چهارشنبه, ۱۰ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 31 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ورود نقدینگی به بازار و افزایش حجم معاملات طی ماه‌های پایانی سال گذشته موجب شد تا قیمت‌ها در بازار با رشد مواجه شوند اما از اوایل سال جاری با کاهش این حجم در بازارهای بورس و فرابورس، بازار سرمایه روند اصلاحی به خود گرفت و قیمت سهام اکثر شرکت‌ها با افت همراه شدند.

با تحلیل شاخص کل، بورس ریسک بالایی ندارد

مدیر سرمایه‌گذاری‌های شرکت سبدگردان نوین‌نگر آسیا ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار داشت: از دی ماه پارسال حجم معاملات از سطح 100میلیارد تومان به سطح 700 میلیارد تومان رشد کرد، اما پس از مدتی روندی نزولی به خود گرفت و با اصلاح به سطح 250 تا 300 میلیارد تومان رسیده است.

علی قاسم‌نژاد افزود: کاهش حجم معاملات باعث از بین رفتن انرژی بازار در جهت صعود قیمت‌ها شد و افت شاخص کل را به دنبال داشت و تا زمانی‌که حجم معاملات روزانه در همین سطوح باقی بماند نمی‌توان انتظار رشد پر قدرت در بازار سرمایه را داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: عواملی همچون آغاز فصل مجامع، عوامل خارجی همچون احتمال کاهش نرخ سود بانکی و خوش‌بینی‌هایی که در جهت رفع موانع و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد شده، حل شدن مشکل نقل و انتقال پول می‌تواند طی چند ماه آینده باعث افزایش حجم معاملات در بورس و بالطبع موجب رشد شاخص کل شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت صنایع مختلف در بازار گفت: روند ماه‌های اخیر در برخی از گروه‌ها همچون خودرویی‌ها با روند حرکتی بازار بورس تطبیق بالایی دارد، به‌طوری‌که با افت یا کاهش حجم معاملات و شاخص، قیمت و حجم معاملات با همبستگی بالایی از آن تبعیت می‌کند.

این گروه در حال حاضر به محدوده قیمتی رسیده که از نظر تحلیل‌گران تکنیکال محدوده حمایتی محسوب می‌شود البته در برخی از شرکت‌های این گروه، روند نزولی شکسته شده و با افزایش حجم معاملات می‌توان انتظار رشد قیمت به سطوح بالاتر را نیز متصور شد. در صنعت بانکداری نیز با وجود حجم معاملات اندک اصلاح قیمتی را پشت‌سر گذاشته‌اند و سهام این گروه در محدوده کف قیمتی قرار گرفته‌اند، بنابراین خرید از این گروه با ریسک کم و حد ضرر پایین همراهاست. 

در گروه فلزات اساسی شاهد ورود پول به برخی از سهام این گروه بودیم که موجب رشد قیمت آنها شد، اما باوجود تأثیر‌گذاری مستقیم قیمت‌های جهانی بر وضعیت سودآوری باید اقتصاد چین به دقت رصد شود تا به درک درستی از پایداری قیمت‌های کنونی جهانی برسیم. وی ادامه داد: چشم‌انداز قیمت جهانی نفت مثبت است و با توجه به شکست روند نزولی قیمت جهانی نفت می‌توان انتظار داشت گروه پتروشیمی نیز روند صعودی به خود بگیرد، اما این اتفاق در بازه زمانی میان مدت خواهد افتاد چرا که بازار برای تزریق پول به این گروه باید اعتماد از دست رفته خود را به دست بیاورد و به کاهش حاشیه‌سود این شرکت‌ها عادت کند و انتظارات خود را تعدیل کند.

به‌طورکل با افت حجم معاملات قیمت برخی سهم‌ها به محدوده قیمت‌های دی‌ماه سال‌گذشته رسیده و روند کلی بازار تنها به پاشنه حرکت یک گروه آن هم گروه خودرویی می‌چرخد.

قاسم‌نژاد یادآور شد: با توجه به تمامی موارد عنوان شده، شاخص کل در بلند و میان‌مدت برآیندی صعودی داشته و در بدبینانه‌ترین حالت از کانال 72- 70 هزار واحدی کم‌تر نخواهد شد، اما در بازه زمان کوتاه‌مدت هنوز روند نزولی شکسته نشده ولی با توجه به چشم‌انداز مثبت بلند‌مدت، بازار سرمایه ریسک بالایی ندارد و با حد ضرر معقول می‌توان در بازار سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Y0BkzVvS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه