دوشنبه, ۱۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Mon, 2 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز
تلویزیون ‌ای بی‌سی آمریکا:

اوباما درصدد کاهش محدودیت مالی معاملات با ایران

8 سال پیش ( 1395/1/13 )
 

شبکه تلویزیونی‌ای بی‌سی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، دولت اوباما درصدد کاهش محدودیت‌های مالی علیه ایران است و مخالفانش نگران این مسئله هستند. به گزارش ایرنا، این تصمیم دولت اوباما موجب خشم نمایندگان مخالف جمهوریخواه در کنگره شده که می‌گویند توافق هسته‌ای به حدکافی به نفع ایران تمام شده و دیگر نیازی به دادن امتیازات بیشتر به ایران نیست. 

هرچند که هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده ولی وزارت خزانه‌داری آمریکا یک مجوز عمومی برای دسترسی شرکت‌ها به معاملات دلاری مشروع با ایران آماده کرده است. فعلاً معاملاتی از این نوع، عملی غیر‌قانونی است.

125125242125136244612352151251236236234

ای بی‌سی در گزارش خود تأکید دارد که رفع این محدودیت‌ها تحولی است که می‌تواند تأثیر چشمگیری در احیای اقتصاد ایران باشد که براثر تحریم‌ها با مشکلات زیادی روبه رو شده است، اما این اقدام به یک موضوع مناقشه‌برانگیز در آمریکا تبدیل شده است چرا که برخی از قانون‌گذاران جمهوریخواه و دموکرات می‌گویند دولت قول داده است ممنوعیت شدید در مورد دلار را حفظ کند.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان روز پنجشنبه اظهار کرد: حداقل چیزی که می‌توان گفت این است که این گزارش‌ها سخت مایه نگرانی است. وی با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران گفت: درحالی‌که چنین آزمایش‌هایی انجام می‌گیرد، دولت اوباما از مسیر خود خارج شده و برای بازگشایی باب تجارت قصد کمک به ایران را دارد. رئیس‌جمهوری باید از این ایده خود دست بکشد.

ای بی‌سی در پایان گفت که دلار به دلیل جایگاه خود به‌عنوان ارز برتر جهان اغلب در مبادلات پولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور مثال اگر ایرانیان خواهان فروش نفت به هند باشند و پول خود را به یورو به جای روپیه دریافت کنند راحت‌تر می‌توانند کالاهای اروپایی خریداری کنند. این پروسه عموما با تبدیل روپیه به دلار شروع می‌شود.

همچنین مقامات آمریکا با اشاره به اینکه از نظر آمریکا ایران تاکنون به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده گفتند که آمریکا در نظر دارد به منظور ایجاد تسهیلاتی در مبادلات تجاری ایران با کشور‌های دیگرمنع استفاده از دلار را لغو کند. مقامات آمریکا روز پنجشنبه به آسوشیتدپرس گفتند که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزی را به منظور لغو ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری ایران با کشور‌های دیگر و ایجاد تسهیلات برای استفاده موسسات مالی از این ارز در مبادلات تجاری با ایران آماده کرده است.

به گفته این مقامات که نامشان را آسوشیتدپرس ذکر نکرد، گرچه هنوز تصمیم روشن و قاطعی از سوی مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام نشده در صورت به اجرا درآمدن این تصمیم ایران به منافع سرشاری دست پیدا خواهد کرد. این مقامات که خواسته‌اند، نامشان فاش نشود، افزوده‌اند که این راهبرد به شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد مشروط بر اینکه بانک‌های ایرانی در تبدیل ارز دخالت مستقیمی نداشته باشند در مبادلات ارزی از دلار آمریکا استفاده کنند. بر همین اساس ایرانیان نمی‌توانند در این مبادلات نقش مستقیمی داشته باشند و چنین مبادلاتی نباید با استفاده از دلار آغاز یا با آن به پایان برسد. 

مقامات مذکور همچنین یادآور شده‌اند که ممنوعیت‌های سابق همچنان در مورد افرادی که نام آنها درفهرست تحریم‌های آمریکایی قرار دارد به‌قدرت خود باقی خواهد ماند. بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما دلیل این تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا را پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال برجام ذکر کرده و گفته است که آزمایشات موشکی ربطی به توافق‌نامه هسته‌ای ماه ژوئیه سال گذشته ندارد و این موضوعات جداگانه‌ای هستند که آمریکا توانایی پاسخگویی به آنها را دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/X1UmtA5C
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه