مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی گفت: طبق ماده 37 قانون تامین اجتماعی، هنگام نقل و انتقال عین یا منافع کارگاه و موسسات مشمول این قانون، انتقالگیرنده مکلف است گواهی سازمان مبنی بر نداشتن بدهی معوق بابت حق بیمه و ارائه مفاصا حساب را از انتقالدهنده مطالبه کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مهرداد قریب افزود: در زمان انتقال عین یا منافع کارگاه اعم از اینکه بهصورت قطعی، شرطی، رهنی، صلح حقوق یا اجاره باشد، دفاتر اسناد رسمی مکلفاند در موقع تنظیم سند از سازمان تامین اجتماعی در مورد بدهی بیمهای واگذارکننده استعلام کنند.
وی گفت: سازمان تامین اجتماعی ظرف پانزده روز از تاریخ ورود برگ استعلام به سازمان فرصت دارد پاسخ استعلام در خصوص بلامانعبودن انتقال کارگاه یا اینکه کارگاه بدهی دارد را به دفتر خانه اسناد رسمی اعلام کند.
وی با تاکید بر اینکه دفاتر اسناد رسمی نمیتوانند بدون اخذ مفاصا حساب سازمان تامین اجتماعی نسبت به تنظیم سند اقدام کنند، اظهار داشت: درصورتیکه کارگاه دارای بدهی باشد، انتقالگیرنده میتواند در اجرای قانون تسهیل صدور اسناد اقدام به نقلوانتقال محل کند و در این صورت انتقال گیرنده و انتقالدهنده در خصوص پرداخت بدهی حق بیمه دارای مسئولیت تضامنی هستند.
قریب ادامه داد: همچنین وزارتخانهها و موسسات وشرکتهای دولتی، شهرداریها و اتاقهای اصناف در زمان تقاضای صدور یا تجدید پروانه کسب مکلف اند مفاصا حساب سازمان را از متقاضی مطالبه کنند. مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در صورت دریافت نکردن مفاصا حساب و انجام معامله بدون پرداخت مطالبات سازمان، انتقال گیرنده یا مالک کارگاه موظف به پرداخت بدهی خواهد بود و سازمان تامین اجتماعی نسبت به دریافت حق بیمه اقدام میکند.