زمان چندانی از عمر وبسایتها یا اطلاعات الکترونیک فارسی به طور انبوه نمیگذرد. با فراگیر شدن اینترنت در کشور ما افزایش روز افزون محتوای الکترونیکی بیگانه بسیاری از کارشناسان را نگران کرد اما مسئولان ارتباطی کشور تا به امروز تلاش چندانی برای حمایت از این بخش انجام ندادهاند. دیروز از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبری با عنوان «حمایت جدی از تولید محتوای الکترونیکی داخلی» روی سایت این مرجع ارتباطی کشور رفت که از عزم جدی دولت در حمایت از فعالان این حوزه خبر میداد.
در این خبر مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه حمایت از تولید محتوا یکی از اولویتهای مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در آینده نزدیک 80درصد بازار فناوری اطلاعات در اختیار تولیدکنندگان محتوا (content providers) و 20درصد بازار در اختیار اپراتورها (network providers) است، گفت: «سعی ما باید این باشد که با استفاده از توان بخش خصوصی در تولید محتوا و سرمایهگذاریهای انجام شده در بخش زیرساختهای ICT کشور، بازاری پویا و رو به رشد جهت تولید و عرضه محتوای دیجیتال به نفع خلق ثروت در کشور ایجاد شود و از این رو باید تلاش کرد شرکتهای توانمند داخلی وارد بازار شوند.»
وی با ابراز خرسندی از تلاش مشترک اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی و شرکتهای تولیدکننده محتوای دیجیتال در کشور، در راستای تولید و عرضه مناسب محصولات فرهنگی افزود: «این همکاری علاوه بر توسعه صنعت تولید فیلم و انیمیشن و بازیهای رایانهای به تولید محتوای فاخر ایرانی در تمامی زمینهها و برای تمامی گروههای سنی منجر شده و به افزایش بهرهوری از زیرساختهای ایجاد شده در بخش ICT و خلق ثروت میانجامد.» اما محتوای الکترونیکی چیست و چه نقشی در فرهنگ و رسوم ما یا ایجاد ثروت در کشور دارد؟
پیروز فلاحی، کارشناس ارشد ارتباطات درپاسخ به این سوال به «فرصت امروز» گفت: به هر اطلاعاتی که قابل پردازش برای رایانهها و سایر دستگاههای دیجیتالی باشد از آن بهعنوان محتوای الکترونیکی یاد میشود اما تولید محتوای الکترونیکی بیشتر به محتویات اینترنتی یا آموزشی گفته میشود. وی درباره وضعیت تولید محتوا لکترونیکی در ایران گفت: تولید محتوا در کشور ما بیشتر بهصورت خود جوش شکل گرفته است و به همین دلیل است که نه نظارتی روی آن وجود داشته و نه حمایتی از فعالان این بخش تا به امروز صورت گرفته است. فلاحی افزود: البته طی چند سال گذشته حمایتها از این بخش بیشتر شده اما هنوز کافی نیست.
این کارشناس در پاسخ به این سوال که چه گزینههایی میتواند به افزایش تولید محتوای فارسی کمک کند؟ گفت: جایگاه موتورهای جست و جو در این بین بسیار پر اهمیت است چون براساس تحقیقاتی که صورت گرفته نزدیک 80درصد کاربران فضای مجازی از طریق یکی از این موتورها وارد محیط مجازی میشوند و هرچند موتورهای جستوجوگر قدرتمندتری توسط کشورهای مختلف تولید شده باشد امکان اینکه آنها را به سمت محتوای تولید شده مورد نظر هدایت کند بیشتر خواهد بود.
وی اظهار کرد: در دو سال گذشته چند موتور جستوجو در کشور راهاندازی شده و آمارها نشان میدهد که استفاده از این موتورها خوب بوده و همچنان در حال افزایش است. هاشم موسیپور، کارشناس و مدرس دانشگاه نیز در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تولید محتوای فارسی وجود دارد یا خیر، به «فرصت امروز» گفت: آمار رسمی در روند تولید محتوا در دسترس نیست اما حدود پنج سال پیشمرکز تحقیقات مخابرات، حجم محتوای وب فارسی را حدود یک هزارم در بین وب جهانی اعلام کرد. وی افزود: البته این عدد مطمئنا تا به امروز افزایش زیادی داشته است اما باید بگوییم که ما همچنان از استانداردهای جهانی در تولید محتوای الکترونیکی عقب هستیم.
این مدرس دانشگاه درباره چگونگی افزایش تولید محتوا گفت: موضوع تولید محتوا باید در دستور کار جدی دو نهاد، یکی شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات قرار گیرد و شرایطی را ایجاد کنند که کاربران و فعالان این بخش تشویق به تولید محتوای فارسی شوند.
موسیپور در پاسخ به این سوال که نهادهای ارتباطی کشور چگونه باید کاربران را به تولید محتوا تشویق کند، گفت: به نظر من اگر شرایط طوری فراهم شود که کسب درآمد از تولید محتوا صورت گیرد بدون شک فعالان زیادی به تولید محتوای داخلی هجوم خواهند آورد و کمکم شاهد رشد تولید محتوا در کشور خواهیم بود.