پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به حداقل رساندن خام‌فروشی در شرایط تحریم‌ها گفت: خام‌فروشی مانع رونق اقتصادی، تولید و شکوفایی استعدادها می‌شود. از این رو باید مواد خام در داخل کشور تبدیل به محصول شود. آلبرت بغزیان در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: باید تلاش کرد در شرایط تحریم‌ها علاوه بر تامین نیاز صنایع خود، مایحتاج سایر بخش‌های کشور را تامین کنیم و خام‌فروشی را به حداقل برسانیم. وی افزود: خام‌فروشی از نفت خام و با تصور اینکه پالایش آن به صرفه نیست، شروع می‌شود اما وقتی به زعفرانی می‌رسد که از کشور می‌رود و به‌عنوان برند اسپانیایی معرفی می‌شود، باید مشکل را جدی گرفت. وی گفت: خام‌فروشی به معنای عدم حمایت از تولید داخلی است که با تعامل صنعت و معدن باید به جایگاهی برسیم که مواد خام را استخراج و پس از تبدیل به ارزش افزوده، محصول نهایی را صادر کنیم تا صنعت کشور با رونق همراه شود. 

7960786896

بغزیان با تاکید بر اینکه باید خام‌فروشی به‌ویژه در حوزه نفت و معادن تعطیل شود، گفت: با اینکه در مجلس طرح‌هایی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ارائه می‌شود اما تا زمانی که خام‌فروشی می‌کنیم، این وابستگی ادامه خواهد داشت. وی افزود: در حالی‌که باید برای کشور ارزآوری کنیم اما با خام‌فروشی به نوعی ارز بیشتری را از کشور خارج می‌کنیم، در حقیقت، نفت خام را صادر و مشتقات آن را با چند برابر قیمت وارد می‌کنیم. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: صنعت و معدن باید به جایگاهی برسد که خام‌فروشی رخ ندهد و تولید‌کننده داخلی مشتقات مواد خام را پس از تبدیل به محصول صادر کند و بتوانیم از وابستگی رها شویم. وی افزود: به نظر می‌رسد در این رابطه چند فرض وجود دارد یا تولیدکننده ما نمی‌تواند موادخام را فرآوری کند یا تجهیزات آن در کشور موجود نیست یا در بازاریابی مشکل دارد که در دنیای امروز بازاریابی حرف اول را می‌زند و نقش موثری در کسب درآمد ایفا می‌کند از این رو باید فروش محصولات و توسعه صادرات به شرکت‌های بازاریابی که در این زمینه تخصص دارند، سپرده شود. 

بغزیان یادآور شد: با توجه به اینکه خرید محصول‌خام و تبدیل آن به مشتقات برای خارجی‌ها به صرفه‌تر است، آنها به سادگی بازار خود را به ما نمی‌دهند و فقط از ما محصولات فله و خام می‌خواهند و اینجاست که نقش بازاریاب پررنگ‌تر می‌شود. بغزیان تاکید کرد: تولید‌کننده ما اعتقادی به استفاده از تیم‌های بازاریابی و تخصصی ندارد و می‌خواهد طبق روش سنتی کار را ادامه دهد. در حالی‌که دنیای امروز به این نتیجه رسیده که تولیدکننده نمی‌تواند در کنار تولید روند صادرات را هم مدیریت کند، بلکه باید این وظیفه را به بازاریاب واگذار کند. این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت انتقال دانش و فناوری به داخل کشور گفت: در اقتصاد صنعتی 85 درصد مواد اولیه و 15 درصد دانش و فناوری نقش دارد اما در اقتصاد دانش بنیان 85 درصد دانش و فناوری و 15 درصد مواد اولیه است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NOyr8zVA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه