استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به حداقل رساندن خامفروشی در شرایط تحریمها گفت: خامفروشی مانع رونق اقتصادی، تولید و شکوفایی استعدادها میشود. از این رو باید مواد خام در داخل کشور تبدیل به محصول شود. آلبرت بغزیان در گفتوگو با ایرنا افزود: باید تلاش کرد در شرایط تحریمها علاوه بر تامین نیاز صنایع خود، مایحتاج سایر بخشهای کشور را تامین کنیم و خامفروشی را به حداقل برسانیم. وی افزود: خامفروشی از نفت خام و با تصور اینکه پالایش آن به صرفه نیست، شروع میشود اما وقتی به زعفرانی میرسد که از کشور میرود و بهعنوان برند اسپانیایی معرفی میشود، باید مشکل را جدی گرفت. وی گفت: خامفروشی به معنای عدم حمایت از تولید داخلی است که با تعامل صنعت و معدن باید به جایگاهی برسیم که مواد خام را استخراج و پس از تبدیل به ارزش افزوده، محصول نهایی را صادر کنیم تا صنعت کشور با رونق همراه شود.
بغزیان با تاکید بر اینکه باید خامفروشی بهویژه در حوزه نفت و معادن تعطیل شود، گفت: با اینکه در مجلس طرحهایی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ارائه میشود اما تا زمانی که خامفروشی میکنیم، این وابستگی ادامه خواهد داشت. وی افزود: در حالیکه باید برای کشور ارزآوری کنیم اما با خامفروشی به نوعی ارز بیشتری را از کشور خارج میکنیم، در حقیقت، نفت خام را صادر و مشتقات آن را با چند برابر قیمت وارد میکنیم. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: صنعت و معدن باید به جایگاهی برسد که خامفروشی رخ ندهد و تولیدکننده داخلی مشتقات مواد خام را پس از تبدیل به محصول صادر کند و بتوانیم از وابستگی رها شویم. وی افزود: به نظر میرسد در این رابطه چند فرض وجود دارد یا تولیدکننده ما نمیتواند موادخام را فرآوری کند یا تجهیزات آن در کشور موجود نیست یا در بازاریابی مشکل دارد که در دنیای امروز بازاریابی حرف اول را میزند و نقش موثری در کسب درآمد ایفا میکند از این رو باید فروش محصولات و توسعه صادرات به شرکتهای بازاریابی که در این زمینه تخصص دارند، سپرده شود.
بغزیان یادآور شد: با توجه به اینکه خرید محصولخام و تبدیل آن به مشتقات برای خارجیها به صرفهتر است، آنها به سادگی بازار خود را به ما نمیدهند و فقط از ما محصولات فله و خام میخواهند و اینجاست که نقش بازاریاب پررنگتر میشود. بغزیان تاکید کرد: تولیدکننده ما اعتقادی به استفاده از تیمهای بازاریابی و تخصصی ندارد و میخواهد طبق روش سنتی کار را ادامه دهد. در حالیکه دنیای امروز به این نتیجه رسیده که تولیدکننده نمیتواند در کنار تولید روند صادرات را هم مدیریت کند، بلکه باید این وظیفه را به بازاریاب واگذار کند. این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت انتقال دانش و فناوری به داخل کشور گفت: در اقتصاد صنعتی 85 درصد مواد اولیه و 15 درصد دانش و فناوری نقش دارد اما در اقتصاد دانش بنیان 85 درصد دانش و فناوری و 15 درصد مواد اولیه است.