چهارشنبه, ۱۰ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 31 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در معاملات نخستین روز کاری هفته، متغیرهای بورسی پس از یک هفته رشد، به فاز استراحت رفتند و شاخص کل تحت تاثیر بازگشایی نماد سایپا 162 واحد افت کرد و به عدد 76هزار و 690 واحد رسید. گروه خودرویی‌ها با بازگشایی نماد گروه سایپا پس از گذشت بیش از دو هفته توقف نماد معاملاتی شاهد غلبه تقاضا برعرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی این سهم بود. در این سهم بیش از 298 میلیون سهم به ارزش بیش از 37 میلیارد تومان با ریزش 14 درصدی قیمت پایانی معامله شد.

بازگشت بازار سهام به فاز استراحت

از سوی دیگر بازار سهام شاهد بازارگردانی سهام همسو با تلاش نوسان‌گیران برای شناسایی بازدهی کوتاه‌مدت در اغلب شرکت‌های بزرگ بود. در این میان شایعه‌ها برای خرید سهام کنترلی گروه بهمن فضایی جدید را در گروه خودرو پدیدار کرد. در نماد معاملاتی گسترش صنایع انرژی آذرآب تعداد 8 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده کد به کد شد.

معاملات درون‌گروهی در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران نیز با جابه‌جایی 7 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان ادامه یافت. در جریان معاملات روز گذشته گروه‌های خودرویی، محصولات فلزی و سرمایه‌گذاری‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر جدول برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

رشد پر تقاضای گروه‌های فلزی و معدنی

روز گذشته گروه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی با رشد قیمت‌های جهانی نفت شروعی مثبت داشتند اما در نهایت اکثرا منفی به کار خود پایان دادند. در این میان نمادهای نفت بهران و نفت ایرانول از اقبال بیشتری برخوردار بودند.

به علت کاهش ذخایر نفتی آمریکا و اختلال در عرضه نفت کشورهای کانادا، لیبی و غرب آفریقا و در نهایت تداوم بحران در ونزوئلا و نیجریه، بهای اکثر فلزات اساسی و نفت در بازارهای بین‌المللی افزایش یافت و قیمت نفت از ٥٠ دلار در هر بشکه فراتر رفت. این در حالی است که قیمت سنگ آهن همچنان نزولی است و برای نخستین بار طی سه ماه گذشته به زیر ٥٠ دلار سقوط کرد. در این گروه نماد پتروشیمی خراسان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهم و تقسیم سود نقدی متعادل و مثبت بازگشایی شد. گروه‌های فلزی و معدنی جزو گروه‌های پرتقاضا، مثبت و پیشرو بازار بودند که رشد قیمت‌های جهانی فلزات پایه مزید بر علت شد و اکثرا دادوستدهای مثبت را دنبال کردند.

رشد 8 واحدی شاخص آیفکس

فعالیت بازار فرابورس در روز 8 خرداد‌ماه 1395 با خریدوفروش 228 میلیون ورقه بهادار در 48 هزار و 548 نوبت به ارزش یک هزار و 966 میلیارد و 450 میلیون ریال خاتمه یافت. توسعه حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان به همراه سرمایه‌گذاری مسکن الوند و آهن و فولاد ارفع بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند درحالی‌که سهام شرکت‌های بیمه دی، البرز بالک و برق عسلویه مپنا با بالاترین کاهش قیمت مواجه شدند. بیشترین حجم معاملات دیروز در اختیار ریل‌پرداز سیر با خریدوفروش 42 میلیون سهم بود و بیشترین ارزش معاملات به ارزش 70 میلیارد ریال در نماد ذوب‌آهن اصفهان اتفاق افتاد.

همچنین آیفکس از ابتدای ساعت معاملاتی دیروز روند صعودی در پیش گرفت و با افزایش بیش از 8 واحدی عدد 825.31 واحد را نشان داد. نمادهای هلدینگ خاورمیانه، پتروشیمی مارون و تولید برق دماوند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته در تمامی نمادها افت کرد و در محدوده 777 تا 813 هزار ریال معامله شد. در بازار اول 21 میلیون ورقه بهادار به ارزش 36 میلیارد ریال دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد بیمه دی اتفاق افتاد. همین‌طور، 140 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 409 میلیارد ریال خریدوفروش شد. در نخستین روز هفته 5 درصد از سهام شرکت توسعه حمل ونقل ریلی پارسیان برای نخستین بار در بازار دوم عرضه و هر سهم آن 12 هزار و 700 ریال کشف قیمت شد. همچنین، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله یک میلیون و 630 هزار سهم بالاترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد.

رایتل در صدر اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اوراق اجاره ماهانه رایتل به ارزش 651 میلیارد ریال بود و در مجموع یک هزار و 326 میلیارد ریال اوراق در این بازار دادوستد شد. در عین حال، 303 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا» مبادله شد که بالاترین ارزش معاملات در نماد «اخزا4» به میزان 150 میلیارد ریال بود.

دیروز نمادهای معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس و شرکت پخش البرز پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد پس از ارائه اطلاعات واقعی و نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی خراسان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهم و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZOw7z10H
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه