امکان خرید آنلاین سهام توسط مشتری و پرداخت وجه سهام خریداری شده بهصورت مستقیم از سپرده واگذار شده به کارگزار (از طریق اینترنت بانک مشتری) یکی از دغدغههای سازمانهای ذیربط است.سامانه بورسار خدمت جدیدی است که از طرف بانک اقتصاد نوین ارائه شده و بر همین هدف یعنی ابتدا خرید آنلاین سهام و سپس انتقال وجه تمرکز دارد. انتقال وجه الکترونیکی به حساب کارگزاری جهت خریدوفروش اینترنتی سهام و بدون مراجعه به کارگزاری و ارائه درخواست برای انتقال وجوه و سفارشهای خریدوفروش اوراق بهادار و دریافت و پرداخت آن از دیگر ویژگیهای این خدمت جدید است. برای آشنایی بیشتر با این خدمت و ارزیابی آن و استقبال مخاطبین با دکتر سیدحسین رضوی، مشاور و تحلیلگر مدیریت مصاحبهای ترتیب دادیم که حاصل آن را در ذیل میخوانید.
خدمتی که پیچیدگی خدمات مشابه را ندارد
حسین رضوی ارزیابی خود در مورد این خدمت را بدین صورت بیان میکند که با توجه به مطالب منتشر شده در اخبار مختلف و رسانهها، این خدمت جدید از دو بخش یعنی امکان انجام خرید بر خط و نیز پرداختن از طریق سپرده تشکیل شده است که در واقع با رعایت اصول امنیتی حسابهای مشتریان، گام ارزندهای در صنعت خدمات بورس و کارگزاری محسوب میشود.
از آنجا که فعالسازی سامانه بورسار برای یک مشتری شامل مراحل: 1) فعالسازی منوی بورسار در اینترنت بانک مشتری و 2) ایجاد امکان انجام تراکنش روی سپرده مشتری توسط کارگزاران است؛ این حاکی از آن است که بهرهبرداری از این خدمت دچار پیچیدگیها و پروسههای طولانی مشابه خدمات اعتباری نیست.
استفاده آنلاین از خدمات سامانه
وی در خصوص اجزای مختلف خدمت جدید ادامه میدهد: در این خدمت مشتری باید دارای سپرده در یکی از شعب بانک اقتصاد نوین بوده یا نسبت به افتتاح سپرده اقدام کند. در گام بعدی باید اینترنت بانک مشتری فعال شده و فرم تقاضای استفاده از خدمات معاملات آنلاین بورس اوراق بهادار ویژه اشخاص حقیقی توسط مشتری تکمیل شود.
در نهایت فعالسازی منوی بورسار در اینترنت بانک مشتری توسط شعبه و سپس فعالسازی ایجاد امکان انجام تراکنش روی سپرده مشتری در بورسار توسط شعبه انجام پذیرفته و مشتری میتواند بهصورت آنلاین از خدمات سامانه بورسار استفاده کند.
مزیتی که در افزایش سهم بازار نقش دارد
این کارشناس درمورد مزیت رقابتی این خدمت نسبت به خدمات موجود مشابه در دیگر بانکها میافزاید: با توجه به مبانی مدیریت استراتژیک در حوزه کارگزاری و رصد مشکلات و کاستیهای موجود در این عرصه، گفتنی است که تمهید یک خدمت جدید و الکترونیک محور، به مثابه ارائه راهکار جدیدی است که امید میرود به حل معضلات کنونی این حرفه نائل شود.
به طور مثال در برخی از کارگزاریها فقدان پایگاه دادههای جامع، عدم مستندسازی قوی فرآیندها، عدم اطلاعرسانی و آموزش مشتریان و متقاضیان، عدم مدیریت صحیح ارتباطات، عدم وجود نرمافزار پشتیبان قوی، بیاطلاعی از اقدامات رقبا و... را از علل ضعف خود میدانستند.
این در حالی است که در صورت برخورداری بورسار از جامعیت لازم در ارائه خدمات به سایر کارگزاریها و جذب ایشان، میتواند به مزایای زیر منتهی شود: امکان دسترسی شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین به نحوه تعاملات سایر رقبا؛ برخورداری از سیستم جامع جهت انجام خرید آنلاین از ابتدا تا انتهای فرآیند؛ کاهش زمان انتظار مشتریان جهت انجام خرید آنلاین و حذف اتلاف زمان برای حضور فیزیکی مشتریان در شعب کارگزاری.
به طور کلی، با توجه به اینکه تنوع نحوه خدمترسانی در حوزه بورس و کارگزاری محدود بوده و این بازار از رقابت بسیاری برخوردار است، لذا این خدمت وجه تمایزی برای شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین با سایر کارگزاریها محسوب شده و میتواند در افزایش سهم بازار این شرکت نقش قابل توجهی ایفا کند.
اسب سرخی در دنیای مجازی
رضوی در مورد نامگذاری خدمت بورسار اعتقاد دارد که اسم خاص «بورسار» برای این خدمت، فرد را به دو مفهوم سوق میدهد: یک خدمتی که در ارتباط با حوزه عملیات بورس و خدمات مرتبط با آن است. دو، کلمهای که معنای آن در اینترنت قابل جستوجو باشد. با رویکرد اول، جامعه کاربرد خدمت را شناسایی کرده و حوزه ارتباط آن را از سایر خدمات سپردهگذاری و... بانک، مجزا میداند. در رویکرد دوم، با جستوجوی کلمه «بورسار»، در فرهنگ لغات با تعریف اسبی که رنگ آن به سرخ نزدیک است، مواجه میشویم.
این تعریف میتواند مفهوم «سرعت بالا» را در ذهن جوینده متبادر کند که در واقع معرفی یک خدمت مبتنی بر دنیای مجازی را نوید میدهد که فارغ از کاغذبازیها، اتلاف زمان و پروسههای طولانی فعلی در حوزه خدمات مالی و بورس است. در هر دو صورت انتخاب این کلمه گزینش مناسبی است که کاربرد و مفهوم این خدمت را معرفی میکند. در گذشته نیز کلمه شتاب وارد ادبیات بانکی شد که پیش از آن در حوزه فیزیک کاربرد گستردهتر و شناختهشدهتری داشت.
مخاطبی که با دنیای مجازی آشناست
او مخاطب و جامعه هدف این خدمت را نسل جدید و افرادی با سطوح سنی میانسال دانسته و ادامه میدهد: تمایل نسل جدید به فعالیت در بازارهای بورس و کارگزاری و توانمندی ایشان در عرصه الکترونیک و دنیای مجازی بهعنوان یک زیرساخت مثبت از یکسو و هزینه و محدودیت زمانی جهت تردد فیزیکی در مناطق شهری در قالب یک مانع منفی از سوی دیگر، عواملی هستند که محققان علوم بانکی و خدمات مالی و اعتباری را به سمت طراحی خدمات مجازی و الکترونیکمحور هدایت میکنند.
شایان ذکر است تعداد بسیاری از افراد در سطوح سنی میانسال به بالا نیز به علت آشنایی با رسانههای الکترونیکی تلفنهای همراه به دنیای مجازی وارد شده و در انجام بسیاری از امور خود از این تمهیدات استفاده میکنند. در حال حاضر در جهت تکمیل این سامانه، دستورالعملی نیز جهت تدوین رویه نحوه ارائه خدمات در سامانه بورسار، ویژه معاملات سهام سازمان بورس اوراق بهادار ایران و شرکت بورس کالا تهیه و به کارکنان مربوط ابلاغ شده است. این دستورالعمل از پیچیدگیهای اولیه که ممکن است هنگام ارائه خدمات به مشتریان رخ دهد، بهشدت میکاهد.
استقبال به شرط حذف پیچیدگی و وجود امنیت لازم
او در انتها استقبال مخاطبین را منوط به امنیت لازم جهت اجرای تراکنشها دانسته و بیان میکند: یکی از معضلات موجود در خرید سهام، فرآیندها و کاغذبازیهای متعدد است که از حوصله بسیاری از افراد خارج است.در صورتی که سامانه بورسار قادر به حذف پیچیدگیها شده و از امنیت لازم جهت اجرای تراکنشها برخوردار باشد، تعداد زیادی از متقاضیان خرید سهام به این سامانه علاقهمند شده و به دیگران نیز استفاده از آن را توصیه میکنند.لازم به ذکر است اجرای این طرح در صورت تامین زیرساختهای لازم جهت پاسخگویی به کاربران متعدد به طور همزمان، نکتهای است که باید در جلب رضایت کاربران و حفظ تمایل ایشان به تکرار تراکنشها در نظر گرفته شود.
ارتباط با نویسنده:hoda.rezaeii@yahoo.com