80 سال از زمانی که زادگاهم را ترک کردم و در 9 سالگی کارآموز شدم میگذرد. در تمام این 80 سال کسبوکار زندگی من بوده است. من شاهد تغییرات عمیق و سریع در جهان بودهام، از این رهگذر کوله بار گرانبهایی از تجربیات در عرصه کار و تجارت گردآوردهام. تجربیاتم متقاعدم کرده است که مهم نیست جهان تا چه اندازه میتواند گیجکننده و آشفته باشد، با این همه، انسان همیشه میتواند روشهای مدیریتی خود را بهبود بخشد و باعث رونق کسبوکارش شود.»
آنچه خواندید نوشته کونوسوکه ماتسوشیتا درمقدمه کتاب «اخلاق مدیریت روشنبین» است. او مارک ناسیونال را به ثبت رساند و دو سال بعد نخستین محصولش را با همان مارک چراغ قوه باتریدار چهارگوش وارد بازار و از روش بازاریابی مبتکرانه استفاده کرد.
در بخشی از این کتاب درباره سرمایهبودن هر فرد میخوانیم: اغلب ثابت شده که اگر شخصی را در پستی بگذارید و اعتماد کامل خود را به او بدهید، هرکاری که از دستش برمیآید، انجام میدهد تا مطابق انتظارات شما عمل کند. مهم نیست که آن فرد مدیر بخش باشد یا مدیر شعبه، معمولا در آن کار جا میافتد و تواناییهایی کسب میکند که با مسئولیت جدیدش متناسب است. ارزش پست و مقام از فرد است، اگر فرد بیلیاقت باشد، مقامش خدشهدار میشود و اگر لایق باشد، اعتبار و اقتدار مقامش افزایش مییابد. بیشتر مردم کاملا توانایی آموختن کاری را که به آنان واگذار میکنید، دارند و آن کار را به نحو احسن انجام میدهند.
این کتاب در 168 صفحه با قیمت هفت هزار تومان توسط انتشارات کندوکاو به چاپ رسیده است.