دوشنبه, ۱۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Mon, 2 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز
اقتصاد ایران سال 94 را چگونه گذراند؟

عبور از غبار رکود

8 سال پیش ( 1394/12/16 )
 

سال 1394 سال خوبی برای رشد اقتصادی کشور نبود. صنایع در رکود فرورفته و بانک‌ها وضعیت مناسبی نداشتند؛ روندی که به نظر می‌رسد تداوم نخواهد داشت و به زعم بسیاری از کارشناسان، سال آینده، سال رونق اقتصادی کشور خواهد بود. به گزارش ایسنا، به احتمال زیاد مهم‌ترین ویژگی اقتصاد ایران در سال 1395 را می‌توان گرفتاری اقتصاد کشور در دام رکود اقتصادی دانست. در حالی که سال گذشته اقتصاد کشور بعد از تجربه رشد اقتصادی منفی در چند فصل متوالی توانسته بود رشد 3‌تا4 درصدی را تجربه کند، قیمت نفت به زیر بشکه‌ای 28 دلار سقوط کرد که اقتصاد وابسته به نفت ایران با کسری شدید بودجه مواجه شده و دولت در پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌هایش ناتوان‌تر شود.

بنا بر آخرین آماری که علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرده است، دولت یازدهم با حدود ٣٨٠ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و پیمانکاران مواجه است که ماحصل سیاست‌گذاری‌های دولت گذشته است. بسیاری مهم‌ترین دلیل ماندن کشور در رکود اقتصادی را ناتوانی دولت در پرداخت بدهی‌هایش می‌دانند. به این ترتیب که با توجه به اینکه بخش بزرگی از بدهی‌های دولت مربوط به پیمانکاران است، ناتوانی دولت در پرداخت بدهکاری خود به پیمانکاران منجر به خوابیدن پروژه‌های عمرانی در کشور شده است.

از سویی پیمانکارانی که برای انجام این پروژه‌ها وام گرفته‌اند، اکنون به سیستم بانکی بدهکارند و توان پرداخت بدهی‌های خود را نیز ندارند. از سوی دیگر، علاوه بر پیمانکاران، به گفته برخی منابع دولت حدود 150 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، بدهکار است و این بدهکاری به همراه بدهکاری پیمانکاران به دولت منجر به آن شده که برخی بانک‌ها با مشکلات پیچیده‌ای رو به رو شوند. رکود حاصل از بدهکاری‌های دولت در حالی بر اقتصاد کشور حاکم است که طرف تقاضا که یکی از مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر رشد اقتصادی است، نیز در ایران دچار مشکل است.

همچنان‌که می‌دانیم، سفره خانوار در 10سال دولت‌های گذشته منقبض شده و بنا بر داده‌های بانک مرکزی بعضا برخی کالاهای اساسی طی این هشت تجربه افزایش قیمت 600 درصدی را پشت سر گذاشته‌اند و اقتصاد کشور در پایان سال‌های دولت دهم تورم بالای ٤٠درصدی را پشت سر گذاشت. این وضعیت منجر به آن شده که طرف تقاضا توان خرید خود را از دست بدهد و به دلیل همین کاهش تقاضا اکنون بسیاری از صنایع از جمله کارخانه‌های لبنی فقط با 60 تا ٧٠ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند.

امیدواری نسبت به نرخ رشد در آینده

برخی آمارهای رسمی رشد اقتصادی سال جاری را  حدود یک درصد تخمین زده‌اند. با این همه برخی کارشناسان این نرخ را چندان قابل اتکا نمی‌دانند و معتقدند با توجه به وضعیت بازار منفی بودن نرخ رشد امسال چندان دور از ذهن نیست. با این همه با وجود اینکه سال 1394 سال خوبی برای رشد اقتصادی نبود ولی بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سال آینده سال بهتری برای رشد اقتصادی خواهد بود.

بهتر شدن رشد اقتصادی سال آینده به چند دلیل ممکن است محقق شود، ابتدا اینکه در شرایط پسا تحریم بخشی از پول بلوکه شده ایران به کشور باز خواهدگشت، البته این میزان بالا نیست و سهم دولت از پول‌های بلوکه شده نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان برآورد شده است ولی همین میزان نیز در شرایط کسری بودجه دولت مفید واقع خواهد شد.

کارشناسان، دیگر دلایل رشد اقتصادی ایران در سال آینده را از سر‌گیری روابط اقتصادی بین‌المللی با ایران شمرده‌اند که به موجب آن صادرات محصولات غیر‌نفتی کشور افزایش خواهد یافت. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده صادرات نفت ایران به خارج از کشور نیز افزایش یافته و کشور قادر باشد روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتری از پیش صادر کند. این میزان که در بودجه کشور نیز پیش‌بینی شده، در صورت تحقق، منجر به آن خواهد شد که درآمدهای نفتی افزایش یافته و دست دولت برای تامین هزینه‌هایش بیشتر باز شود.

البته گفتنی است سیاست‌های ایجاد بازار بدهی توسط دولت با انتشار اوراق قرضه، این امیدواری را ایجاد می‌کند که دولت بتواند بخشی از بدهی‌های خود را با طلبکاران تسویه کرده و فقط به مردم بدهکار شود. انتشار اوراق بدهی کمک خواهد کرد که دولت بتواند بخشی از بدهی‌های خود به پیمانکاران را تهاتر کند. در نهایت چنین اقداماتی منجر خواهد شد که وضعیت پیمانکاران تا حدی سامان ‌یابد و پروژه‌های عمرانی کشور پیش رود.

از سوی دیگر، با سامان یافتن وضعیت پیمانکاران آنان نیز قادر خواهند بود قسط وام خود را به بانک‌ها پرداخت کنند و از سوی دیگر، لغو تحریم‌های بانکی نیز کمک خواهد کرد که بانک‌ها در وضعیت بهتری قرار بگیرند. گفتنی است صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، برای سال آینده رشد اقتصادی قابل توجهی برای کشور پیش‌بینی کرده‌ است.

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی 6درصدی و بانک جهانی نیز پیش‌بینی رشد 5.8درصدی را برای اقتصاد ایران در نظر گرفته است. گرچه این میزان رشد به گمان برخی از کارشناسان کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد ولی عموم نظر کارشناسان بر این است ‌که سال آینده سال رشد اقتصادی خواهد بود؛ رشدی که کارشناسان آن را بالای 4 درصد تخمین زده‌اند.

برچسب ها : اقتصاد کلان
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6gDCf5W0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه