تجربه بیکاری در اوایل دوران جوانی ممکن است لطمههایی را به فرد وارد کند که اثرات منفی آن حتی تا سالها بعد در وجود وی نمایان باشد و امیدواری فرد را در بهدست آوردن شغل مناسب و کسب درآمد کاهش دهد. علاوه بر اثرات منفی که بیکاری جوانان بر توانایی یافتن شغل و کسب درآمد دارد، این معضل ممکن است تا مدتهای زیادی بر مسائلی چون شادی، رضایت شغلی و سلامت اثر نامطلوبی داشته باشد.
مشاغل سنتی بهتدریج در حال کاهشاند و جوانان این نیاز را در خود احساس میکنند که میتوانند بهعنوان یک نیروی کمکی در وارد کردن همنسلان خود به بازار کار و افزایش شغل در جامعه در نظر گرفته شوند. اینگونه میشود که به کارآفرینی روی میآورند. ترویج کارآفرینی در میان جوانان همچنین مزایای زیاد دیگری دربرخواهد داشت که در ادامه مطلب به برخی از آنها اشاره میشود.
ارتباط کارآفرینان جوان با نوآوری
از آنجا که کارآفرینان جوان بیشتر ارائهکننده محصولات و خدمات جدیدند، ارتباط تنگاتنگی با نوآوری داشته و تاثیر قابلتوجهی بر توسعه اقتصادی دارند. گزارشها نشان میدهد جوانان صاحب کسبوکار سهم قابلتوجهی در نوآوری و ارائه محصولات و خدماتی دارند که کسبوکارهای بسیار کمی این محصولات یا خدمات را ارائه کردهاند یا مصرفکنندگان تا به حال این محصولات را ندیدهاند. این میزان بالای نوآوری به نوبه خود تاثیر مثبتی بر توسعه اقتصادی در جامعه دارد.
درک بازار
کارآفرینان غالبا در مقایسه با همتایان خود در شرکتهای بزرگتر به بازار موردنظرشان نزدیکترند و این موضوع بهخصوص درمورد کارآفرینان جوان بیشتر صادق است. این امر باعث میشود کارآفرینان جوان بهتر بتوانند خود را با تغییرات محیط یا افزایش رقابت تطابق دهند.
بهعلاوه جوانان کارآفرین در بازاریابی میان همسن و سالان خود تواناییهایی دارند که به موفقیت قابل ملاحظه آنها در بازار کمک میکند.
ایجاد اشتغال برای جوانان
احتمال اینکه کارآفرینان جوان، هم سن و سالان خود را به کار بگیرند خیلی بیشتر است. بنابراین آنها در ایجاد اشتغال برای جوانان در جامعه نقش مهمی ایفا میکنند.
افزایش رضایت از زندگی
جوانانی که خوداشتغالی دارند رضایت بیشتری از زندگیشان دارند. کارآفرینی برای جوانان بیکار و ناامید این فرصت را ایجاد میکند تا زندگی قابل تحملی را برای خود ایجاد کنند و شانس همراهی با جامعه را داشته باشند.
توسعه مهارتهای جدید
تجربه یا آموزش در زمینه کارآفرینی باعث توسعه مهارتهای جدیدی در جوانان میشود که میتواند به آنها در مواجهه با مشکلات و برطرف کردن آنها و چالشهای دیگری که ممکن است در زندگی با آنها روبهرو شوند کمک کند.
مهارتهایی از قبیل تشخیص فرصت، نوآوری، تفکر انتقادی، انعطافپذیری، تصمیمگیری، کار تیمی و رهبری میتواند برای جوانان در زندگیشان استفادههای بسیاری داشته باشد چه این افراد قصد کارآفرینی یا ادامه آن را داشته باشند چه نداشته باشند.
موانع کارآفرینی جوانان و پیشنهادهایی برای کمک به آنها
اما این موضوع قابلانکار نیست که کارآفرینان جوان با چالشها و موانع بسیاری روبهرو هستند که در عدمدستیابی آنها به اهدافشان نقش اساسی دارد. در حقیقت، گاهی اوقات جوان بودن خود یک امتیاز منفی محسوب میشود. این ذهنیت اشتباه که کارآفرینان جوان بیتجربه و ناکارآمدند اغلب بر اشتیاق فراوان آنها که عامل بسیار مهمی در کسب موفقیتشان است سایه میافکند.
علاوه بر آن موارد دیگری از قبیل دسترسی محدود به منابع مالی، کمبود مهارتهای مناسب، فقدان زیرساختها، عدم وجود ساختارهای حمایتی کافی و فقدان مشاوره از جمله موانعی هستند که بر سر راه کارآفرینی جوانان وجود دارند که با شناسایی آنها میتوان راهکارها و پیشنهاداتی را در جهت کمک به موفقیت کارآفرینان جوان ارائه کرد. از میان این پیشنهادات میتوان به موارد زیر که از اهمیت بیشتری برخوردارند اشاره کرد:
افزایش دسترسی به سرمایه
شاید بیان این موضوع از نظر بسیاری از افراد تکرار مکررات باشد، اما باز هم باید اشاره کرد که به واقع دسترسی به سرمایه و منابع مالی بدون تردید یکی از عوامل مهم در توانمندسازی کارآفرینان جوان است. بسیاری از کارآفرینان جوان اظهار داشتهاند که تامین مالی یکی از موانع کلیدی در مسیر راهاندازی کسبوکارشان است بهویژه زمانی که احتمال داشتن سابقه معتبر و قوی برای آنها کمتر بوده.
کارآفرینان جوان در بسیاری موارد مجبورند برای تامین مالی فعالیتهای اولیهشان به سراغ پساندازهای شخصی یا قرض کردن از خانواده و دوستانشان بروند. این موضوع بهخصوص باعث محدودیت در ارائه کسبوکارهای نوآورانه توسط آنها میشود، حداقل تا زمانی که سرمایه بیشتری بتواند دامنه وسیعتری از محصولات و خدمات این کارآفرینان را پوشش دهد.
با اینکه برخی از کارآفرینان جوان توانستهاند با استفاده از پساندازهای شخصی و کمک نزدیکانشان کسبوکار خود را شروع کنند، اما زمانی که کسبوکارشان به مرحله رشد و پایداری رسیده، تامین مالی بیرونی برای آنها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.
بهعلاوه به دست آوردن منابع مالی و سرمایه بیرونی، خود با مشکلات بسیاری برای کارآفرینان جوان همراه است. برای دریافت منابع مالی از بسیاری از موسسات و
NGOها یا دریافت وام از بانکها، کارآفرینان جوان غالبا باید مدل کسبوکاری را ارائه دهند که تضمینکننده موفقیت و پایایی کسبوکارشان است و در ضمن باید نشان دهند که سرمایه و منابع مالی دیگری نیز دارند.
همچنین در بسیاری از موارد دسترسی به منابع مالی از طریق این موسسات نیازمند عبور از مراحل و ساختارهای بسیار پیچیدهای است که توسط آنها ارائه میشود و در بسیاری از موارد باعث میشود کارآفرینان جوان برای تامین مالی به سراغ این موسسات یا بانکها نرفته یا در میانه راه از این کار منصرف شوند.
تشویق به مشاوره
با اینکه دسترسی به سرمایه یک گام اولیه و اساسی برای کارآفرینان جوانی است که به دنبال راهاندازی و توسعه کسبوکارشان هستند، دریافت مشاوره نیز به همان اندازه برای بسیاری از آنها جهت رسیدن به موفقیت مهم و ضروری است. تعداد زیادی از کارآفرینان جوان در مسیر راهاندازی کسبوکارشان احساس تنهایی کرده یا برای اداره کسبوکار خود بدون دریافت حمایت بیرونی یا مشاوره دچار مشکل شدهاند.
پیشنهاد میشود برنامههایی که به کارآفرینان منابع مالی ارائه میدهند برای آنها حمایتهای غیرمالی نظیر آموزش و مشاورههای مقدماتی نیز در نظر بگیرند؛ برنامههایی که برای کارآفرینان جوان فرصت توسعه مهارتهای ارزشمند کسبوکار را فراهم میکند. همچنین بسیار مهم است که مشاوران حمایت صحیحی از کارآفرینان جوان داشته باشند. آنها باید به دقت نیازهای کارآفرینان را بررسی کرده و مطابق آنها به مشاوره بپردازند.
به علاوه، بهتر است مشاوران آمادگی ارائه مشاوره و حمایت از کارآفرینان جوان را برای مدت چند سال داشته باشند تا بتوانند به آنها هنگام مواجهه با تصمیمات مشکل یا هنگامی که گرهای در کارشان ایجاد میشود مشاورههای لازم را بدهند و از آنها حمایت کنند.
ایجاد شبکه
ایجاد شبکهها همچنین میتواند برای کارآفرینان جوان فواید زیادی داشته باشد، شبکهها در ایجاد انگیزه و الهامبخشیدن به جوانانی که صاحب کسبوکار خود هستند مفید بوده و به رشد کسبوکارهایشان کمک میکند.
معمولا اتفاق میافتد که کارآفرینان جوان به وجود شبکههایی در حیطه کاری خود احساس نیاز میکنند. برخی از آنها زمانی که به این نیاز میرسند و نمیتوانند شبکهای از افراد را در زمینه موردنظرشان بیابند خودشان به ایجاد شبکه اقدام میکنند.
تقویت مهارتهای ضروری کسب و کار
آخرین عامل برای توانمندسازی کارآفرینان جوان که از اهمیت بالایی برخوردار است توسعه مهارتهای ضروری کسبوکار است.
بسیاری از کارآفرینان جوان به این موضوع پی بردهاند که از مهارتهای کسبوکار کمتری در مقایسه با مهارتهای فنی برخوردارند.
درحالیکه افراد جوان معمولا برخی مهارتهای فنی را از والدین یا اطرافیانشان میآموزند یا به بعضی مهارتهای ضروری مرتبط با حوزه IT حتی تا پایان تحصیلات مدرسهای دست پیدا میکنند، اما مهارتهای مدیریتی و کسبوکاری که برای موفقیتشان نقش کلیدی دارد در آنها کمتر است.
بسیاری از جوانان کارآفرین آنقدر روی راهاندازی کسبوکارشان متمرکزند که یادگیری مولفههای اساسی و ضروری اداره آن را نادیده میگیرند. این موضوع خود به ایجاد مشکلات و مسائلی در زمینه تامین مالی و سایر نیازهای کلیدی کسبوکار منجر میشود.
بنابراین بسیار مهم است درحالیکه مزایای کارآفرینی جوانان را در نظر میگیریم به موانع احتمالی بر سر راه آنها نیز توجه کرده و در جهت برطرف کردنشان تدابیری اندیشیده و دست به اقداماتی بزنیم.