شرکتهای تولیدکننده بستنی هر روز محصولات تازهتری را به بازار ارائه میکنند، اما آیا ارائه محصولات تازهتر باعث ماندگاری و بقای این شرکتها در بازار خواهد شد؟
دکتر محمد بلوریان تهرانی، کارشناس بازاریابی و تبلیغات دراینباره میگوید: «هیچگاه تکمیل سبد کالایی باعث بقای شرکتها نخواهدشد. باید شرکتها به شرایط سودآوری رسیده باشند تا اقدام به تولید محصول تازهتری کنند یعنی محصول قدیمی به سودآوری رسیده و بعد محصول جدیدتر را به بازار وارد کنند. تا زمانی که محصولی به سودآوری نرسیده و بازار کافی را به دست نیاورده، محصول جدید جایگاهی دربازار پیدا نخواهد کرد، البته این موضوع برای تمامی شرکتها مصداق پیدا نمیکند؛ چون برخی شرکتهای بزرگ به سودآوری واقعی رسیدهاند. در نتیجه در فواصل کوتاه اقدام به تولید محصولات تازهتری میکنند. این شرکتها معمولا محصول تازه خود را با حجم کمتری به بازار ارائه میدهند که این حجم کم، دلیلی بر افزایش قیمت میشود. به طور کلی تنوع محصول خوب است، اما اگر محصول جدید را با حجم کمی به بازار ارائه دهیم قیمت تمام شده بالاتر می رود و محصول جدید مشتری خاصتری برای خود پیدا میکند. در نتیجه شاید سبد کالایی شرکتها تکمیل شود، ولی به اندازه هزینهای که برای آن محصول صرف کردهاید، سودآوری نخواهید داشت.»
او ادامه میدهد: «تمامی شرکتها برای بقا و ماندگاری در بازار درتلاشاند. درحالحاضر هر بنگاه اقتصادی یا شرکتی اگر بخواهد در بازار باقی بماند یا ضرباهنگ قبلی خود را حفظ کند، باید استراتژی بقا را برای خود پیش بگیرد. استراتژی بقا زمانی کاربرد دارد که شرکت در شرایط بحرانی بازار قرار گرفته و درتلاش برای حفظ خود یا ثابت نگهداشتن درآمد شرکت است.»
بلوریان در ادامه می گوید: «در این استراتژی جوانب مختلفی را باید درنظر گرفت. نخست، باید عکسالعملهای مصرفکنندگان را زیرنظر داشت تا شرکت درجهت عکسالعملهای مشتری حرکت کند.
برای مثال اگر ما تولیدکننده وسایل لوکس هستیم باید درنظر داشته باشیم که در شرایط اقتصادی حالحاضر مشتری خواهان محصول ما هست یا نیست.»
او تاکید می کند: «اگر تولیدکننده مواد غذایی هستیم هم باید موارد دیگری را درنظر بگیریم. مثلا اگر مشتری ما بیکار یا کمدرآمد است، سراغ محصولات لوکس و گران نرویم یا در این شرایط محصولات دارای حجم بالا و خانوادگی تولید نکنیم؛ چون مشتری در این شرایط توان خرید این قلم محصولات را ندارد و به سراغ بستهبندیهای کوچکتر میرود.»
به گفته بلوریان، باید درنظر داشت شرکتها به دنبال مشتری هستند، در نتیجه باید آنها را راضی نگه دارند. در مورد قیمت اگر مشتری توان پرداخت ندارد قیمت محصول را بالا نبریم و یا در مورد تبلیغات، در این شرایط تبلیغات را کم کنیم، ولی هیچگاه قطع نکنیم. چون درصورت تبلیغ نکردن امکان دارد محصول فراموش شده و بازار را برای رقبای خود آمادهتر کنیم. به عبارت دیگر باید شدت تبلیغات را کم کنیم، ولی از بازار غافل نشویم. او می افزاید: «در مورد بازار پخش هم در این شرایط خاص باید گفت بهتر است از بازار محصولات سودده بیرون بیاییم و این بازار را به رقبا واگذار کنیم. مهمترین نکته این است که بخش توزیع را هیچگاه از شرکت جدا نکنیم، چرا که تولیدکننده باید همیشه نظارت کامل بر بخش توزیع داشته باشد.»
این کارشناس بازاریابی اضافه می کند: «نکته آخر اینکه شرکتها باید درنظر داشته باشند برندی را که برایش زحمت کشیده و معرفی کردهاند بدنام نکنند. این شرکتها باید آبروی خود را حفظ کنند و با کاهش کیفیت، برند خود را در ذهن مخاطب خدشهدار نکنند تا شرایط بازار بهتر شود.»