ویزیتور فردی است که بهعنوان نماینده فروش یک شرکت بهصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه با توجه به نوع کالا جهت متقاعد کردن خریدار اقدام به دریافت سفارش میکند.
ویژگیهای یک ویزیتور
- اهداف فروش برای ویزیتور تعیین میشود ولی این اهداف برای ویزیتور قابلیت انعطاف دارد و ویزیتور میتواندبا در نظر گرفتن حاشیه سودتغییراتی را اعمال کند.
- اگر مدیر قوی باشد، ویزیتور صفر کیلومتر و اگر مدیر ضعیف باشد، ویزیتور قوی و حرفهای
گامهای ویزیتور حرفهای شدن
- مهارت، نه استعداد
- ارائه مهمترین محصول
- روابط، عناصر کلیدی هستند
- شناسایی و پرورش مشتریان احتمالی
- تماس تلفنی فروش کاربردی است
- دارا بودن مهارتهای مذاکره
- اعتراض درست است
- همواره نزدیک باشید
بایدهای یک ویزیتور
- بهتر است ویزیتور صفرکیلومتر باشد، چون فرهنگ سازمانی شرکت دیگر را با خود نمیآورد و تعهدات کمتری برای شرکت ایجاد میکند.
- دارای ظاهری آراسته و استعداد ذاتی باشد.
- توانایی شناسایی مشتریان بالقوه را داشته باشد. (از طریق آزمونهای استخدامی)
- از مهارتهای مربوط به مذاکره و زبان بدن فروش استفاده کند.
- قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد.
چگونه میتوان به یک ویزیتور صفر کیلومتر آموزش داد
- معرفی خود شرکت و بازدید از کارخانه و دفاتر فروش ومحصولات آن از نزدیک
- اطلاعات کامل در زمینه محصول یا بازار در اختیار وی قرار گیرد.
- معرفی محصولات و مزایا که میتواند مزیت رقابتی برای شرکت ایجاد کند.
- روشهای شناسایی و آشنایی با مشتریان شرکت
- نحوه برقراری ارتباط با مشتریان را از طریق موارد زیر به وی آموزش داد.
* روش ایفای نقش
* روش سمینار
* روش کارگاه
* روش آموزش حین خدمت
* دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی