پرسش: مدیر کسبوکاری هستم که گروه هدف محصولاتم جوانان هستند. به همین خاطر مجبورم برای ارتباط راحتتر با مشتریان از فروشندگان جوان استفاده کنم. برای انتخاب آنها باید به چه نکاتی دقت کنم، لطفا در این باره راهنمایی کنید؟
پاسخ کارشناس: فروشندگی شغل باارزشی است، ولی ماندن طولانی در آن دیگر ارزش محسوب نمیشود و معمولاً افراد بعد از مدتی ارتقای سمت پیدا کرده و به پستهای دیگر میروند. فروشندگی نیاز به انگیزه و انرژی بالایی دارد، پس گروه سنی جوان بهترین گزینه برای این سمت سازمانی هستند اما مدیریت کردن گروه سنی جوانترها سختتر از گروههای سنی دیگر است.
برای مدیریت این گروه سنی بهتر است به چند نکته دقت کنید. نکاتی مانند:
1- این گروه سنی علاقه زیادی به اشتراک گذاشتن دارند، بررسیها نشان داده آمار بالایی از فروشندگان جوان تمایل دارند که دوستانشان از همکارانشان باشند، پس این بهترین فرصت است تا با ایجاد فضای مناسب برای گردهمایی این گروه حس دوستی و علاقه به کسب وکارتان را فراهم کنید. البته در این باره باید مراقب بود که این گروه سنی از هدفی که کسب وکار دنبال میکند، دور نشوند و نسبت به کاری که انجام میدهند بیتفاوت نشوند.
2- جوانهای امروزی به نسبت قدیمیترها وابستگی شدیدی به خانوادهها دارند، چون بسیاری از مسائل مالی شان را خانواده تأمین میکند و در این باره شاید احساسی و عاطفیتر باشند. از طرفی همین عامل باعث میشود که آنها آموزش پذیرتر بوده و حرف شنوی بهتری از بزرگترهای خود داشته باشند، پس در این گروه سنی به جنبههای مثبت و منفی این نکته دقت کنید.
3- مرز میان مدیر و کارمند برای آنها معنای خاصی ندارد. این گروه به نسبت قبل کمتر به اقتدار مدیریت اعتقاد دارند و دوست دارند در محیطی کار کنند که بهطورغیررسمی با مافوق خود ارتباط برقرار کنند به همین دلیل شاید بهراحتی به مدیر خود پیامک بزنند و برای او لطیفه ارسال کنند، در این شرایط مدیران باید سعی کنند که با نیروهای خود دوست باشند و از طرفی جایگاه خود را نیز به آنها گوش زد کنند.
4- این گروه سنی از بازخورد منفی و انتقاد میترسند، اکثر مدیران فروش عنوان میکنند که در جلسات آموزشی وقتی میخواهند نکاتی را به فروشندگان جوان خود گوشزد کنند، اگر لحن آنها جدی شود فورا آنها گارد دفاعی میگیرند و میترسند، به همین دلیل بهتر است که مدیران بازخوردهای منفی خود را میان بازخوردهای مثبت به فروشندگان جوان خود منتقل کنند تا آنها را از حالت دفاعی خارج کنند. نکته آخر اینکه همان قدر که این نیروها دوست داشتنی هستند، گاهی از کنترل خارج شده و برخوردهای عجیبی از خود نشان میدهند. حال مدیری که صبور و با اقتدار است بهراحتی به نیروهای خود گوشزد میکند که روی کار متمرکز شوند و اوضاع را کنترل میکند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.