بشر همواره به زیبایی و آراستگی خود توجه کرده و به دنبال هرچه بهتر نشان دادن ظاهر خود بوده است، امروزه هم ظاهر افراد تا حد زیادی نشاندهنده شخصیت آنها به شمار میآید و در زندگی و ارتباطات اجتماعی افراد تاثیرگذار است. آرایش و پیرایش برای پوشاندن عیوب چهره و مو تعریف شده است. با این وجود عموما این کار توسط متخصص آن یعنی آرایشگران انجام میشود. آرایشگری فن و هنری است که به زیباتر جلوه دادن ظاهر افراد میپردازد و در همه دنیا این کسبوکار یکی از پررونقترین کسبوکارها به شمار میآید. در لغت آرایش به معنی اضافه کردن و پیرایش به معنای کم کردن است.
از این رو «فرصت امروز» به سراغ بازار آرایشگرها رفته تا از نحوه سرمایهگذاری و چگونگی وضعیت این بازار گزارشی تهیه کند. خانم فریده افتخاری صاحب سالن آرایش «زن روز» و از کهنهکاران این حرفه که حدود 25 سال است در این کار مشغول به فعالیت است، اعتقاد دارد همه این سالها کار خود را با عشق و علاقه پیش برده است.
علاقه شرط اول کار
افتخاری معتقد است ماندگاری در این کسبوکار نیازمند یک عشق و علاقه بزرگ است. وی میافزاید: از نظر من آرایشگری یک هنر بزرگ است و هر هنرمندی باید به کار خود عشق بورزد. ما روزانه با دهها خانم سروکار داریم که پس از انجام آرایش و پیرایش به اندازه مشتری از کار خود لذت میبریم. اینکه کسی به شما اعتماد کند و چهره و موی خود را به شما بسپارد واقعا نشانه قدرت این کار است. وی همچنین میگوید: بزرگترین مزیت این حرفه هم همین است؛ اینکه شما از روبهرو شدن با افراد مختلف لذت میبرید. این یک کسبوکار پررفتوآمد است و میتواند این علاقه شما را پاسخ دهد و در پایان کار وقتی مشتری از سالن شما با رضایت بیرون میرود شما هم از خود رضایت پیدا میکنید و این لذت کار را دوچندان میکند.
افتخاری در خصوص معایب این کار میافزاید: به هر روی هر کسبوکاری معایبی هم دارد در این خصوص خستگی کار و اینکه شما مدام باید سرپا بایستید میتواند به سلامتی آسیب برساند، در واقع این مسئله بزرگترین عیب کار است.
نحوه سرمایهگذاری
افتخاری درخصوص نحوه سرمایهگذاری برای شروع این کسبوکار میگوید: ابتدا به ساکن شما باید مجوزهای لازم را از اتحادیه آرایشگران بگیرید، البته برای گرفتن مجوز نیاز است شما مدرک آرایشگری هم داشته باشید که از طریق سازمان فنی و حرفهای پس از گذراندن دورههای مختلف این مدرک صادر میشود. متاسفانه این روزها تعداد سالنهای بدون مجوز از سالنهایی که با مجوز فعالیت میکنند بیشتر شده است. یکی از دلایل آن شاید سختگیریهای اتحادیه برای صدور جواز تاسیس باشد، به علاوه اخذ این مجوز حدود یکسال زمان میبرد و سه میلیون تومان هزینه روی دست شما میگذارد.
افتخاری میگوید: کمینه متراژ برای راهاندازی یک آرایشگاه زنانه از نظر اتحادیه 18 متر است اما به نظر من این فضا بسیار کم است و نمیتواند یک کسبوکار پردرآمد به حساب بیاید، یک متراژ متعادل برای شروع این کار حدود 40 متر باید باشد به علاوه حداقل چهار نیروی کار فعال و باتجربه میتواند کسبوکار شما را استارت بزند. وی همچنین در خصوص سرمایه اولیه میگوید: خرید لوازم اولیه با توجه به حجم کار متفاوت است، این سرمایه میتواند از کمترین حجم یعنی حدود پنج میلیون تومان شروع شود و تا 50 میلیون یا حتی بیشتر متغیر باشد.
به روز باشید
افتخاری در خصوص چگونگی دست یافتن به موفقیتهای بیشتر در این شغل معتقد است: آرایشگری حرفهای در جهان امروز به یک علم تبدیل شده و اصول خاص خودش را دارد، بهعنوان مثال در مورد کوتاهی مو آرایشگر حرفهای، با تجربهای كه دارد فرم صورت، جنس مو، اندازه گردن، اشكال هندسی سر و سایر گزینهها را در نظر گرفته و سپس تصمیم میگیرد كه مو را چگونه اصلاح كند اما در كشور ما که این شغل عمدتا بهصورت حرفهای نیست، مشتری دستور میدهد كه چه مدل مویی داشته باشد، در مجموع شما اگر میخواهید در این خصوص موفق باشید باید با مد روز دنیا پیش بروید و همواره خود را به روز نگه دارید. باید خلاق بوده و از آخرین مدلها و مدها و روشها اطلاع داشته باشید و خود را با مد روز تطبیق دهید.
وی در ادامه توضیح میدهد: روشهای مختلفی برای همراهی با دنیای مد و آرایش وجود دارد، یکی از آنها دورههای آموزشی است که اغلب توسط شرکتهای تامینکننده مواد اولیه آرایشی برگزار میشود و میتوانید با حضور در این کلاسها از متدهای روز باخبر باشید.
درآمدها و دوره بازگشت سرمایه
افتخاری درخصوص درآمدهای این کســبوکار میگوید: آرایشگری یک شغل زودبازده است به این معنا که فرد پس از دیدن آموزشهای لازم، در مدت زمان کوتاهی میتواند درآمد کسب کند اما میزان این درآمد به مهارت، توانمندی، خلاقیت و تعهد آرایشگر مربوط میشود. در واقع اگر شما آرایشگر قابلی باشید و بتوانید با کیفیت کار، مشتری را جذب کنید اغلب مشتریهای این کسبوکار ثابت میشوند و ماهانه مبلغ مشخصی برای شما درآمدزایی دارند. در مجموع با توجه به کیفیت کار شما و مواد اولیهای که استفاده میکنید سوددهی بین 20 تا 40 درصد برآورد میشود و دوره بازگشت سرمایه اولیه در این کار میتواند از یک سال یا حتی تا 10 سال هم متغیر باشد.
تکلیف جهان مشخص است اما ایران نه
افتخاری درخصوص سود حاصله از این کسبوکار میگوید: سودی که یک آرایشگر در ایران به دست میآورد متاثر از موارد زیادی است. به واقع میزان مهارت فرد، مکان جغرافیایی سالن، مواد اولیه مصرفی و حتی میزان درآمد مردم منطقه از عوامل مهم تاثیرگذار در درآمد آرایشگران ایرانی است.
وی میافزاید: من در مقالهای میخواندم که میزان درآمد آرایشگرها در کشورهای پیشرفته قابل محاسبه بوده و حتی برای آن مبلغ هم تعیین میکنند مثلا در آمریکا متوسط درآمد این شغل ساعتی 10دلار و 82 سنت است و طبق آمار سال 2013، درآمد سالانه آرایشگران 23هزار و 150دلار در آمریکا بوده است یا در استرالیا متوسط درآمد سالانه این شغل 31هزار و 200 دلار است، در انگلستان متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد آموزش دیده بین 21هزار و 500 تا 30هزار و 500 دلار و برای افراد بسیار متخصص بسته به نوع کار و محل سالن خود 46هزار دلار یا بیشتر است اما در ایران چنین محاسباتی انجام نمیشود و حتی برخی آرایشگران خود نمیدانند متوسط سالانه درآمدشان چه مبلغی است.
مهمترین تبلیغ کیفیت کار است
افتخاری در آخر میگوید: بسیاری از سالنها امروزه در شبکههای اجتماعی یا از طریق پیام کوتاه و تراکت و غیره حجم تبلیغات بالایی دارند اما معتقدم بیشترین تبلیغ برای این کسبوکار کیفیت نهایی کار و رضایت مشتری است. من مشتریانی دارم که نزدیک به 10 سال است برای کارهای آرایشگاهی خود به ما مراجعه میکنند، این یعنی شما مشتریان وفاداری دارید که علاوه بر وفاداری خود برای شما مشتریان دیگر هم میآورند. هنر شما بزرگترین تبلیغ شماست.
***
گلایه از بیپروانهها
«فرصت امروز» همچنین به سراغ یکی دیگر از فعالان حوزه آرایشگری رفته است تا درخصوص دغدغههای فعالان بازار پاسخی بگیرد. خانم رویا صفری درخصوص عملکرد اتحادیه میگوید: متاسفانه یکی از کمکارترین اتحادیهها، اتحادیه آرایشگران است بهنحویکه میتوان گفت هیچ گونه خدماتی به ما ارائه نمیکند، نه کلاس آموزشی و نه حتی پیگیری تخلفاتی که در آرایشگاه های غیرمجاز انجام میگیرد.
وی معتقد است: در بسیاری سالنهای زیبایی بانوان در مناطق بالای شهر، آقایان مشغول به فعالیت هستند که این هم عملی غیراخلاقی است و هم به معنی ورود آقایان به حوزه تخصصی یک شغل زنانه است. صفری میافزاید: بهعلاوه برخی سالنهای آرایشگری برای کسب درآمد فعالیتهایی که به حوزه آرایشگری مربوط نمیشود مانند سولاریوم پوست که یک کار کاملا تخصصی پزشکی است هم در سالنهای زیبایی انجام میدهند و بابت آن درآمدهای میلیونی میگیرند، همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی بدون مجوز و بهصورت غیرتخصصی توسط برخی آرایشگران انجام میشود که از آن طریق هم درآمد کسب میکنند و اتحادیه در این میان فقط به آرایشگران با پروانه سختگیری میکند و گویی سالنهای بدون مجوز جزو کسبوکاری دیگر بهشمار میآیند.
وی درخصوص تعیین قیمتها در سالنهای زیبایی میافزاید: ما سه دسته از آرایشگران گروه الف، ب و پ را داریم که با توجه به این امتیازبندی برایشان تعیین قیمت میشود، اما متاسفانه مکان سالن از نظر منطقهای روی قیمتها بیشترین تاثیر را دارد بهگونهایکه بابت خدماتی مانند آرایش عروس هزینههای میلیونی دریافت میکنند و همین موجب تخریب بازار و تزلزل قیمتها و اعتماد مشتریان میشود.
صفری در پایان میافزاید: من بهعنوان یکی از فعالان این بازار معتقدم سرمایهگذاری در این بازار میتواند یک سرمایهگذاری مطمئن و بهصرفه باشد زیرا طی بررسیها بازار این شغل رو به رشد بوده و هست همچنین اگر شما مقداری ذوق و سلیقه داشته باشید در کنار یک تعهد و وجدان کاری میتوانید به طور متوسط در این شغل بین سه تا پنج میلیون تومان درآمد ماهانه کسب کنید.