پرسش: دو سال است که در حوزه تولید ظروف آشپزخانه فعالیت میکنم. چند وقتی است به این نتیجه رسیدهام که در قیمتگذاری دقت کافی نداشتهام و قیمت بالایی را برای محصولاتم در نظر گرفته ام. آیا برای افزایش فروش، کاهش قیمت را به من پیشنهاد میکنید؟
پاسخ کارشناس: کاهش قیمت برای افزایش تقاضا در میان اهالی کسبوکار روشی کاملا مرسوم است، اما بیثباتی در قیمتگذاری مشتری را نسبت به شما بیاعتماد میکند. در این میان باید به چند نکته توجه داشته باشید. نخستین نکته این است که تغییر قیمت باید دقیق و حساب شده باشد و نمیتوانید هر قدر میخواهید قیمت را کاهش دهید، چون در این صورت ارزش محصولتان را در ذهن مشتری پایین میآورید. اگر محصول بیش از حد ارزان باشد، مشتری آن را به حساب کاهش کیفیت میگذارد.
نکته بعدی آن است که باید تصمیم بگیرید آیا میخواهید برای همیشه قیمت محصولات خود را کاهش دهید یا فقط یک کاهش قیمت موقتی برای شما کافی است. در نظر داشته باشید که اگر قیمت محصول را بدون اطلاعرسانی به مشتری و اعلام بازه زمانی کاهش دهید، دیگر نمیتوانید به قیمت قبلی برگردید؛ مگر اینکه کیفیت خود را افزایش بدهید.
نکته آخر و مهمتر این است که باید روش مبارزه رقبای خود را هم کاملا در نظر بگیرید. گاه وارد شدن به نبرد قیمت میتواند به بهای نابودی کسبوکار شما تمام شود. چرا که اگر رقیب شما هم سیاست کاهش قیمت را اتخاذ کند، ممکن است به جایی برسیدکه تمام سود شما صرف رقابت شود و به زیانآوری برسید. اگر تصمیم نهایی شما پایین آوردن قیمت محصول است، با دقت میزان سود حاصل از این کار را در وضعیت جدید بررسی کنید؛ چرا که ممکن است در ابتدا فروش شما افزایش پیدا کند، اما بعد از مدتی احتمالا به ثبات خواهید رسید. پس باید تمام جوانب امر را بررسی کنید و بیگدار به آب نزنید.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.