فعالان صنعتچرم با اعلام فرسودگی 70درصدی ماشینآلات فعال در این صنعت معتقدند، اولویت همکاری با شرکتهای خارجی باید بر سرمایهگذاری متمرکز شود. انجمن چرمسازان ایتالیا به تازگی برای ایجاد مراکز آموزشی در ایران با انجمن صنایع چرم تفاهمنامهای امضاکرده که این تفاهمنامه نارضایتی گروهی از صنعتگران را به همراه داشته است. براساس تفاهمنامه امضا شده میان انجمن صنایع چرم ایران و انجمن چرمسازان ایتالیا، قرار است این کشور مراکز آموزشی برای افزایش سطح حرفهای صنعت چرم در ایران ایجاد کند. این تنها رهاورد سفر هیات تجاری ایتالیا برای صنعت چرم ایران بود که نارضایتی صنعتگران را در پی داشته است.
محمد لاهوتی، مدیرعامل شرکت چرم لاهوتی و نایبرئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم، در گفت و گو با «فرصتامروز»، با انتقاد از امضای این تفاهمنامه میگوید: مشکل اصلی صنعت چرم ایران، سرمایهگذاری است و انتظار داریم دولت در شرایط کنونی سرمایهگذاران خارجی را به این سمت هدایت کند. صنعت قدیمی چرم ایران نزدیک به 80 سال است که محصولات نیمه ساخته صادر میکند و توان تولید محصول ساخته شده با ارزش افزوده بالا را ندارد.
وی میافزاید: ایران 5/5درصد از سهم جهانی صادرات چرم و سالامبور را در اختیار دارد. بازار داخلی کشور نیز متقاضی 10درصد تولید چرم داخلی است و نزدیک به 90درصد محصول صادر میشود. لاهوتی ادامه میدهد: صنعت چرم در حال حاضر از نبود ماشینآلات مدرن رنج میبرد و پایین بودن دانش فنی نیز بخشی از کمبودهاست. از آنجایی که 90درصد چرم و سالامبور ما صادراتی است، وزارت صنعت باید زمینههای انتقال دانش فنی و تکنولوژی مدرن خطوط تولید را از کشورهای پیشرو مانند ایتالیا فراهم کند.
در همین حال داود بهفرشت، مدیرعامل شرکت صنایع چرم بهفرشت نیز نسبت به ایجاد مراکز آموزشی صنعت چرم بدون ایجاد زیرساختهای تولید، انتقاد کرده و به «فرصت امروز» میگوید: ما در زمینه آموزش حرفهای در صنعت چرم کمبودی نداریم و از کشورهای دیگر عقب نیستیم. ضمن اینکه در گذشته از کارشناسان آلمانی، ترکیهای، هندی و پاکستانی کمک گرفتهایم و چیزی تغییر نکرده است. ما در سختافزار مشکل داریم.
وی ادامه میدهد: بیش از 70درصد ماشینآلات موجود در صنعت چرم فرسوده است و مسئولان هم تنها به حرف و شعار بسنده میکنند. وقتی از در و دیوار فروشگاهها، اجناس وارداتی ایتالیایی و ترکیهای آویزان است حالا ما حتی تکنولوژی و ماشینآلات مدرن هم بیاوریم تا زمانی که دولت حمایت نکند، نمیتوانیم رقابت کنیم. در چرمشهر هم صاحبان صنایع یکی پس از دیگری کارخانهها را میفروشند و رغبتی به ادامه کار و تولید ندارند.
مدیرعامل شرکت صنایع چرم بهفرشت، میگوید: ما بارها پیشنهاد دادهایم که در گمرک افرادی متخصص و متعهد بر بخش صادرات محصولات چرمی نظارت کنند و به هر محصول نامطلوبی اجازه صادرات ندهند. ما در گذشته بازار صادراتی روسیه و آذربایجان را از دست دادیم و نباید این تجربه تلخ تکرار شود. دولت باید از تولید با کیفیت و با هزینه تمام شده کمتر که قدرت رقابت برای بازرگانان ما ایجاد کند، حمایت کند.
تفاهمنامه آموزشی یک گام مثبت
اما عباس ترکمان، مدیرعامل شرکت چرم امین و نایب رئیس انجمن صنایع چرم ایران، ضمن دفاع از تفاهمنامه امضا شده میان این انجمن و انجمن چرمسازان ایتالیا، به «فرصت امروز» میگوید: بخش آموزش تاثیر زیادی در این صنعت دارد و با توجه به اینکه دانشگاهها و مراکز آموزشی ما در این زمینه کمبود داریم، این گام مثبتی برای صنعت چرم کشور است. تنها یک مرکز آموزشی در چرمشهر ورامین ایجاد شده که کافی نیست.
وی میافزاید: تفاهمنامه ایجاد مراکز آموزش حرفهای از سوی صنعتگران چرم ایتالیا در کشور هنوز اجرا نشده و در گامهای بعدی باید اجرا شود. در بخش ماشینآلات نیز قرار است در آینده همکاریهایی انجام گیرد. من هم معتقدم آموزش بدون تجهیزات کارایی ندارد و دستیابی به دانش فنی بدون سرمایهگذاری و تکنولوژی کارآمد نیست.
ترکمان همچنین اخذ تعرفههای گمرکی را برای صادرات چرم نادرست میداند و میگوید: این هزینههای اضافی از هزینههای تمام شده چرم نیز بالاتر است و در جایی که واردات با بداظهاری و قاچاق رواج دارد، توانی برای رقابت تولیدکنندگان داخلی نمیگذارد. امیدواریم با سیاستهای دولتمردان در یکنواختی نرخ ارز و حمایت از تولید داخل، بتوانیم از فرصتهای به دست آمده به نفع کشور استفاده کنیم. ما مجبور هستیم که بمانیم و فرصتها را ایجاد کنیم.
* ارتباط با کارشناس: molood.gholami@yahoo.com