چهارشنبه, ۱۴ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Wed, 4 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

فردا لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ به مجلس ارائه می شود و براساس آن سقف منابع عمومی دولت در سال آینده تا بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال 96 یکشنبه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود، گفت: بودجه عمومی کشور در سال آینده حدود 320 هزار میلیارد تومان است که از این رقم قصد داریم ‏‏60 هزار میلیارد تومان را به بودجه عمرانی اختصاص دهیم که این میزان در بودجه عمرانی برای نخستین بار در ‏کشور، رقم می خورد. ‏

حسن روحانی افزود: بخشی از بودجه عمرانی در تدوین بودجه سال 96 به گونه ای است که در آن دولت، بخش ‏خصوصی، بانک و صندوق توسعه در مشارکتی چهار جانبه برای اجرای طرح های ملی سودآور با هم مشارکت ‏خواهند داشت که این می تواند تحول بزرگی را در توسعه کشور ایجاد کند. ‏

لایحه بودجه ۱۳۹۶ آخرین دفترچه دخل و خرج پیشنهادی دولت یازدهم خواهد بود. هر چند هنوز اعداد و ارقام این لایحه کاملا مشخص نیست، اما اظهارات اخیر روحانی نشان از منابع عمومی ٣٢٠هزار میلیاردی دارد.

این رقم نشان می دهد دولت سقف بودجه خود را نسبت به آنچه در لایحه بودجه سال جاری پیشنهاد کرده و عدد ۲۶۷ هزار میلیارد تومان را برای منابع عمومی ثبت کرده بود تا حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. با این حال منابع عمومی دولت بعد از بررسی در مجلس برای سال جاری تا ۲۹۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، رقمی که اکنون با رشد حدود ۲۵هزار میلیاردی در لایحه بودجه سال بعد همراه شده است.

با اینکه منابع عمومی بخشی از بودجه عمومی کل کشور است، اما در واقعیت اصل آنچه که دولت براساس آن دخل وخرج خود را تنظیم می کند را تشکیل می دهد. این در حالی است که بودجه عمومی مجموعه ای از منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی خواهد بود و منابع عمومی شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی های سرمایه ای (نفت) و واگذاری دارایی های مالی است که البته تاکنون هیچ رقمی درباره این منابع درآمدی از سوی دولت اعلام نشده است، اما از اظهارات مدیران دولتی این گونه بر می آید که سقف درآمدهای مالیاتی و همچنین منابع ناشی از فروش نفت افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که درآمد ناشی از فروش نفت با توجه به اهمیت قیمتی که برای هر بشکه تعیین می شود از جمله مواردی بود که تا روزهای پایانی بستن بودجه نهایی نشد و دولت در انتظار برگزاری نشست اوپک ماند تا با احتمال کاهش سهمیه های تولید کشورهای عضو، آینده روشنی برای افزایش قیمت نفت وجود داشته باشد.

از این رو با توجه به اینکه این اتفاق رخ داد به نظر می رسد قیمت نفت بالاتر از قیمت ۴۰ دلاری سال جاری و حتی تا ٤٥دلار تعیین شده باشد که خود در مجموع می تواند در کنار افزایش درآمد مالیاتی، موجبات افزایش منابع عمومی دولت در سال بعد شود.

اما رئیس جمهوری به منابعی که برای بودجه عمرانی در لایحه ۱۳۹۶ اختصاص داده شده نیز اشاره ای داشته است. وی اعلام کرده که بودجه عمرانی در لایحه تا ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. این رقم اعلامی روحانی نشان دهنده رشد حدود ۳۰۰۰ میلیاردی بودجه  عمومی در سال بعد خواهد بود و از سویی دیگر بر این تاکید دارد که رکورد پیشنهاد منابع عمرانی در بودجه شکسته شده است.

در این سال ها عمدتا منابع اختصاص داده شده برای پروژه های عمرانی رقمی کمتر بوده و البته عملکرد آن نیز بسیار پایین تر از حد تعیین شده در بودجه بود. این در حالی است که برای سال جاری ۵۷هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی اختصاص داده شد و عملکرد نیمه اول سال بودجه از این حکایت دارد که حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان در پایان شش ماهه سال جاری به پروژه های عمرانی اختصاص داده شده است. این در حالی است که عمده درآمد دولت صرف هزینه های جاری و پرداخت حقوق ودستمزد کارکنان می شود که برای سال آینده افزایش ۱۰ درصدی آن پیش بینی شده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/U5hZVwnR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه