روزانه ذهن مخاطبان با روشهای مختلفی درگیر حجم زیادی پیام تبلیغاتی میشود و همین منجر به بیتوجهی به بخشی از این تبلیغات شده است.
از اینرو شرکتها برای موثر کردن تبلیغات کالا تنها راهحل را افزایش نقاط تماس یافتهاند، بهطوریکه از تمام ابزارهای ارتباطی برای معرفی کالای خود استفاده میکنند که یکی از آنها شبکههای اجتماعی است.
با گسترش فضای مجازی و حضور بیش از پنج میلیون کاربر ایرانی در فیسبوک تبلیغات در این شبکه اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند شرکتها با تشکیل صفحه اختصاصی مربوط به محصول خود و ارائه کلیپهایی درباره فرآیند ساخت کالا، نحوه استفاده و همچنین تبلیغات آن میتوانند در جذب مشتری موفقتر عمل کند، زیرا مخاطبان فیسبوک بیشتر برای وبگردی و گذراندن اوقات فراغت به این سایت مراجعه میکنند و تنها ارائه اطلاعات تصویری و جذاب که با لایک بیشتری همراه هستند میتواند زمینه موفقیت تبلیغات برندها را فراهم کند.
این روزها ابزارهای تبلیغاتی زیادی از بیلبورد، تلویزیون، روزنامه و غیره پیشچشم شرکتها قرار گرفته که هرکدام از آنها کارکرد متفاوتی دارد، اما علاوه بر اینکه هر کدام از این ابزارها هزینهای را بر شرکتها متحمل میکند، تبلیغات در آنها اثر خود را از دست داده است زیرا هدف تبلیغاتی خیلی از شرکتهاست.
تبلیغات با محوریت کلیپهای متنوع و جذاب
با نگاهی به مخاطبان فیسبوک به روشنی پی خواهیم برد تبلیغات آن بر پایه سلیقه کاربران آن میتواند موثر باشد. درواقع مخاطبان این شبکه بیشتر جوان و گروه مصرفکننده جامعه هستند. از اینرو، شناخت ویژگیهای آنها میتواند تبلیغات فیسبوک را اثرگذار کند.
یک کارشناس بازاریابی با اشاره به نوع تبلیغاتی که در فیسبوک میتواند اثرگذار باشد، اظهار کرد: مخاطبان برای گذراندن اوقات فراغت و مشاهده تصاویر و کلیپهای جذاب به این سایت مراجعه میکنند و درنتیجه تبلیغات غیرتصویری کمتر مخاطبان را جذب میکند. به همین دلیل شرکتها ابتدا باید یک سایت اختصاصی ساخته و با ارائه کلیپهای مربوط به کالا که جذابیت بالایی دارند ذهن مخاطب را به سوی خود سوق دهند.
محسن سلطانی با تاکید بر اهمیت ارائه لوگو در کلیپهای ارائه شده، میافزاید: کلیپهای فیسبوکی دو دسته هستند؛ دسته اول آنهایی که توسط خود شرکت ساخته میشوند و خدمات اختصاصی و کالای شرکت را معرفی میکنند و دیگری کلیپهایی هستند که کالای مشابه ساخت شرکتهای خارجی که آن محصول را در داخل ایران عرضه نمیکنند به نمایش میگذارند.
با این مسئله میتوان کیفیت کالای تولیدی را با نمونه خارجی آن مقایسه و به رعایت شدن استانداردهای بینالمللی آن تاکید کرد. او با بیان اینکه هنوز نحوه استفاده از فیسبوک در ایران فرهنگسازی نشده است، ادامه داد: تغییر سبک زندگی کاربرد شبکههای اجتماعی را در دنیا افزایش داده، اما در ایران هنوز برای استفاده از آن نیاز به فرهنگسازی است که به نظر میرسد بهتدریج در آن مسیر حرکت میکنیم.
لایک بیشتر نشانه موفقیت بیشتر
با توجه به اینکه بازتاب ارائه اطلاعات در شبکههای اجتماعی به سرعت دیده میشود، از اظهارنظرهای کلیپهای تبلیغاتی ارسالشده در این شبکهها میتوان برای آشنا شدن با سلیقه مخاطبان استفاده کرد. حال در نظرخواهی که از برخی کاربران فیسبوک به عمل آمد برخی از آنها معتقد بودند برای دیدن کلیپهای تصویری به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت، محدود بودن زمان و ارائه حجم زیاد اطلاعات در صفحه عمومی این شبکه اجتماعی ناچار به گزینش کلیپها براساس میزان لایک آنها هستند، به همین دلیل کلیپهایی که لایک بیشتری دارند مورد توجه آنها قرار خواهد گرفت. تیزرهای تبلیغاتی که در مدتزمان کوتاهتری اطلاعات خود را ارائه دهند بیشتر مخاطبان را با خود همراه میکنند، این موضوع در مورد کلیپهایی که شروعی هیجانانگیز دارند بیشتر صادق است.
حسین، یک کاربر فیسبوکی است که چند صفحه اختصاصی را همزمان مدیریت میکند. او در این مورد میگوید: تبلیغ شرکتهایی در فیسبوک موفق است که یک صفحه را به برند خود اختصاص دهند، از این طریق میتوان پیشنهاد مخاطبان در مورد محصول را نیز جویا شد، مثلا در تبلیغ یک شامپو ابتدا از مخاطبان میخواهیم نظراتشان را در رابطه با ویژگیهای یک شامپوی خوب بیان کنند پس از آن با معرفی تنوع محصولات برند برای هریک از انواع موها شامپوی خاصی را معرفی میکنند. حال میتوانند از نظرات مخاطبان برای ارتقای کیفیت محصول نیز استفاده کنند و از این طریق مشتریان وفاداری را برای شرکت به وجود آورند، زیرا این مسئله نشان میدهد که شرکت مشتریمحوری را سرلوحه کار خود قرار داده است. درواقع، شرکتها برای موفقیت در تبلیغات خود باید بهطور آنلاین به پیامهای کاربران پاسخ داده و آنها را به سمتی هدایت کنند که تغییر نیاز و تقاضای خود را به شرکت منتقل کنند.
سعید، کاربر دیگری است که درباره موفقیت تبلیغات در فیسبوک میگوید: در فیسبوک اگر لینک صفحه اصلی شرکت که حاوی تمام اطلاعات محصول، کارخانه و غیره است قرار داده شود، بهطور قطع اطمینان بیشتری در کاربران به وجود میآورد، زیرا در برخی موارد صفحههایی هستند که فروش اینترنتی نیز دارند حتی اگر قیمت محصول نیز خیلی زیاد نباشد خریداران تمایل چندانی به خرید از طریق فیسبوک ندارند. به همین دلیل با انتقال آنها به صفحه اصلی میتوان در کنار تبلیغات و جذب مشتری خرید اینترنتی را برای شرکت افزایش داد.
او با اشاره به اینکه اشتراک صفحه اختصاصی کالا به معرفی آن کمک میکند، ادامه داد: وقتی یک صفحه از سوی دوستان به اشتراک گذاشته میشود بیشتر مورد قبول خواهد بود و این منجر به انتقال شبکهای اطلاعات در شبکه مجازی میشود و در زمان نهچندان دوری خیلی از کاربران با این صفحه آشنا میشوند، البته صفحات اختصاصی برندها اگر به مسائل حاشیهای نپردازند احتمال موفقیت آنها بیشتر میشود زیرا اظهارنظر مدیر صفحه در برخی مسائل اجتماعی یا سیاسی میتواند بهطور طبیعی با مخالفت عدهای دیگر همراه شود و این مسئله از مخاطبان محصول میکاهد، اما لایک کردن افرادی که بهطور فعال برای کلیپها یا مطالب محصول اظهارنظر میکنند منجر به تداوم حمایت آنها خواهد شد.