دوشنبه, ۱۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Mon, 2 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز
ضرورت تغییر احساس می‌شود

تبعات تداوم پرداخت یارانه به شیوه فعلی

8 سال پیش ( 1394/12/17 )
 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره آینده اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید که آهنگ کند حذف یارانه در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت اما در این زمینه به‌گونه‌ای عمل خواهیم کرد تا به دهک‌های پایین فشاری وارد نشود. به گزارش نامه نیوز، از ابتدای سال جاری تاکنون موضوع حذف یارانه افراد ثروتمند در دستور کار دولت قرار گرفته و تیم اقتصادی دولت هر ماه لیست یارانه‌بگیران را محدود می‌کند و بنا بر اظهارات مقامات اقتصادی دولت این سیاست اقتصادی در سال آینده نیز ادامه دارد.

به گفته نوبخت دهکی که وضعش خیلی مناسب باشد شاید به دهک هم نرسد اما چند دهک پایین داریم که آنها نیازمند یارانه هستند و دولت نیز بر همین اساس احتیاط می‌کند تا به آنان آسیبی وارد نشود. البته به مردم هم گفته‌ایم که اگر یارانه هر فردی کم شود دوباره به خود مردم بر می‌گردد و ما این موضوع را در کمک به طرح تحول سلامت به منظور کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان به اثبات رسانده‌ایم.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون توسط وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» یارانه 3میلیون و 300 هزار نفر که به‌عنوان افراد غیرنیازمند تشخیص داده شدند، از آمار یارانه بگیران حذف کرده است که از این تعداد حدود 870 هزار نفر به حذف یارانه خود اعتراض کردند. همچنین پس از بررسی‌های انجام شده در مورد شرایط معترضان، یارانه حدود 561 هزار نفر دوباره برقرار شده است. به این ترتیب در سال جاری یارانه نقدی 2میلیون و 739 هزار نفر قطع شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در اواخر سال 1389 تا پایان بهمن ماه امسال نزدیک به 2 تریلیون و 200 هزار میلیارد ریال به حدود 5میلیارد نفر یارانه بگیر پرداخت شده و این رقم نزدیک به بودجه عمرانی پنج سال کشور است. بر این اساس بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سال اول اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها 33 میلیارد و 800 میلیون دلار و در سال گذشته 12میلیارد و 400 میلیون دلار یارانه نقدی در میان ایرانیان توزیع شده است.

جمعیت یارانه بگیر ایران حدود 75 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. به این ترتیب دولت هر ماه در حدود 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه نقدی در كشور توزیع می‌كند. تمام تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت برای حذف جمعیت یارانه بگیران هنوز نتوانسته به نقطه مطلوبی برسد. جمعیت یارانه بگیران ایران همچنان جمعیتی عظیم و بالاتر از جمعیت نیازمندان واقعی در كشور است.

در حالی كه ایران در سال 1390 بیش از 119 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است نسبت به توزیع 33 میلیارد و 800 میلیون دلار یارانه نقدی در میان مردم اقدام كرده است اما درآمد نفت ایران در سال گذشته به 55 میلیارد دلار رسید. میزان یارانه توزیعی بر حسب دلار با توجه به نرخ متوسط دلار در بازار آزاد 12 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال جاری حدود 93 میلیارد دلار یارانه نقدی میان ایرانیان توزیع خواهد شد كه با توجه به درآمد 364 میلیارد دلاری نفت در سال‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، سهم یارانه‌های نقدی یك سوم خواهد شد. آمارهای فوق نشان می‌دهد، ادامه روند کنونی پرداخت یارانه نقدی تبعات جبران‌ناپذیری را برای اقتصاد ایران به همراه دارد و در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکل کاهش منابع نفتی مواجه است و سیاست خروج از رکود را در دستور کار دارد، نمی‌توان با ادامه شیوه کنونی پرداخت یارانه نقدی به راحتی به هدف اصلی اقتصاد رسید.

برچسب ها : اقتصاد کلان
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fC6pZKqv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه