کارلوس گوسن (Carlos Ghosn) سرمایهدار متولد برزیل و یکی از بزرگترین مدیران صنعت خودرو، در حال حاضر رییس و مدیرعامل کمپانی رنو (Renault) فرانسه، رییس و مدیرعامل کمپانی نیسان (Nissan) ژاپن و رییس کارخانه اتومبیلسازی روسی آوتوواز (AvtoVAZ) است که همین سمت را در شرکت رنو- نیسان اِلاینس (Renault-Nissan Alliance) نیز عهدهدار است. الاینس شرکت همکار استراتژیک رنو و نیسان است که البته آوتوواز را هم شامل میشود. به این مدیر موفق لقبهای مختلفی از جمله «قاتل هزینهها»، «یخشکن» و «آقای حلال مشکلات» را به دلیل بازگرداندن نیسان به شرایط ثابت مالی و نجات از ورشکستگی دادهاند.
گوسن در سال 1978 از موسسه پلیتکنیک ایکول فرانسه (École Polytechnique) و در رشته مهندسی فارغالتحصیل شد. گوسن بعد از فارغالتحصیلی کارش را در شرکت میشلن (Michelin) فرانسه، بزرگترین کارخانه تولیدکننده تایر در اروپا و یکی از سه کارخانه بزرگ تولید تایر در جهان، آغاز کرد. کارلوس گوسن 18 سال در این کمپانی مشغول فعالیت بود تا اینکه در سال 1990 بهعنوان رییس و مدیرعامل میشلن منصوب شد. در سال 1996 رنو این مدیر موفق را بهعنوان نایبرییس اجرایی استخدام کرد و اقداماتی که گوسن انجام داد سبب شد این کمپانی به سوددهی بازگردد. در سال 1999 گوسن 36درصد سهام نیسان را خرید و یک سال بعد بهعنوان رییس و مدیرعامل به این شرکت ملحق شد.
محصولات «به اندازه کافی خوب» تولید کنید تا ارزش پول دادن داشته باشند
گوسن معتقد است سادگی یکی از اصول کلیدی پروسه نوآوریاش برای گسترش ایده «به اندازه کافی خوب» تولید کردن است تا از این طریق بتواند در مشتریان حس هزینه کردن آگاهانه را ایجاد کند. بهعنوان مثال، در سال 2004، رنو خط تولید خودروی لوگان، یک خودروی کوچک و بدون زواید خودروهای خانوادگی را راهاندازی کرد، محصولی با طراحی بسیار ساده و حداقل قطعات که توانست به پرفروشترین خودرو در بازار اروپا و سایر بازارهای نوظهور تبدیل شود.
مدیران ارشدتان را به بازارهای نوظهور بفرستید
نوآوری مقرون به صرفه فقط تولیدات بیشتر با کمترینها نیست، بلکه بهعنوان یک مدیر باید یاد بگیرید که چگونه با وجود محدودیتها و سختیهای بسیار نوآوری و این محدودیتها را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کنید. البته برای مدیران، ترویج تفکر مقرون به صرفه بودن و انعطافپذیری کار سختی به نظر میرسد، به همین دلیل بود که گوسن مدیران ارشدش را به نقاط مختلف مثلا هند، آفریقایجنوبی و اندونزی فرستاد تا مدیریت گسترش محصولات را در این بازارهای نوظهور به دست گیرند. گوسن میگوید: «ما به بازارهای نوظهور فقط برای ارائه یک محصول نمیرویم، بلکه برای یادگیری فرآیندها و تفکرات جدید میرویم.»
هر مشکلی راهحلی دارد
گوسن میگوید: «هر مشکلی راهحلی دارد» اما یک مدیر باید آماده باشد تا بهای آن را بهصورت شخصی یا جمعی بپردازد تا بتواند راهحلی پیدا کند. مشکلات بدتر میشوند، پیش از اینکه بهتر شوند. «توسعه دادن یک کمپانی که با مشکلات زیادی مواجه است، آسانتر از مدیریت یک کمپانی با عملکرد متوسط است.» گوسن اعتقاد دارد مدیریت را با مدیریت کردن یاد میگیرید و هیچ شرایطی آموزندهتر از موقعیتهایی که استرس بالایی دارند، نیست. وقتی با مشکلات مواجه میشوید اغلب نمیتوانید بخوابید یا غذا بخورید اما در انتها اینگونه موقعیتها هستند که بیشترین یادگیری را برای مدیران به همراه دارند.