پرسش: قصد دارم کسبوکاری را در حوزه موادغذایی راهاندازی کنم. فرآیند جایگاهیابی محصول را در چه زمانی و چگونه باید انجام دهم؟
پاسخ کارشناس: به محض اینکه بازارهای بالقوه شناسایی و تحلیل و بخشبندی شد، فرآیند جایگاهیابی محصول آغاز میشود. بازاریابهای شرکتی باید برای محصولات خاص خود، جایگاه یا جای پایی را در اذهان مشتریان احتمالی ایجاد کنند.
تعیین جایگاه محصول روشی است که محصول از طرف مشتریان و براساس صفات مهم تعریف میشود یا مکانی است که محصول موردنظر در ذهن مشتری نسبت به محصولات رقبا ایجاد میکند و باید بر یک یا چند بعد محصول بهطوریکه بخشهای هدف، درک مشخصی از آن محصول داشته باشند و براساس تکنولوژی، کیفیت، قیمت، توزیع، تصویر و خدمات است توجه داشته باشد. تکنیکی که برای بررسی جایگاه محصول از نظر نقاط ضعف و قوت آن محصول و نیز در مقایسه با رقبا به کار میرود این است که این تکنیک تلاش میکند نشان دهد خریداران چطور مجموعهای از محصولات رقیب را از طریق شناسایی ابعاد یا شاخصههای نسبی هرکدام، ارزیابی میکنند و میتوان با استفاده از ابزارهای آماری آن را انجام داد که خریداران شرکتی، محصولات فروشندگان را بر پایه صفات معین ردهبندی و از طریق جایگاه شرکت را نسبت به رقیب ارزیابی میکنند.
این فرآیند با تحقیق در مورد سطوح مرجح صفات مناسب محصولات، از سوی بخشهای متعدد بازار بالقوه شروع میشود. گردآوری دادهها درباره سطوح مرجح این دو صفات از سوی بخشهای مختلف بازار نخستین گام محسوب میشود. تعیین جایگاه محصولات شرکتی در مقایسه با محصولات مصرفی، فرآیندی مشکلتر و کندتر است. درحالیکه تبلیغات ابزاری است عمده که برای تعیین جایگاه محصولات در بازار مصرف بهکاربرده میشود. در بازارهای سازمانی از فروش شخصی و ارتقای فروش، تبلیغات و نمایشگاههای تجاری برای تعیین جایگاه محصولات استفاده میشود.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.