سال های زیادی است که پورتال هایی با عنوان «پست الکترونیک ایرانی» آغاز به کار کرده اند و در حال حاضر بیش از 10 وب سایت آماده ارائه خدمات پست الکترونیکی به کاربران داخلی هستند.
از انصاف که دور نشویم خدمات ارائه شده توسط این وب سایت ها کیفیت مطلوبی دارند و حتی می توان برخی از آنها را با سرویس های مشابه خارجی مقایسه کرد و حتی در برخی موارد ایرانی ها را موفق تر از رقبای خارجی دانست.
اما با وجود اینکه سال های زیادی از متولد شدن نخستین سرویس پست الکترونیک بومی می گذرد، هنوز استقبال چندانی از آنها نشده است و می توان این خدمات را حداقل تا اینجای کار در برابر رقبای خارجی شکست خورده دانست.
گفته می شود که بزرگ ترین شرکت ارائه دهنده خدمات پست الکترونیک تنها در حدود 1 میلیون کاربر دارد که از این تعداد 300 کاربر فعال هستند. اما چرا سرویس های ایمیل بومی مهجور مانده اند و ایرانی ها حاضر به استفاده از آنها نیستند؟
مرتضی یزدی، کارشناس آی تی در پاسخ به این سوال به «فرصت امروز» گفت: می توان علت های زیادی برای عدم موفقیت این خدمات عنوان کرد و شاید یکی از مهم ترین آنها فقدان اطلاع رسانی در جامعه برای وجود چنین سرویس هایی است.
وی افزود: متاسفانه شرکت های ایرانی فعال در حوزه فناوری چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و نمی توانند خدمات خود را به کاربران در صداوسیما و دیگر رسانه های جمعی معرفی کنند.
به گفته یزدی محیط کاربری بسیاری از پست های الکترونیکی ایرانی، ساده طراحی شده که حتی کودکان و افراد مسن هنگام استفاده از آن با مشکل مواجه نمی شوند و مهم ترین مزیت آن پشتیبانی خوب از زبان فارسی است.
این کارشناس با اشاره به اینکه نگهداری سخت افزار های خدمات پست الکترونیکی هزینه بالایی دارد گفت: شرکت های فعال در این زمینه باید بتوانند خدمات خود را با تعرفه ارزان در رسانه ها تبلیغ کنند تا مردم با آنها آشنا شوند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
یزدی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود سرویس های خارجی مثل یاهو و جی میل کاربران ایرانی باید از نمونه های داخلی استفاده کنند گفت: علاوه بر محیط کاربری بهتر برای کاربران فارسی زبان، می توان به خدماتی مثل ارسال ایمیل به تلفن همراه افراد از طریق پیامک اشاره کرد. البته این سرویس ها خدمات دیگری هم دارند که متاسفانه برای ایرانی ها ناآشنا هستند.
وی افزود: امنیت نمونه های بومی قابل رقابت با خارجی ها است و کاربران می توانند با خیالی آسوده از آنها استفاده کنند.
این کارشناس گفت: اگر از سرویس های بومی استقبال و البته حمایت شود می توانند به سرعت رشد کنند و خدمات دیگری مثل اپلیکیشن های پیام رسان را نیز ارائه دهند.
یزدی با اشاره به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در آینده گفت: با توجه به اینکه بانک ها و دیگر نهاد های داخلی به شبکه ملی متصل می شوند، ایمیل های اطلاع رسانی خود را از طریق سرویس های بومی ارائه خواهند داد که از خروج اطلاعات به خارج از مرز ها جلو گیری می کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با روی کار آمدن شبکه ملی، کاربران مجبور به استفاده از ایمیل های بومی می شوند یا خیر؟ گفت: باید دید چه سیاستی برای آن در نظر گرفته شده است؛ اما از نظر فنی با راه اندازی کامل شبکه ملی پست های الکترونیکی خارجی همچنان در دسترس خواهند بود و هیچ مشکلی برای آنها به وجود نخواهد آمد.
ارتباط با نویسنده: m.momtazpour@forsatnet.ir