مسئله هدررفت انرژی، امروزه یکی از مهمترین دغدغههای دولتها و مردم است و تلاش میشود از طریق رسانهها و تبلیغات، بهینهترین ابزارها و روشها برای صرفهجویی در انرژی به مردم معرفی شود. یکی از بخشهای تاثیرگذار در بهینهسازی انرژی مصرفی در ساختمانها، درها و پنجرهها هستند که در گذشتههای دور اغلب چوبی بود و سپس به سمت انواع در و پنجرههای فلزی رفت و در سالهای اخیر غالبا از جنس یوپیویسی هستند. تاریخچه استفاده از در و پنجره یوپیویسی به سال 1960 در اروپا بازمیگردد که در آن سالها به علت تولید اقتصادی و سهولت بهکارگیری آن نسبت به پنجرههای چوبی و فلزی جای خود را در بازار بهطور کامل باز کرد و تبدیل به متریال غالب در صنعت ساختمان شد، اما کمتر از 15 سال است که در ایران هم از این نوع در و پنجرهها، مخصوصا در آپارتمانها بیشترین بهره گرفته میشود.
در واقع به دلیل اینکه ساختمانها چه از نوع مسکونی و چه سایر کاربریها، سهم بالایی در بهکارگیری انرژی دارند در حجم بسیار بالایی میتوان در مصرف انرژی صرفهجویی کرد، یعنی بخش زیادی از انرژی ذخیره شده در ساختمانها از طریق در و پنجرههای فلزی همواره در حال تبادل حرارت بهخصوص در زمستان و تابستان هستند که با استفاده از در و پنجرههای یوپیویسی و شیشههای دوجداره این تبادل حرارتی از طریق پنجره به حداقل ممکن میرسد و مانع از هدر رفتن انرژی میشود. کارشناسان معتقدند در و پنجرههای یوپیویسی تا بیش از 45درصد از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری میکنند که به نسبت بالا بودن این رقم، قابل توجه است تا به تولید و چگونگی سرمایهگذاری در تولید این محصول بپردازیم.
مزایای نسبی یکی دوتا نیستند
رایج شدن این نوع در و پنجرهها، علاوه بر مسئله هدررفت انرژی، مزایای بسیاری دارد که موجب شده مورد توجه بسیاری از افراد و حتی انبوهسازان و برجسازان باشد که از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مقاومت بالا: در و پنجرههای یوپیویسی از لحاظ ماندگاری محصولی قابل اعتماد هستند و از استحکام بالایی برخوردارند. این مقاومت در پنجرههای یوپیویسی مربوط به ساختار و پایه مولکولی مواد تشکیلدهنده آنهاست.
- ایمنی بالا: این در و پنجرهها قفلهای مخصوص به خود دارند که نسبت به نوع فلزی آن از ایمنی بسیار بالاتری برخوردارند.
- ماندگاری ظاهری و ثبات رنگ: یکی از قسمتهای تشکیلدهنده یوپیویسی پروفیل سفید رنگ است و میزان ثبات رنگ سفید آن رابطه نزدیکی با مواد به کار رفته در ساختار مولکولی یوپیویسی دارد.
- تنوع رنگ و مدل: با اینکه پایه پروفیل یوپیویسی سفید رنگ است ولی میتوان آن را با روکشهای رنگی بهصورت متنوع رنگ کرد، به علاوه این در و پنجرهها در بسیاری موارد دارای تنوع هستند که براساس سفارش مشتری تولید م
یشوند.
از کارگاه تا کارخانه
«فرصت امروز» به سراغ یکی از تولیدکنندههای بزرگ در حوزه تولید در و پنجرههای یوپیویسی رفته است تا در خصوص چگونگی سرمایهگذاری و وضعیت بازار امروز این صنعت، گزارشی تهیه کند. رضا پایمرد بهعنوان یکی از سهامداران شرکت بهینهگستر قائمشهر میگوید: حدود 35 سال پیش پدر من یک کارگاه آلومینیومسازی کوچک داشت که به دلیل رونق بازار و ورود این در و پنجرهها به بازار، 12 سال پیش، کار خود را ارتقا بخشید و کارگاه را براساس درخواست مشتریان و نیاز بازار تبدیل به کارخانه کنونی کرد. وی میافزاید: علم و استفاده از این در و پنجرهها نخستین بار، حدود 15 سال پیش از آلمان به ترکیه و از ترکیه به تبریز وارد شد و در آنجا مرکزیت و وسعت بسیاری داشت اما امروزه در بسیاری از شهرهای ایران این در و پنجرهها براساس میزان نیاز مشتریان، تولید میشود.
3 فاکتوری که برگ برنده شما هستند
پایمرد در خصوص اینکه چگونه از رقبا پیشی بگیریم، میگوید: در و پنجرهها دارای مزایای بسیاری هستند که آنها را از انواع در و پنجرههای چوبی و فلزی متمایز میکند اما تنها این مزیتهای نسبی برای تولید بیشتر و جذب مشتری کافی نیست. بهواقع دراین صنعت به دلیل تعداد زیاد تولیدکنندهها و گسترش رو به رشد بازار، شما باید سه فاکتور اصلی را مدنظر داشته باشید؛ کیفیت بالا، سرعت تحویل و قیمت پایین. به علاوه این سه فاکتور اصلی، پشتیبانی خدمات پس از فروش از پنج تا 10 سال هم باید مدنظر تولیدکننده باشد تا بتواند در مقایسه با سایرین
موفق باشد.
تولید براساس سفارش
این فعال بازار در ادامه در خصوص چگونگی تولید و میزان تولید میافزاید: در ایران حدود 10 کارخانه بزرگ تولیدکننده داریم که تمام تولیدات در و پنجرههای یوپیویسی براساس نیاز و سفارش مشتری طراحی میشود. در واقع در این صنف، تولید بدون سفارش نداریم چراکه اندازه و مدل مورد نظر مشتری توسط خودش تعیین میشود که در مجموع اگر بازار رونق داشته باشد و سفارشها خوب باشد یک کارخانه تولیدی نرمال، میانگین در هشت ساعت کاری 70 تا 80 عدد در روز تولید در و پنجره دارد و در زمانهایی که بازار ضعیف است و سفارشها کمتر میشود روزانه 40 عدد تولید داریم.
پایمرد در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات این صنعت به کشورهای دیگر هم صادرات دارد یا خیر پاسخ میدهد: به دلیل وارداتی بودن صنعت در و پنجرههای یوپیویسی و آلومینیومی قیمت ارز، تاثیر مستقیم و بسزایی روی این صنعت میگذارد. یراقآلات مورد استفاده که کاملا از ترکیه یا آلمان وارد میشود و پروفیل مرغوب هم عموما آلمانی است البته نوع ایرانی آن هم در بازار استفاده میشود، از این رو کارشناسان و فعالان این بازار جملگی معتقدند که صادرات این در و پنجرهها توجیه اقتصادی ندارد، چرا که مواد اولیه با قیمت بالا وارد کشور شده، تولیدات با هزینههای بسیار همراه است و در نهایت هزینه حمل و بارگیری و... را به این پروسه اضافه کنیم هزینه تمام شده محصول بسیار بالا میرود و مشتری خارجی حاضر نیست این مبلغ بالا را پرداخت کند.
کارگاههای پارکینگی
کارخرابکنهای بازار
برخی از تولیدات در این صنف توسط کارگاههای کوچک بهصورت دستی و با مواد نامرغوب تولید میشوند که باعث شده بخشی از بازار تولیدات استاندارد را تحتالشعاع قرار داده و حتی در مواردی ذهنیت مشتری را نسبت به این نوع در و پنجرهها منفی کند. همچنین بر خلاف تصور مبتنی بر اینکه قیمت پنجره یوپیویسی تولیدی کارخانه بیشتر از تولید کارگاهی است این امر کاملا اشتباه است چرا که فرآیند تولید کارخانهای این محصول علاوه بر کیفیت بالای تولید در کارخانه قیمت تمام شده آن نیز متعادل بوده و بهدلیل تیراژ بالای تولید هزینههای ثابت بر حجم بالایی از محصول سرشکن میشود و میزان هزینههای وارده بر واحد تولید اندک خواهد شد.
وی میافزاید: پروسه تولید در کارگاه برای در و پنجرههای یوپیویسی معمولا از کیفیت این محصول میکاهد چراکه با تمامی دقت فرضی در تولید آن تجهیزات بهکار گرفته شده در کارگاهها نمیتواند استاندارد فشار و جوش لازم را برای محصول فراهم آورد و این امر باعث جوشهای متقاطع و از هم گسیخته خواهد شد که با فشارهای طبیعی باد یا تغییرات فصلی دما باعث شکستگی جوشها میشود. در تولید کارخانهای و مکانیزه این محصول کلیه جوشهای باد تحت فشار استاندارد و بهصورت مکانیزه صورت میگیرد و این امر به دوام جوشها و یکپارچگی محصول کمک بسیاری میکند و محصول تولیدی دارای مقاومت بالایی خواهد بود. باید در نظر داشت که پنجرههای دو جداره یوپیویسی باید در پروسه تولید بهصورت استاندارد و نهایت دقت با تجهیزات لازم تولید شود چرا که تعمیر این محصول پس از تولید از کارایی آن کاسته و یکپارچگی آن را دچار مشکل میکند. بهطور کلی در تولید مکانیزه و کارخانهای پنجره یوپیویسی خطای نیروی انسانی به حداقل خود میرسد و به سبب اتوماسیون تولید، بیشتر کار با دستگاه انجام میپذیرد.
سرمایه مورد نیاز بازار
پایمرد معتقد است سرمایه مورد نیاز برای این صنف به دو بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تقسیم میشود. وی تصریح میکند: برای راهاندازی یک خط نرمال تولید که شامل سه خط جداگانه تولید، شامل خط تولید شیشه دو جداره، خط تولید در و پنجره آلومینیوم و خط تولید در و پنجره یوپیویسی میشود حدود 700 تا 800 میلیون هزینه خرید ماشینآلات و دستگاههای مورد نیاز است، به علاوه حدود 700 میلیون مواد اولیه نیاز است تا بتوانید کار را آغاز کنید. همچنین به دلیل اینکه اکثر مشتریان بعد از تحویل و نصب تسویهحساب میکنند حدود یکمیلیارد در سال شما حساب باز دفتری دارید. وی در ادامه میافزاید: همچنین حداقل مساحت برای راهاندازی کارخانه حدود 2 هزار متر سالن و حدود 25 نفر نیروی انسانی فنی برای اپراتوری دستگاهها مورد نیاز است. این فعال بازار در خصوص چگونگی اخذ مجوز برای راهاندازی کارخانه میگوید: اصلیترین مجوز برای راهاندازی کارخانه را باید از وزارت صنعت بگیرید که آن هم براساس موازین خاص خود و در نظر گرفتن برخی مسائل محیطزیستی به شما مجوز تعلق میگیرد.