سه شنبه, ۱۳ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Tue, 3 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز
سخنگوی دولت از دستاوردهای برجام خبر داد

صدور مجوز 3/5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی پس از برجام

8 سال پیش ( 1395/2/14 )
 

از زمان اجرای برجام تاکنون 3 میلیارد و 418 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف کشور صادر شده است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در جلسه دیروز خود با اعلام این رقم گفت: این سرمایه‌گذاری در 41 پروژه در بخش‌های مختلف در استان‌های خراسان رضوی، تهران، آذربایجان غربی، ‌کردستان، زنجان، قم، بوشهر، خوزستان، ‌همدان، ‌یزد، ‌سیستان و بلوچستان، البرز، گیلان، قزوین و مرکزی اجرا خواهد شد.

737246247357835782357246232473478347823472474273583

سخنگوی دولت با اعلام خبر استفاده از خط اعتباری 73 میلیارد دلاری توضیح داد: با 12 بانک و موسسه مالی جهانی برای استفاده از خط اعتباری 73 میلیارد دلاری مذاکرات‌مان را به پایان رسانده‌ایم و این توافق پس از اجرای برجام رخ داده است.

او به تراکم سفر هیات‌های خارجی برای «مذاکره»، «امضای تفاهم‌نامه» و «عقد قرارداد» اشاره کرد و افزود: تردد هیات‌های خارجی به حدی است که حتی گاهی هتل‌های تهران اتاق خالی برای اسکان اعضای این هیات‌ها ندارند و برای تامین پنج اتاق خالی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تماس گرفته می‌شود. خب همه اینها نشان می‌دهد که اشتیاق برای حضور در ایران از سوی هیات‌های خارجی بسیار زیاد است.

نوبخت با اشاره به اینکه در زمان اجرای تحریم‌ها مقامات بلندپایه کشورها از سفر به ایران امتناع می‌کردند، گفت: سفر مقامات بلندپایه خارجی یک نوع لغو تحریم سیاسی بود، باید به خاطر داشته باشیم که تا پیش از اجرای برجام تمامی کشورها هر نوع ارتباط سیاسی بالاتر از رده مدیر کل را تحریم کرده بودند اما الان شاهد سفرهای پیاپی مقامات بلند پایه خارجی هستیم. طی سه ماه اخیر 16 هیأت خارجی برای عقد قرارداد به ایران سفر کرده‌اند. هشت ‌رئیس‌جمهوری، پنج نخست‌وزیر، سه رئیس مجلس سنا و 14 وزیر خارجه به همراه این هیات‌ها به ایران آمد‌ه‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به نقش بانک‌ها در رشد تولید گفت: الان بانک‌های ما با دو مشکل اساسی «عدم کفایت سرمایه» و «مطالبات وصول نشده» روبه‌رو هستند، این دو باعث شده که بانک‌ها نتوانند تسهیلات لازم را در چارچوب اقتصاد مقاومتی پرداخت کنند.

نوبخت با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در واقع رشد فزاینده تولید است، توضیح داد: اگر همه اقتصاد مقاومتی را در یک جمله خلاصه بکنیم می‌شود «رشد فزاینده تولید» ‌ که برای این کار نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. بخشی از این سرمایه‌گذاری به‌صورت تسهیلات بانکی بایدتامین بشود اما این تسهیلات به دلیل دو مشکل عمده نظام بانکی که قبلا ذکر شده از سوی بانک‌ها امکان وقوع نیافته است، اما دولت برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی کرده است.

به گفته نوبخت، راه حل دولت ترکیبی از انتشار اوراق مشارکت و افزایش سرمایه است و توضیح کامل این راه حل عبارت است از اینکه ‌دولت برای حل این مشکل برنامه‌ریزی کرده و ابتدا سرمایه بانک‌ها را افزایش بدهد که این کار از چندمسیر انجام می‌شود. ابتدا همه بازیافتی که از تسهیلات اعطایی از حساب ذخیره ارزی پرداخت شده در حال وصول است که این را برای افزایش سرمایه مستقیما به بانک‌ها دادیم. در سال جاری از روش‌های مختلف در جهت افزایش سرمایه بانک‌ها در تلاش هستیم که گزارشش را من در آینده با جزئیات اعلام خواهم کرد.

برای وصول مطالبات مقرر شد دولت طی دو سال 95 و 96 از طریق انتشار اوراق مالی بدهی خودش را به بانک‌ها پرداخت کند و طی سه سال بعدی تا پایان برنامه ششم اوراق را مجددا ابتیاع بکند. در تبصره 20 لایحه بودجه 95 گنجانده شده بود که متاسفانه مجلس محترم‌ این تبصره را حذف کرد که البته ما همچنان دنبال می‌کنیم تا از طریق این مجلس یا مجلس بعدی این اقدام را انجام داده و مطالبات نظام بانکی ازدولت را به صفر برسانیم تا بانک‌ها بتوانند نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fkEyjaiQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه