چهارشنبه, ۱۰ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 31 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هفته گذشته بازار سهام شرایط مثبت و منفی عادی‌ای را پشت سر گذاشت و اتفاق غافلگیرانه‌ای برای آن رخ نداد. با این حال آنچه در بازار سهام بیش از پیش به چشم می‌خورد گسترش استراتژی‌های مبتنی بر تحلیل تکنیکال در بازار سهام است که سهامداران را به سودهای کوتاه‌مدت سوق داده است. فصل مجامع که پیش از این به فصل تحلیلگران بنیادی معروف بود، امسال نشان داد با توجه به گزارش‌های نه‌چندان مطلوب شرکت‌ها و عدم شفافیت مالی، نمی‌تواند تحلیلگران فاندامنتال را با اقبال مواجه کند.

سود چشمگیر تحلیلگران تکنیکال از سهم‌های زیانده

اما در رابطه با هفته پیش‌رو این نکته را نباید فراموش کرد که در ابتدای هفته نمایندگان جدید انتخاب شده برای تشکیل دهمین مجلس، نخستین روز کاری خود را آغاز خواهند کرد. این در حالی است که به عقیده اغلب تحلیلگران همسویی که بین دولت و مجلس جدید ایجاد شده، می‌تواند باعث ایجاد جو روانی مثبت در بازار سهام شود. آنچه مشخص است اینکه فرآیند اصلاح و استراحت بازار به‌سر آمده و با تشکیل مجلس جدید در هفته پیش‌رو، شاهد رویکرد مثبت فعالان بازار و تصمیم‌گیران اقتصادی در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

افزایش 440 واحدی شاخص کل در هفته اول خرداد

بورس اوراق بهادار تهران در هفته اول خرداد ماه روند صعودی به خود گرفت، به طوری که شاخص کل در این هفته 440 واحد رشد داشت. در هفته گذشته برای بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل از رقم 76‌هزارو 413‌واحد به 76 هزار و 853 واحد رسید که با این حساب با 440 واحد رشد، 0. 58‌درصد بازده داشت.

در چهار روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 8448 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 25.5درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات نرمال با 25.5درصد کاهش به رقم 8448 میلیارد ریال و حجم معاملات با 27 درصد کاهش به 3653 میلیون سهم رسید.

با این حساب در هفته اول معاملات خرداد ماه بیش از 589 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش 591 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 14.4درصد و 12.7درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. گفتنی است شاخص بازار اول با 511 واحد افزایش به رقم 53 هزار و 975 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 236 واحد کاهش عدد 166 هزار و 887 واحد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بازار اول با 1.96درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 0.14 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.

افت ۱ واحدی آیفکس

حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران در هفته نخست خردادماه با توجه به تعطیلی یک روز معاملاتی با کاهش همراه بود و در مجموع، یک میلیارد و 335 میلیون ورقه بهادار در 130 هزار نوبت به ارزش 4 هزار و 554 میلیارد ریال خریدوفروش شد. آیفکس در روز پایانی هفته با افت یک واحدی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته، عدد 817 را نشان داد و ارزش کل بازار فرابورس معادل 960 هزار و 547 میلیارد ریال شد. در این میان، بیشترین سهم از ارزش بازار فرابورس به میزان 47 درصد در اختیار بازار دوم بود. عملکرد بازارهای فرابورس در چهار روز معاملاتی هفته دهم سال جاری حکایت از افت معاملات بازار اول و دوم دارد به نحوی که در بازار اول 125 میلیون ورقه بهادار به ارزش 250 میلیارد ریال و در بازار دوم هم 484 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 271 میلیارد ریال مبادله شد. این در حالی است که در بازار پایه 690 میلیون ورقه بهادار به ارزش 834 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که به لحاظ حجم 34 درصد و به لحاظ ارزش 24 درصد در قیاس با هفته قبل افزایش یافته است.

اما معاملات بازار ابزارهای نوین مالی حدود 60 درصد کاهش نشان داد و 36 میلیون اوراق در این بازار به ارزش 2 هزار و 199 میلیارد ریال معامله شد.

از این میزان 34 میلیون ورقه مربوط به ETFها بود. همچنین سه‌شنبه این هفته، علاوه بر عرضه بلوکی 10 درصد سهام بیمه رازی به ارزش 220 میلیارد ریال، شاهد عرضه اولیه 30 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند در بازار اول با کشف قیمت 2200 ریالی بودیم. بنابراین بیشترین حجم معاملات روزانه این هفته در همین روز به ثبت رسید.

گروه فلزات اساسی در هفته‌ای که گذشت با 24 درصد سهم در صدر جدول صنایع پیشرو در معاملات فرابورس ایستاد و بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی به ترتیب با سهم 10 و 8 درصدی در رده دوم و سوم جای گرفتند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5xt3ufps
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه