سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نهتنها طرح فروش یکصد هزار خودرو با تسهیلات بانکی، بلکه کل صنعت خودروسازی ایران برخلاف قانون برنامه توسعه پنجم، پیوست سلامت ندارد و ملاحظات سلامت مردم در این طرحها رعایت نمیشود. هاشمی در گفتوگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فروش یکصد هزار خودرو با تسهیلات بانکی با سلامت مردم سازگار است، توضیح داد: طبق قانون هر طرح و برنامه کلان ملی باید قبل از اجرا پیوست سلامت آن در وزارت بهداشت تایید شود اما در مورد فروش این خودروها پیوست سلامت نداشتیم. وی گفت: اگر برای طرحهای اینچنینی، پیوست سلامت ارائه شود و مورد تایید قرار بگیرد، وزارت بهداشت بعدا نمیتواند مدعی آن شود، بنابراین منطقی است که همه طرحهای ملی و از جمله این طرح پیوست سلامت داشته باشد.
براساس بند (ب) ماده 32 قانون برنامه توسعه پنجم، استانداردهای ملی پیوست سلامت برای طرحهای بزرگ توسعهای با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید معاونت (سازمان مدیریت و برنامهریزی)، تدوین و پس از تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی توسط معاونت (سازمان مدیریت و برنامهریزی) برای اجرا ابلاغ میشود. مصادیق طرحهای بزرگ توسعهای به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید معاونت مشخص میشود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا طرح فروش تسهیلاتی یکصد هزار خودرو پیوست سلامت داشته است، گفت: بهطور قطع نداشته و این طرح هم مانند بسیاری دیگر از طرحهای ملی، بدون پیوست سلامت اجرا شده است. هاشمی افزود: اگر امروز با مشکلات جدی زیستمحیطی مانند طرح پارس جنوبی مواجه هستیم به خاطر این است که پیوست سلامت برای طرحهای ملی نداریم و طرح فروش یکصد هزار خودرو با تسهیلات بانکی نیز از این قاعده مستثنا نیست.
وی گفت: در مورد چنین مسائلی فقط میتوانم همین یک جمله را بگویم که امیدوارم مطابق آنچه در سیاستهای ابلاغی کلان نظام سلامت آمده، طرحهای ملی، پیوست سلامت داشته باشد. وزیر بهداشت گفت: اگر طرحهای ملی پیوست سلامت داشته باشد، با اجرای آنها سلامت مردم آسیب نمیبیند، البته اگر جایی ناگزیر از اجرای طرحهای اینچنینی هستیم باید از طرق منطقی و وضع عوارض، آسیبهای آن را جبران کنیم.
هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود این خودروها به سلامت مردم آسیب میزند، توضیح داد: نمیدانم ورود این خودروها چقدر به سلامت مردم آسیب میزند اما باید موضوع را همهجانبه و جامع ببینیم، چون عکس آن هم هست، و از آن طرف بیکار ماندن یکسری از کارگران خودروسازی یا اخراج آنها هم میتواند به سلامت مردم آسیب بزند. وزیر بهداشت تاکید کرد: باید چنین موضوعهایی را همهجانبه دید، نمیشود از نگاه بهداشت و درمان بگویم کار بدی است اما یک نفر دیگر از نگاه اشتغالزایی یا استفاده از سرمایههای کشور آن را بررسی و تحلیل کند و بگوید اگر این طرح اجرا نمیشد، یک فاجعه ملی اتفاق میافتاد.
هاشمی افزود: در مورد این طرح (فروش تسهیلاتی خودرو) نیز با توجه به اینکه بنده عضوی از دولت هستم از آن دفاع میکنم اما از آن طرف چون پیوست سلامت ندارد، نمیتوانم آن را تایید کنم و ایکاش مجریان این طرح، قبل از اجرا به پیوست سلامت آن هم فکر میکردند. وزیر بهداشت تاکید کرد: تا جاییکه میدانم، بهطور کلی صنعت خودروسازی کشور پیوست سلامت ندارد، البته در مورد کارهایی مثل ترمز «ایبیاس» - ABS - (ترمز ضد قفل خودرو) یا کیسه هوا کارهایی شده و البته هنوز نمیدانم موضوع پیوست سلامت آنها حل شده یا نه، اما در کل پیوست سلامت جامع و کاملی برای صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد. وی در پاسخ به این پرسش ایرنا مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت برای الزام خودروسازی برای ارائه پیوست سلامت مکاتبه داشته، گفت: نه، در دوره ما مکاتبه نشده، البته شاید در گذشته مکاتباتی شده باشد.
در بخشی از بسته سیاستهای دولت برای تسریع رونق اقتصادی یا همان بسته خروج از رکود که چندی پیش رونمایی شد، مقرر شد خودروهای داخلی با تسهیلات 25میلیون تومانی و با بهره 16درصد در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین در زمان رونمایی از بسته خروج از رکود اعلام شد که این بسته برای نیمه دوم امسال در نظر گرفته شده اما با اجرای طرح از 20 آبانماه، به فاصله کمتر از شش روز، سقف منابع در نظر گرفته شده برای تامین 110 هزار دستگاه تکمیل شد.