پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

«عرفات العاشقین» جهانی شد

8 سال پیش ( 1395/3/9 )
 

«عرفات العـــاشقیــــن» پنجمین اثر دیداری - شنیداری ایران در کمیته منطقه‌ای (آسیا و اقیانوسیه) جزو حافظه جهانی شد. به گزارش ایسنا، کتاب «عرفات‌العاشقین» یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تذکره‌های فارسی در سال 1024- 1022قمری است که به قلم «تقی‌الدین محمد اوحدی حسینی دقاقی بلیانی» شاعر، ادیب و نویسنده دوره صفوی پس از عزیمت به هند و در دربار جهانگیرشاه بین سال‌های 1037- 1014قمری نوشته است و اکنون در موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی - درباره‌ ثبت جهانی این کتاب به ایسنا توضیح داد: کمیته حافظه‌ای یونسکو در دو سطح «حافظه جهانی» و «منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه» آثار دیداری و شنیداری را در فهرست یونسکو به ثبت می‌رساند، که تاکنون 9 اثر در فهرست کمیته حافظه جهانی به ثبت رسیده و تا سال گذشته نیز چهار اثر در فهرست کمیته حافظه آسیا و اقیانوسیه به ثبت رسانده بود که امسال با ثبت «عرفات العاشقین» تعداد آثار ثبت‌شده در این کمیته به پنج اثر رسید.

او با تاکید بر اینکه آثار دارای اهمیت در سطح منطقه آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی، در این فهرست به ثبت می‌رسند، گفت: این کمیته هر دو سال یک‌بار سهمیه‌ای از کشورهای عضو را پس از بررسی پرونده‌های ارائه‌شده به ثبت می‌رساند. در سال‌های گذشته پرونده‌های «المسالک‌الممالک»، «وندیداد»، «فیلم جان‌ مرجان» و «مجموعه اسناد تصویری کربلا» از ایران به ثبت رسیده‌اند.

دبیر کمیته حافظه آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی در ایران، اثر «عرفات‌ العاشقین» را یکی از 14اثر ثبت‌شده در اجلاس امسال کمیته دانست و افزود: این اجلاس امسال در Hue در ویتنام از 18 تا 20مه (29 تا 31اردیبهشت) برگزار شد و پرونده این اثر در کمتر از 10روز برای ثبت منطقه‌ای پیشنهاد و تهیه شد.

به گفته‌ او، پرونده «عرفات‌ العاشقین» توسط اعضای کمیته، به‌ویژه اکبر ایرانی تدوین و با تلاش سوسن اصیلی بازبینی و توسط شروین گودرزی ترجمه شد.

نظری ادامه داد: کتاب تصحیح‌شده اثر به‌عنوان یک کار محققانه توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب در طول چند سال گذشته تهیه شد که جایزه جهانی کتاب سال ایران را از آن خود کرد. کتاب «عرفات العاشقین» شرح حال و نمونه شعر نزدیک به 3‌هزار و 500 شاعر را از آغاز شعر فارسی تا روزگار خود در 28 «عرصه» و هر عرصه را در سه «غرفه» شامل غرفه متقدمین، غرفه متوسطین، و غرفه متاخرین گردهم آورده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/i1H2Mdmg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه