در شرایطی که با توجه به محدودیتهای اقتصادی موجود بر سر راه رانندگان وسایل نقلیه عمومی شرایط برای نوسازی ناوگان آنها چندان فراهم نیست، سازمان راهداری اعلام کرده که دولت به منظور برونرفت از این شرایط قصد دارد تسهیلاتی با سود مناسب به آنها ارائه کند. به گزارش ایسنا، براساس اعلام رئیس سازمان راهداری در حال حاضر میانگین عمر ناوگان باری و کامیونهای کشور به بیشتر از 35 سال رسیده است. این در شرایطی است که وضعیت سنی اتوبوسها و مینیبوسها نیز چندان مناسب نیست و بخش قابل توجهی از آنها به نوسازی فوری نیاز دارند.
هرچند در این رابطه در ماههای گذشته نیز طرحها و برنامههای مختلفی مطرح شده که هدف آنها کمک به نوسازی ناوگان بوده است، اما بهطور معمول شرایط معدود بانکها در ارائه تسهیلات از یکسو و سود بالای وامها که به سختشدن شرایط باز پرداختشان میانجامد، از سوی دیگر باعث عملیاتی نشدن این برنامهها شده است.
حالا و با گذشت چند ماه از طرحهای گذشته رئیس سازمان راهداری اعلام کرده دولت مقدمات نوسازی و بهسازی ناوگان عمومی کشور را فراهم آورده و با توجه به مصوباتی که درباره کاهش سود این وامها نهایی شدهاند، میتوان انتظار داشت اینبار بخش بیشتری از رانندگان توان نوسازی ماشینهایشان را داشته باشند.طبق اعلام کشاورزیان، براساس بند (ق) تبصره2 قانون بودجه تمام ناوگان مسن کشور باید از رده خارج شوند و وزارت نفت نیز از محل اجرای این قانون تسهیلاتی را به عرصه حملونقل واگذار کند.
آنچه در این میان جدید است صحبت کشاورزیان از تصویب شورای اقتصاد برای کاهش سود بانکی تسهیلات تعویض و از ردهخارج کردن ناوگان فرسوده است، در صورتی که ارائه این تسهیلات کمبهره اجرایی شود که طبق اعلام رئیس سازمان راهداری مقدمات آن با استفاده از منابع داخلی سازمان و همچنین اعطای تسهیلات تا سقف 70 درصد قیمت خودرو برداشته شده متقاضیان میتوانند نسبت به دریافت وام در این زمینه اقدام کنند.
در کنار لزوم نهایی شدن طرح مدنظر وزارت راه و شهرسازی در این زمینه باید واکنش بخش خصوصی و فعالان این حوزه نیز رصد شود تا اینکه در صورت موافقت رانندگان و فعالان عرصه راه طولانی نوسازی ناوگان جادهای کشور رسما کلید بخورد. ناوگانی که با توجه به هزینه بالا و مصرف سوخت بیش از حد در چند حوزه مختلف به کشور ضربه زده و نوسازی آنها الزامی غیرقابل چشمپوشی به حساب میآید.