تاکسیرانی یکی از مشاغل خدماتی است که همزمان با ورود اتومبیل در ایران برای شهروندان تعریف و راهاندازی شده است اما به مرور زمان و با آمدن خطوط ارتباطی از درون این شغل کسبوکار جدیدی به نام آژانس تاکسی تلفنی به وجود آمد که از طریق خطوط تلفن، تقاضا را به عرضه نزدیکتر کرده است. کسبوکار تاکسی تلفنی اگرچه بسیار کوچک و ساده مینماید اما کار خدماتی ارزشمندی است و میتواند در سیستم نظام شهری جایگاه ویژهای داشته باشد. یکی از مشکلات کسبوکار در ایران آشنا نبودن صاحبان آن کسبوکار با ارزش، اهمیت، کارکرد و نقش آن در جامعه و اقتصاد شهری است.
بسیاری از کسانی که در آژانسهای تاکسی تلفنی فعالیت میکنند از نقش و اهمیت کار خود آگاهی کاملی ندارند به همین دلیل این کسبوکار در دورههای مختلف همواره به یک شکل عرضه میشود و هر روز از اهمیت آن کاسته میشود.آمار و ارقام نشان میدهد که به طور متوسط در سال، 63 درصد مردم از خدمات تاکسی تلفنی استفاده میکنند. به طور میانگین مردم ایران ۳/۵ بار در ماه از آژانس استفاده میکنند.
همچنین نوجوانان، جوانان و افراد مسن به ترتیب بالاترین آمار استفاده از آژانس را به خود اختصاص میدهند، این گروه با کسب ۷۰درصد آمار، بالاترین استفادهکنندگان از این نوع خدمات هستند.یکی از حلقههای مفقوده در کسبوکارهای کوچک در ایران مقوله آموزش است. کسانی که در حرفههای مختلف کسبوکار فعالیت میکنند یا اصلا آموزشی ندیدهاند یا به شکل اداری و اجباری دوره کوتاهمدتی را برای اخذ مجوز گذراندهاند برای همین بسیاری از کسبوکارهای کوچک در ایران دارای بازدهی مالی مناسبی نیستند و وقتی از صاحبان این کسبوکار در مورد بهرهوری اقتصادی یا درآمدی سوال میشود همواره گلایه دارند.
یکی از علتهای اصلی رونق نداشتن کسبوکارهای کوچک عدم آگاهی و آموزش ندیدن صاحبان این شغل است. به همین خاطر دسترسی به این کسبوکار در ایران بسیار راحت است. کافی است تا اتومبیل شیک و تمیزی داشته باشید و به آژانس محله مراجعه کنید، صاحب آژانس بلافاصله شما را دعوت به کار میکند.پس از مدتی همکاران دیگری به مجموعه شما اضافه میشوند اما همه شما از وضعیت کاسبی ناراضی هستید.
نتیجه اینکه یا شما از این کسبوکار منصرف میشوید یا مدیر آژانس برای شما ترک کار میزند. همه این فرآیندها نشان میدهد در ایران کسبوکار حرفهای دیده نمیشود به همین دلیل میزان شناخت افراد نسبت به کاری که انجام میدهند بسیار کم و اندک است. همین آگاهی اندک باعث میشود نتوانند بهصورت حرفهای در این کار فعالیت کنند و طبعا میزان درآمد نیز بسیار کم خواهد بود اما اگر کسی که کسبوکاری مانند تاکسی تلفنی را بر میگزیند کاملا با اصول و قواعد و اهداف و بازارهدف و مشتری هدف آشنا باشد نهتنها به کسبوکار خود رونق میدهد بلکه به اقتصاد محله و شهر و کشور یاری میرساند.
نگرانیهای زیادی که امروزه در کسبوکارهای مختلف از جمله تاکسی تلفنی دیده و شنیده میشود ناشی از عدم شناخت است. هر کس تصور میکند با داشتن یک اتومبیل و مراجعه به یک آژانس میتواند خدمات مربوطه را ارائه کند اما چون توانایی ارائه خدمات حرفهای را ندارد میزان مراجعه به او آرام آرام کم میشود و او نیز از این کار دلسرد میشود.
در صورتی که کسانی که مایلند در زمینه تاکسی تلفنی خدماتی به شهروندان خود بدهند اگر کلاسهای آموزشی لازم را بگذارند شاید بیاغراق بتوانند تا صد درصد میزان درآمد ماهانه خود را افزایش دهند.آژانس تاکسی تلفنی مانند بسیاری از کسبوکارها نیاز به مقدمات و تمهیدات دارد. اگر این تمهیدات و مقدمات برای شروع کار فراهم شود، طبعا آغاز و انجام خوبی میتوان برای این کار ترسیم کرد.
اول: آداب و اصول خدمات
ما باید بدانیم که میخواهیم در تاکسی تلفنی خدمات بفروشیم. بنابراین هر اندازه به اصول و آداب و اخلاق عمومی اشراف داشته باشیم میتوانیم طیف وسیعتری از مردم را به سوی خود جذب کنیم. این اصل مهمی در ارائه خدمات و سرویسدهی تاکسی تلفنی است. شما میتوانید با اخلاق خوب و انسانی مشتریان بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشید.
دوم: اطلاعات راهها و خیابانها
کسی که در تاکسی تلفنی کار میکند باید راهها و خیابانها و کوچههای محله و شهر خود را بشناسد. برخی از رانندهها حتی محدوده جغرافیایی خود را نمیشناسند، طبیعی است وقتی مشتری به دلیل اینکه شما نشانی را بلد نیستید به جای اینکه 10دقیقهای به مقصد برسد نیم ساعت یا بیشتر در محله و شهر بگردد بار دیگر به شما مراجعه نمیکند. شما باید تمام کوچه پس کوچهها و خیابانهای شهر را برای زودتر و بهتر رسیدن بدانید و اگر نمیدانید رقیب دانا از شما پیشی میگیرد و مشتری شما را به سمت خود جذب میکند.
سوم: حقوق مشتری
شما اگر مشتری هدف خود را بشناسید و برای او احترام قائل شوید، طبعا او همواره به شما مراجعه میکند.از زمانی که مشتری در اتومبیل شما نشسته است تا زمانی که پیاده میشود شما باید تا میتوانید خدمات رفاهی به او بدهید. پس رادیو و ضبط صوت شما با اجازه مشتری باید روشن باشد. اتومبیل شما باید تمیز و خوشبو باشد. سرعت قانونی اتومبیل شما باید با نظر مشتری تنظیم شود.
چهارم: خلاقیت در خدمات
شما در هر کسبوکاری نیاز به کارهای خلاقانه دارید و هر اندازه خلاقیت شما در جهت جلب رضایت مشتری بیشتر باشد به همان میزان موفقیت شما در کسبوکار بیشتر خواهد بود. مثلا میتوانید در اتومبیلتان هر روز یکی، دو روزنامه بگذارید تا مشتری یا مسافر در طول مسیر آن را مطالعه کند یا یک فلاسک آب گرم برای نوشیدن نسکافه یا چای آماده در داخل اتومبیل بگذارید. این کارها نشان میدهد شما برای مشتری ارزش زیادی قائل هستید.
پنجم: هزینه خدمات
بیشک شما باید در قبال خدماتی که ارائه میکنید، پولی دریافت کنید و کسی که از این خدمات استفاده میکند نیز باید پولی پرداخت کند اما همواره نوعی بیاعتمادی میان مسافر یا مشتری و راننده وجود دارد و مشتری فکر میکند که بیشتر پرداخته است به همین خاطر شاید مناسب باشد که برای کلیه مقصدهای کوتاه یا بلند فیش پرداخت کامپیوتری با مهر و امضای مدیرآژانس صادر شود. این یک نشانه خوبی برای اعتمادسازی است که شما هم به مشتری احترام گذاشتهاید و هم از او بیشتر دریافت نکردهاید و چه بهتر که این فیش در داخل یک پاکت با لوگوی آژانس مربوطه باشد.
ششم: سیستم نرمافزار مدیریتی
مدیریت آژانس میتواند با استفاده از نرمافزارهای مختلف، خدمات الکترونیکی خوبی ارائه کند و با مشتری همواره در ارتباط باشد. این نرمافزار امکانات فراوانی برای مدیریت ارتباط با مشتری دارد که میتواند از این سیستم به شکل مناسبی برای جذب و نگهداری از آن استفاده کند. یکی از دلایل رکود بازار کسبوکار تاکسی تلفنیها، بهرهگیری از شیوههای سنتی است. بسیاری از صاحبان این کسبوکار نمیدانند راههای ارتباط با مشتری چیست اما اگر از سیستم نرمافزاری جدید بهرهمند شوند سیستم به آنها راههای ارتباطی را یاد میدهد به طوری که هر روز مشتریان آنها بیشتر میشود.
من بهعنوان یک شهروند ایرانی دوست دارم زمانی که به یک آژانس تاکسی تلفنی زنگ زدم با من مودبانه حرف بزند، اتومبیل تمیز و شیکی برای من بفرستد. با پیامک نام راننده، نوع اتومبیل و شماره اتومبیل را به من اطلاع بدهد. زمانی که تاکسی از مبدا به سمت منزل یا محل کارمن حرکت کرد، با یک پیامک به من اطلاع داده شود. هزینه سفر به شکل فاکتور کامپیوتری در داخل پاکت به من داده شود. راننده آدم بااخلاقی باشد و به من در حمل احیانا چمدان و کالا کمک کند. ضبط صوت و رادیو به اختیار من خاموش یا روشن باشد.
باک بنزین اتومبیل پر باشد و نیمههای راه به سمت پمپ بنزین نرود. اتومبیل دارای شناسه آژانس باشد.راننده لباس یونیفورم مخصوص بر تن داشته باشد. راننده تا زمانی که از او سوال نشد حرف نزند و از مشکلات خود و جامعه نگوید و احیانا سخنرانی نکند. جادهها و کوچه و خیابانها را به خوبی بشناسد و مرا در کمترین مدت به مقصد برساند. اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کند. به من کارت ویزیت حرفهای خودش را زمان پیاده شدن بدهد.
اگر رانندهای با این نوع خدمات در خدمت مشتریان باشد، بیتردید درآمدش به چندبرابر میرسد و هیچگاه حتی لحظهای بیکار نخواهد بود. رونق کسبوکار نیاز به شناسایی بازار کار و مشتریان هدف دارد.اگر به خوبی نیازها و خواستههای مشتریان خود را در کسبوکار تاکسی تلفنی بشناسیم میتوانیم به رشد و توسعه و رونق کسبوکار خود کمک کنیم.