکاري دارم و در حوزههاي مختلف به بازار خدماتي را ارائه ميدهم، هنگام ورود خدمت تازه به بازار شروع به تبليغات ميکنم ولي در اکثر مواقع موفق نيستم. درصورت امکان مرا راهنمايي کنيد که چه زماني و به چه طريقي خدمت را به بازار معرفي کنم؟
پاسخ کارشناس؛ دکتر ميثم شفيعي:
ساختار يک تبليغ معمولا سه رکن اساسي را در خود جاي ميدهد؛ يک: حوزه مديريت و اجرا که در آن مشخص ميشود که تبليغ چگونه اجرا و کمپينهاي مرتبط با آن چگونه بايد مديريت شود. دو: استراتژيک بودن تحليل يا راهبردهاي تبليغ؛ اين کار به اين منظور انجام ميگيرد که سنجيده شود تبليغ چقدر با راهبردها و اهداف سازمان هماهنگي و ارتباط دارد. سه: ابعاد فني تبليغ؛ که تبليغ از لحاظ ساخت مورد ارزيابي قرار ميگيرد. هر سه رکن در هر تبليغي قابل بررسي و تحليل است.
تبليغات هيچگاه اثر مستقيم روي فروش نميگذارد. تبليغ باعث برندسازي ميشود و برند را ارتقا ميدهد و پس از آن برند است که باعث فروش محصولات ميشود.
به خاطر اينکه برند در ذهن مشتريان تصوير پيدا کند و به يک ارزش ويژه ميان مشتريان برسد، بايد به اندازه کافي از تبليغات حمايت شود تا برند ساخته شود. تبليغ از لحاظ محتوايي بايد در خانههاي مردم باشد، تبليغ بايد در نهاد فکري مردم نفوذ کند.
تبليغات دقيقا نقش يک دنده کمکي را براي يک سازمان بازي ميکند که هرجا لازم باشد مدير يک سازمان از آن استفاده ميکند. در بحث توسعه خدمت جديد موضوع مهمي وجود دارد که به آن منحني عمر خدمت گفته ميشود. وقتي منحني عمر خدمت به مرحله بلوغ برند برسد ميتوان خدمت جديد ديگري را جايگزين قبلي کرد. در تبليغات بحثي وجود دارد به نام قلاب ذهن؛ تبليغ بايد بهگونهاي ساخته شود که ذهن مشتري به آن قلاب شود؛ مانند ماهيای که در قلاب گير ميکند، در اين حالت مشتري هر جا که ميرود بايد با تبليغات مواجه شود.
در توليد محصول بحثي وجود دارد، با عنوان توليد کششي، در حالحاضر برندهاي دنيا از اين شيوه تبعيت ميکنند، يعني برندهاي دنيا کالايي را توليد ميکنند که مصرفکننده به آن نياز دارد؛ به اين معنا که زمان شروع توليد در کارخانه فشاري نيست که کالايي را توليد کند و مردم مجبور به خريد آن باشند. در دنياي امروز توليدکنندگان چيزي را توليد ميکنند که مردم تقاضاي آن را دارند.
همين کانسپت را در بازاريابي نيز داريم يعني بازاريابي کششي. توليدکننده بايد بهگونهاي براي محصولاتش بازاريابي کند که بر مبناي نياز مردم باشد. در اين ميان تبليغات نيز بايد کششي باشد. در تبليغات بايد نکتهاي گفته شود که مردم به آن نيازمند هستند. اگر اين نکات را هنگام طراحي و ارائه خدمات جديد مورد توجه قرار دهيد، احتمال موفقيت شما بيشتر ميشود.